جمعه دهم فروردین ماه
تمجید از اقدام‌ هوشمندانه فکری؛

مقابله با بازیکن سالاری...

مدیریت غلط و بها دادن بی حد و حصر به بازیکنان در استقلال و پرسپولیس بلای جان این دو تیم شده و اداره نفرات را در تمرینات و بازیها مختل کرده است. اینکه در متن قراردادها در همه حال اوضاع به کام بازیکنان باشد و باشگاه از حضور نفرات و ترانسفر کردن آنها منتفع نشود یک ایراد اساسی است. بازیکنان‌باید بدانند پوشیدن پیراهن استقلال و پرسپولیس افتخاری بزرگ به شمار می رود.

 

انها با عضویت در این دو تیم در معرض دید همگان قرار می گیرند.پخش مستقیم بازیهای این دو تیم و توجه رسانه ها به بازیکنان سرخابی و قرار گرفتن در کنار بازیکنان سرشناس از مهمترین شاخص های فوتبال باشگاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در گذشته هر بازیکنی اجازه ورود به این دو باشگاه را نمی یافت.در برهه ای از زمان بازیکنان بدون پرداخت وجه به این دو تیم ملحق می شدند و پوشیدن پیراهن سرخابی ها یک برند به حساب می آمد.
امروز به دلیل تفکر غلط مدیران غیر فوتبالی و ریخت و پاشهای بی حساب و کتاب به پای بازیکنان درجه چندم،کار را برای مربیان سخت و دشوار کرده است.بازیکن سالاری به حدی رسیده که فوتبالیست جوان هم برای مربی تعیین تکلیف می کند. این ناز و نوز کردن ها و قهر کردن ها متاثر از مدیریت غلط در فوتبال باشگاهی است.

 

کار به جایی رسیده که اگر بازیکنی در لیست ۱۱ نفره قرار نگیرد،بلافاصله عکس العمل نشان داده و نیمکت ذخیره ها را هم به واکنش وا می دارد! اقدام محمود فکری را باید ستود،که در تمرین و بازی تدارکاتی با چوکا شمه ای از قدرت خویش را نشان داد و با دو بازیکن خود مقابله کرد. میلاد زکی پور و فرشید باقری دو بازیکنی بودند،که در لحظه تعویض و ورود به زمین ناراحتی خود را بروز دادند.باقری در حالیکه مشغول گرم کردن بود و فکری با او سخن می گفت ،با پشت کردن به مربی این نارضایتی را بروز داد و...

 

واکنش های غلط از سوی این دو بازیکن موجب شد تا فکری از تعویض آنها صرف نظر کرده و دستور بدهد این دو تا دقایقی دور زمین بدوند!

 

باید به بازیکن آموخت در همه حال  باید به طور کامل در اختیار مربی و کادر فنی باشد،حتی اگر در بازیهای متمادی در لیست ۱۸ نفره هم قرار نگیرد. این بی اخلاقی ها و حرمت شکنی ها نشان دهنده این موضوع مهم است که فوتبالیست های امروزی از اصول فرهنگی و ارزشی فاصله گرفته اند. در واقع بازیکن سالاری و ریخت و پاش میلیاردی به پای بازیکنان،کار را از روال عادی خارج کرده است.

 

یاد و نام پرویز دهداری جاودان باد


ایشان در مقطعی که سر مربی تیم ملی بود در اردوی اولیه به بازیکنان جوان آموخت حتی در تمرینات و میز نهار خوری و جلسات آموزشی در کلاسهای توجیهی با رعایت کسوت در کنار هم قرار گیرند.آنها اجازه نداشتند قبل از ورود مربیان و کادر فنی به جلسات  روی صندلی ها بنشینند.درواقع انضباط فردی و رعایت شئون اخلاقی جز شرح وظایف بازیکنان بود و هر لحظه رعایت آین‌ موضوعات برای آنها یادآوری می شد.

 

امروز کار به جایی رسیده به محض تاخیر در پرداخت مطالبات بازیکن ،مجموعه تیم دست به دست هم داده و با اعتصاب ،کارتمرین روزانه را مختل و برای مربی مشکل آفرین می شوند!
امروز بازیکن تازه از راه رسیده هم برای مربی تعیین تکلیف می کند! آقایان غیر فوتبالی مقصر بروز این ناملایمات هستند.آنها که برای عکس گرفتن با بازیکنان تازه وارد به صف می شوند! آنها که چک بلامحل به بازیکن داده و با دروغ و دغل فوتبال باشگاهی  را پیش بردند. آنها که این شرایط بغرنج و افسار گسیخته را به جا گذاشتند و...!

 

بارها گفته شده ،نوع برخورد با‌ بازیکن و نوع ادبیات رد و بدل شده با آنها، هنری خاص می خواهد که از عهده مدیران غیر فوتبالی در هیات مدیره بر نمی آید.باید این کار را به مربی و سرپرست باشگاه سپرد که هم تخصص این کار را دارد و هم رویه برخورد با بازیکن را می داند. متاسفانه بازیکنان تازه وارد استقلال،قبل از حضور فکری و دستیارانش به این تیم ملحق شدندو با قدیمی ها هم تجدید قرار داد شد.این موضوع شاید بزرگترین دغدغه کادر فنی برای سازماندهی و ایجاد انسجام و اتحاد گروهی است،که در تمرینات و جلسات روزانه باید مورد تاکید باشد.


در هر حال برخورد قاطع محمود فکری با دو بازیکن مذکور را ستایش می کنیم و امیدواریم استقلال با بهره بردن از کادر فنی منسجم و کارآمد و همراهی بازیکنان خود ،بار دیگر در فوتبال کشور خودنمایی کند.
لازمه رسیدن به این جایگاه رفیع ،داشتن انضباط فردی و گروهی و اجتناب از حواشی و بی انضباطی است.موضوعی که در سالیان اخیر بلای جان تیم آبی پایتخت شد و آنها را از رسیدن به مقصود بازداشت.


نویسنده: احمد میرزاییان