پنجشنبه نهم فروردین ماه

واحدی: کرونا تمام برنامه ها را بهم ریخت

مسعود واحدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نونهالان گفت : فدراسیون نگاه بسیار مثبتی بر روی رده های سنی پایه دارد و به منظور شناسایی استعدادها و پشتوانه ها در کشتی کشور، طرح ها و برنامه های بسیار خوبی را در دست اقدام داشتیم که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا از اجرای آن بازماندیم.

وی افزود: پس از اینکه رقابت های بین المللی جام کودک را در آذرماه سال گذشته در شهر قزوین برگزار کردیم، برای اینکه بتوانیم کارهای پشتوانه سازی را در این رده ی سنی انجام دهیم اردوهای کوتاه مدت بسترسازی فنی، فرهنگی و تفریحی را در دستور کار قرار دادیم که اولین اردوی ما نیز اوایل بهمن ماه به مدت 4 روز در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده برگزار شد.
واحدی ادامه داد: در این اردو ضمن انجام کارهای فنی، کارهای فرهنگی و تفریحی نیز در دستور کار قرار داشت و ما تست های آمادگی جسمانی، روانشناسی و ترکیب بدنی را انجام دادیم ضمن اینکه یک کلاس تغذیه نیز برای مربیان برگزار کردیم. همچنین از حسن یزدانی قهرمان المپیک و جهان نیز برای حضور در اردو دعوت کردیم که حضور ایشان نیز در بین نونهالان باعث ایجاد انگیزه فراوان در بین آن ها شد و این کشتی گیر با اخلاق کشورمان نیز در این دیدار به سئوالات کشتی گیران ما پاسخ داد، ضمن اینکه صحبت هایی را در مورد سرگذشت خود و روند تمریناتش تا کسب قهرمانی در جهان و المپیک، تجربیاتش در شکست ها و پیروزی ها و همچنین اهمیت به مسائل اخلاقی، احترام به والدین و مردم داری برای آزادکاران نونهال داشت.
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نونهالان تصریح کرد: مقرر بود که فدراسیون حداکثر هر 45 روز یکبار نسبت به برگزاری این اردو ها که در رشته های آزاد و فرنگی برگزار می شود اقدام کند و تاریخ بعدی اردوی ما اواسط اسفندماه سال 98 بود که به دلیل مصوبه ستاد عالی مبارزه با کرونا در ورزش تمامی فعالیت های ورزشی لغو شد که برگزاری این اردوها نیز از این امر مستثنی نبود.
وی افزود: البته باید بگویم که مهمترین اولویت فدراسیون کشتی و کادر فنی حفظ سلامتی آینده سازان کشتی کشور است و قطعا نیز خانواده های این عزیزان نیز پیش از هر بحث قهرمانی و مدال آوری، سلامتی فرزندشان برایشان مهم است.
واحدی در مورد برنامه های پیش روی کشتی آزاد نونهالان اظهار داشت: اولا باید بگویم که هدف ما حضور این آینده سازان در بازی های المپیک و کسب افتخار در این آوردگاه مهم است و سرمایه گذاری ما باید برای آنجا باشد، نباید در رده ی سنی پایه به دنبال نتیجه گرایی برویم و بیشتر باید کارهای انگیزشی، فنی، روانشناسی و در کل زیربنایی انجام دهیم، به هیچ وجه نباید به آن ها از لحاظ جسمانی و روانی فشار بیاوریم و در همین راستا نیز در نظر داشتیم که این اردوهای مقطعی را تا زمان برگزاری رقابت های قهرمانی کشور و با استفاده از نفرات برتر خردسالان کشور و مربیان سازنده معرفی شده از هیأت های کشتی برگزار کنیم تا حضور آن ها در خانه ی کشتی بعنوان محل تمرینات تیم های بزرگسالان، انگیزه ای برای ادامه ی کار با تمام قدرت و توان باشد.
وی ادامه داد: بعنوان مثال باید بگویم در زمانی که من در رده ی سنی نوجوانان بودم اردوهای 25 روزه برگزار می شد و واقعا این به روحیه من لطمه می زد و دلتنگ خانواده می شدم و این اردو ها اثر خوبی نداشت. من تمامی رده های سنی در اردو بودم اما انقدر حضور در این اردوهای بلندمدت برای ما آزاردهنده شده بود که وقتی اسم اردو می آمد از آن فراری بودیم. اما این اردویی که به مدت 4 روز برای نونهالان گذاشتیم و برنامه های تفریحی و فرهنگی را نیز در نظر گرفتیم آنقدر برای این عزیزان خوشایند بود که پیگیر برگزاری اردوهای دیگر بودند چرا که می خواستند در خانه کشتی حضور یابند و قهرمانان خود را از نزدیک ببیند.
واحدی تصریح کرد: طبق تقویمی که اتحادیه جهانی برای سال 2020 اعلام کرده بود، مقرر بود که رقابت های قهرمانی زیر 15 سال آسیا اواخر آبان ماه در کشور چین تایپه برگزار شود و ما نیز در نظر داشتیم که رقابت های قهرمانی کشور در رده ی سنی نونهالان را شهریورماه برگزار کنیم و پس از برگزاری چند اردوی آماده سازی راهی این رقابت ها شویم، اما در حال حاضر باید منتظر بمانیم تا تقویم جدید اتحادیه جهانی برای فدراسیون های ملی ارسال شود تا ببینیم که این برنامه دستخوش تغییرات شده یا خیر، که همه این وارد بستگی به شیوع ویروس کرونا در جهان خواهد داشت.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان در پایان خاطرنشان کرد: به محض اینکه از سوی ستاد عالی مبارزه با کرونا، اجازه برگزاری اردوها و تمرینات صادر شود، ما برنامه های خود را برای برگزاری اردوهای بسترسازی اجرایی می کنیم و کار بر روی رده ی سنی نونهالان برای پشتوانه سازی تیم های ملی، ادامه خواهد داشت.