جمعه دهم فروردین ماه

ورزش در پسا کرونا ؛بستر فضای مجازی بهترین راه حل

بشر در طول تاریخ از زمان نوسنگی به بعد چند مرحله بزرگ و حساس را پشت سر گذاشته که به عنوان مثال می توان کشف آتش را یک مرحله گذر بزرگ تاریخی در زندگی بشر دانست. قبل از کشف آتش انسان تقریبا خام خوار بود و میوه ها و برگان درختان را برای گذران زندگی استفاده می کرد و جای ثابتی برای زندگی نداشت.

شکل زندگی بشر با اختراع آتش عوض شد

زندگی اجتماعی انسان  به اعتقاد ما بعد از کشف آتش شکل رسمی گرفته و خانواده ها به عنوان اولین اجتماع انسانی و سپس ایل و اقوام حول محور آتش شکل گرفته است.
 دانشمندان از روی باقی مانده‌های خاکستر و تکه‌های استخوان که در غار واندرورک در آفریقای جنوبی کشف شده  به این نتایج رسید ه ا ند.
این گروه از محققان در مقاله‌ای در نشریه علمی "پی ان ای اس" (گزارش آکادمی ملی علوم آمریکا) نوشتند که باقی مانده‌های خاکستر و استخوان در غاری با عمق 30 متر  نشان دهنده این است که در این غار آتشی روشن بوده که تحت کنترل بوده است.

چرا با این مقدمه شروع کردیم


بخاطر اینکه عناصر تاثیر گذار بر زندگی بشری که مسیر تاریخ بشریت را تغییر داده گاه به صورت ناخواسته و گاه توسط خود انسان و خواسته رقم خورده است.

تا قرن بیستم و سرعت در قرن بیست و یکم...


طی دو سه قرن اخیر به خصوص در قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم ماشین و سپس پیشرفت هایی که با اختراع کامپیوتر توسط انسان بدست آمد آنچنان زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرارداد و با چنان سرعتی تغییراتی بنیادی را باعث شد که باورش سخت است. 

کرونا ؛ یک مرحله جدید در تاریخ بشریت


ولی آنچا در یکسال اخیر بشر را در یک مرحله گذار سخت تاریخی و اجتماعی قرارداده است یک ویروس ناشناخته به نام کوبید 19 یا کروناست.
یقینا این ویروس یک مرحله حساس و تاثیر گذار در تاریخ بشریت خواهد بود و بعد از این دنیا به قبل و بعد از کرونا تقسیم خواهد شد.

چالش انسان با کرونای هزار سر


بشر برای مقابله با این ویروس مرموز و کشنده از روز اول به فکر کشف آنتی بیوتیکی بود که بتواند در مقابله کرونا بایستد که تا این لحظه هیچ کشف جدید و جدی نکرده است و به هر طرف که می چرخد از یک طرف دیگر کرونا سر بر می آورد و حالا انسان به جای دشمنی و خصومت با کرونا به فکر زندگی مسالمت آمیز با آن بر آمده است.
رعایت اصول بهاشتی از نوع سختگیرانه و مقاوم سازی بدن با ورزش یکی از راههای کنار آمدن با کروناست به گونه ای که انسان گرفتار آن نشود.

مقاوم سازی بدن بهترین راه مقابله به کرونا


جلوگیری و مقاوم سازی بهترین راه حل در وضعیت فعلی است و با وجودی که فعالیت های ورزشی هنوز هم به شکل جدی آغاز نشده اما دست اندرکاران در تلاشند تا ورزش را به حالت عادی و طبیعی باز گردانند و از این رو حتی برگزاری مسابقات حرفه ای با حضور تماشاگران هم آغاز شده است.


جشنواره های خانوادگی در بستر فضای مجازی


وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و معاونت فرهنگی اجتماعی از طریق اداره کل امور ورزشی توجه خود را به بنیان خانواده کارگران و سلامت جسمی و روحی و روانی ایشان معطوف داشته است.
برگزاری جشنواره ورزشی در بستر فضای مجازی یک آزمونی برای تداوم این حرکت بزرگ بود و بعد از این یقینا بستر فضای مجازی می تواند فاصله ها را آنقدر نزدیک کند که همه خانواده های کارگران در یک روز خاص در ماه و سپس در هفته در منازل خود و یا ورزشگاههای کارگری در استانها با هدایت از یک مرکز خاص با هم به ورزش و تفریحات سالم بپردازند.

اصلی جدایی ناپذیر از کار و زندگی


در حقیقت فضای مجازی شرایطی را برای متولیان ورزش کارگری فراهم خواهد آورد که با صرف کمترین هزینه بیشترین بهره وری را داشته باشد و عمومیت بخشیدن به ورزش های سلامت محور این راه اصلی جدایی ناپذیر از فعالیت های ورزشی کارگران خواهد شد.


یقینا جشنواره کارگران در فضای مجازی الگوی برای ورزش همگانی وزارت ورزش است تا با تاسی از این حرکت بزرگ بتوانند تمام جامعه را درگیر ورزش های ساده و دم دستی کنند.
ورزشی که هزینه ند ارد و جا  مکان و زمان خاصی هم نمی طلبد و می توان با فرهنگ سازی همه افراد جامعه را به تحرک واداشت.
جشنواره چهارم خانوادگی کارگران در حالی دوم آبان ماه با استقبال خانواده های کارگران سراسر کشور مواجه شد که اولین حرکت در این مسیر محسوب می شود.

نویسنده: سید رضا فیض آبادی