جمعه دهم فروردین ماه
گفت گو اختصاصی البرز ورزشی با فریده شجاعی؛

هرفردی گام به استقلال گذاشت به مشکل برخورد کرده است

در میان شاخ برگ های درخت بسکتبال که رو به رنگ های پاییزی می رود گشتیم و از میان این شاخه های قوی و سرافراشته این درخت کهنسال بانویی را برای مصاحبه انتخاب کردیم  که سالیان سال است در میادن مختلف ورزش فعالیت درخشانی داشته اند.

در میان شاخ برگ های درخت بسکتبال که رو به رنگ های پاییزی می رود گشتیم و از میان این شاخه های قوی و سرافراشته این درخت کهنسال بانویی را برای مصاحبه انتخاب کردیم  که سالیان سال است در میادن مختلف ورزش فعالیت درخشانی داشته اند.


مدت مدیدی است که ویروس منحوس کرونا دمار از مردم کشور در آورده است و میادین ورزشی که لحظه ها زیباترین نقش ها را برای آنها رقم می زنند و ثانیه ها که حکم از دست دادن مدال طلای ناب را در میادین جهانی بازی می کنند  نیز به خاطر این بیماری بسیاری از برنامه های ورزشی را لغو کرده اند. 


در این خصوص با نائب رئیس فدراسیون بسکتبال؛ دکتر فریده شجاعی به گفت و گو نشستیم که وی درباره برنامه های این رشته؛ اظهار کرد: امسال لیگ بانوان بسکتبال شامل 15 تیم است که گروه A شامل هفت تیم و گروه B شامل 13 تیم می شود. رقابتهای داخلی ما از 15 آبان ماه آغاز می شود که این دو تیم طی مسابقاتی که در آن هر تیم 2 بازی انجام می دهد رقابتها را آغاز می کنند تا به مرحله پلی آف برسند. البته این روزها ویروس کرونا هم یک بیماری شایع و خطرناک است که در این خصوص اگر مشکلی ایجاد نشود مسابقات را شروع خواهیم کرد.


لیگ بسکتبال بانوان با دو بازیکن خارجی آغاز می کند

وی در خصوص اینکه تیم های بسکتبال بانوان برای حضور در لیگ ها تسویه حساب خود را انجام داده اند؛ تصریح کرد: برخی از تیم ها مقداری بدهی داشتند و پرداخت نشده بود که در این مورد تصمیم گرفته بودیم دیگر اجازه ورود به بازی ها داده نشود اما خوشبختانه بیشتر تیم ها تسویه حساب سال گذشته و امسال را انجام دادند و می توانند در این رقابتها حضور بیابند.

نائب رئیس فدراسیون بسکتبال در خصوص اینکه خانم متشرعی سرمربی تیم ملی که از ایالات متحده آمده است چه مدت قرار است اینجا باشد و اینکه آیا هم اکنون سرمربی تیم خاصی است؛ بیان کرد: هم اکنون شایسته متشرعی سرمربی تیم پالایشگاه نفت آبادان است و فعلا در ایران حضور دارد. مقرر شده بود که سرمربی تیم ملی هم باشد اما اردوهای تدارکاتی فعلا آغاز نشده است و به محض اینکه FIBA به ما اعلام کنند اردهای تدارکاتی بسکتبال را شروع خواهیم کرد.

وی در مورد اینکه آیا بانوان امسال در مسابقات برون مرزی حضور خواهیم داشت؛ تاکید کرد: اگر با ویروس کرونا مشکلی پیش نیاید ما برای حضور در مسابقات کسب سهمیه که اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد با سرمربی تیم بسکتبال سه نفره «نیکا بیگلی» اعزام داشته باشیم البته برای روزی که مقرر شده است در این رقابتها حضور داشته باشیم حضور ذهن ندارم اما در نهایت سه تیم از این مسابقات بالا می آیند و 6 تیم دیگر باقی می مانند که اگر انتخاب شویم در مرحله دوم این رقابتها باید شانسمان را بیازمائیم. البته فعلا FIBA هیچ برنامه ای را برای ما مشخص نکرده اند اما این برنامه طبق روال است.

  فریده شجاعی در مورد اینکه برای دانش افزایی مربیان زن بسکتبال چه برنامه هایی در پیش دارند؛ عنوان کرد: برنامه برون مرزی در این مورد نداشته ایم اما با برنامه های دانش افزایی به صورت حضوری و وبینار و برگزاری کلاسهای داوری اطلاعات مربیانمان را بروز رسانی کرده ایم و از FIBAدر این خصوص اطلاعات را می گیریم و برای مربیان دوره های مختلف را برگزار می کنیم.

همسر زنده یاد منصور پورحیدری در خصوص نظر شخصی اش از اتفاقات اخیری که در باشگاه استقلال افتاده است نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه نمی دانم طی این 5 سال اخیر چه اتفاقی رخ داده است که هر فرد توانگری هم به این باشگاه ورود می کند با مشکل مواجه می شود و این مساله باید آسیب شناسی و ریشه یابی شود اکنون کادر قوی روی کار آمده که از نظر فنی افراد کار بلدی هستند و در بحث مدیریتی هم وزارت ورزش باید باید اشخاص قدرتمندی را برای موفقیت این باشگاه انتخاب کند و ما هم چندین سال است که به خاطر همسرم در جریان کم  کیف اتفاقات این تیم هستیم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.

 نائب رئیس فدراسیون بسکتبال در مورد اینکه در بخش بانوان بازیکن خارجی هم جذب شده است؛ عنوان کرد: یک بازیکن روسی که مدتهاست در ایران زندگی می کند و یک بسکتبالیست آمریکایی هم به جمع بازیکنان تیم بسکتبال نارسینای تهران اضافه شده اند. 


گفت و گو: الهه طائمه