جمعه دهم فروردین ماه
اختصاصی البرزورزشی؛

بازیکن قرضی ،شیوه جدید دلالها !

فوتبال یک صنعت واقعی و رشته ای کاملا اقتصادی است ،اما در کشور ما مانند نعل وارونه با آن برخورد می شود.اینکه بازیکن خودمان را به اروپایی انتقال داده و سپس با دو برابر  قیمت او را قرضی در اختیار بگیریم!

فوتبال یک صنعت واقعی و رشته ای کاملا اقتصادی است ،اما در کشور ما مانند نعل وارونه با آن برخورد می شود.اینکه بازیکن خودمان را به اروپایی انتقال داده و سپس با دو برابر  قیمت او را قرضی در اختیار بگیریم!


بی هنری و کارنابلدی مدیران اوضاع اسف باری در فوتبال برجای گذاشته است. انقعاد قراردادهای یک ساله با بازیکنان جوان و آینده دار از جمله ندانم کاریهایی است که خسارتهای جبران ناپذیری به باشگاهها وارد می کند. این رویه غلط باعث شده تا این نفرات در پایان قراردادهایشان بدون ‌پرداخت هیچ ریالی ، باشگاه را ترک کنند.


این در حالی است که اروپایی ها در همه حال با نفرات جوان قراردادهای سه یا پنج ساله منعقد می کنند و از فروش آنها به منافع هنگفتی می رسند. موضوع ترک مهدی ترابی و فسخ قرارداد یک طرفه او با پرسپولیس یکی از نکات مهمی است که به دلیل ندانم کاری صورت گرفت و هیچ ریالی بابت این انتقال مهم به پرسپولیس تعلق نگرفت.این موضوع در باره روزبه چشمی و علی کریمی در استقلال هم رخ داد و این باشگاه بابت رفتن آنها منتفع نشد! باید این مسائل در فوتبال حرفه ای امروز مد نظر باشد و به مبانی اقتصاد ورزش و صنعت فوتبال توجه و اساسی صورت گیرد.موضوع مهم بعدی که چند سالی است مورد توجه دلالها و واسطه ها قرار گرفته و مدیران فوتبالی هم متاسفانه با آن همراهی می کنند،بحث استفاده از بازیکنان قرضی است.

 

این روش غلط خسارت دو چندانی به فوتبال وارد کرده و هزینه مضاعفی متوجه باشگاهها نموده است.محمد نادری و امید نورافکن نمونه بارز این ندانم کاریها به شمار می روند.این بازیکنان ابتدا به خارج ترانسفر شده و سال بعد به صورت قرضی به پرسپولیس و سپاهان ملحق شدند.در واقع به جای آنکه از لژیونر شدن بازیکنانمان به خارج از کشور بهره مالی ببریم ،با یک روش خاص دلالها،چوب حراج به بیت المال زده و در این شرایط تحریم و گرانی ارز ،نفرات مان را با چند برابر قیمت در اختیار می گیریم.


این حاتم بخشی و ندانم کاری متاثر از مدیریت غلط در فوتبال باشگاهی است.این روش جدید فساد و پدیده دلالی را باید جدی گرفت.زیرا با قانون منع استفاده از بازیکنان خارجی،این شیوه مورد توجه ایجنت ها قرار گرفته است.متاسفانه بازار گرمی دلالها و بالا بردن قیمت بازیکنان  داخلی هم مزید بر علت شده،تا هزینه مضاعفی به باشگاهها تحمیل کند و بازیکن سالاری را به اوج برساند.


نویسنده: احمد میرزاییان