جمعه دهم فروردین ماه

ساسانیان: مشکل استقلال عدم شفافیت در مدیریت است

فوتبال امروز تبدیل به صنعت شده است و نگاه جامعه بین المللی در حیطه ورزش به فوتبال گسترده تر از آن چیزی است که در کشور می گذرد. 

فوتبال امروز تبدیل به صنعت شده است و نگاه جامعه بین المللی در حیطه ورزش به فوتبال گسترده تر از آن چیزی است که در کشور می گذرد. 


بهنام ساسانیان یکی از مدیران با تجربه ورزش و امور اجرایی کشور که 25 سال در امور ورزشی دخیل بوده اند با بیان این مساله می افزاید : در کشور ما اما به جز تراکتور سازی بقیه باشگاه ها همه از منابع دولتی استفاده می کنند و در این بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که به طور رسمی مجمع آن زیر نظر وزارت ورزش تشکیل می شود دچار یکسری مشکلاتی است که بیشتر از تفکرات اعضای هیات مدیره آن نشات می گیرد به طور مثال؛ در برخی موارد افرادی وارد این هیات مدیره می شوند که انگیزه اصلی از دعوت آنها آورده های مالی و کمک به باشگاه است. اما از آنجایی که وعده های آنها مستند و بر مبنای صورتجلسه و مکتوب نیست این افراد در همه امور از جمله عقد قرارداد با بازیکنان دخالت می کنند و بعد از گرفتن عکس سلفی خانوادگی از باشگاه می روند و مدیر عامل می ماند و کلی بدهکاری و مشکلات که به وجود آورده اند و پاسخگو نیستند.


ساسانیان می افزاید: این سیکل معیوب باعث ضربه زدن به اعتبار باشگاه می شود و وزارت ورزش می تواند در این زمینه سیاست جدیدی را در پیش بگیرد. تردید ندارم که ایده شخص وزیر ورزش هم این است که به دو باشگاه کمک کند.


ساسانیان درباره تیم استقلال افزود: به اعتقاد من این تیم کادر فنی خوبی دارد و به جز یک پست در سایر بخش ها بازیکنان خوبی را در اختیار گرفته است که می تواند مدعی قهرمانی باشد در این میان اما بحث هوادارن بسیار مهم است که متاسفانه مورد کم توجهی قرار گرفته است هوادارنی که در سرما و گرما با برد و باخت های استقلال شادی و یا اشک می ریزند.


ساسانیان در ادامه بیان کرد: من معتقدم که استقلال در سراسر کشور حدود 30 میلیون هوادار دارد که از این جمع فقط 3 میلیون نفر بتوانند 100 هزار تومان به باشگاه کمک کنند چیزی معادل 300 میلیارد تومان می شود که سوای هزینه مبالغی هم برای باشگاه اندوخته می شود حال چرا این اتفاق نمی افتد؟! به خاطر اینکه شفافیت وجود ندارد. هوادار اگر بداند باشگاه چقدر در آمد دارد و چقدر هزینه می شود به حتم احساس غریبی نمی کند و کنار مدیران باشگاه می ماند در نهایت وزارت ورزش هم باید شفاف عمل نماید تا همه بدانند که چقدر به پرسپولیس و چقدر به تیم استقلال کمک کرده است که در آن صورت هوادار مجاب می شود که وزیر را پرسپولیسی یا استقلالی نخواند.

گفت و گو: عباس اسماعیلی


پیشکسوت ورزش استقلال به یک بحث دیگری هم اشاره می کند و آن شیوه پشتوانه سازی در استقلال است و یادآوری می کند زمانی که باشگاه استقلال زمان تست گیری را  اعلام می کند شاید بیش از 10 هزار نفر پشت درب ورزشگاه می خوابند که از این جمع در نهایت 28 نفر یا کمتر انتخاب می شوند و عجیب اینکه مازاد و سرریز این انتخابات به ناچار راهی باشگاه های دیگری مانند سایپا می شوند و در پایان مسابقات رده های سنی سایپا و پیکان و... در رده های اول تا سوم قرار می گیرند و استقلال پنجم و ششم می شود چون در دو باشگاه معتبر کشور ثبات مدیریت وجود ندارد و هر مدیرعاملی که می آید اولین کاری که می کند مدیران آکادمی و مربیان پایه را تغییر می دهد در صورتی که اگر ثبات باشد همین تیمهای پایه می توانند ظرف 4 سال بازیکنان اصلی تیم بزرگسالان را تغذیه کنند کما اینکه در باشگاه سایپا یک مربی مثل آقای عبدی 23 سال مصدر مربیگری و استعدادیابی است و بازیکنانی چون نادری، ترابی، قلی زاده و... را تحویل تیمهای ملی ما داده است.