جمعه دهم فروردین ماه
نیم نگاه...

وقتی که قانون برای همه یکسان اجرا می شود

تاکو هیراکا دارنده مدال برنز اسنوبورد المپیک ٢۰۱۴ سوچی به اتهام استفاده از مشروبات الکلی در زمان رانندگی به مدت ٣۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

تاکو هیراکا دارنده مدال برنز اسنوبورد المپیک ٢۰۱۴ سوچی به اتهام استفاده از مشروبات الکلی در زمان رانندگی به مدت ٣۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

این جوان ۲۵ ساله ژاپنی در سال ۲۰۱۹ در زمان رانندگی به دلیل استفاده از الکل باعث جراحت ۶ نفر شد. وی بعد از این سانحه از صحنه گریخت. دادگاه ژاپن این ورزشکار را به ۳۰ ماه حبس محکوم کرد.

تتسویا اوکودا قاضی دادگاه در این باره خطاب به ورزشکار خاطی گفت: مدال المپیک را به دست می‌آورید و در مردم امید ایجاد می‌کنید اما این حادثه ناامیدکننده است. این است که فرهنگ ژاپنی در دنیا نماد و نمونه می شود آنجا مردمانش به قهرمانان ورزشی عشق می ورزند و احترامی که برای ورزشکاران قائل هستند در دنیا نظیر ندارد اما قانون برای همه یکسان است قهرمان و ستاره و مردم عادی ندارد. شما سری به محافل و معابر این کشور کوچک اما بزرگ در شرق آسیا بزنید قانونمندی را در همه جای آن به عینه می بینید و تفاوتی بین مسوولان این کشور و مردمش وجود ندارد همه در برابر قانون یکسان هستند این فرهنگ از دیرباز در بین چشم بادامی ها نهادینه شده است و در سایه چنین فرهنگی است که ژاپن را یک ابر قدرت تبدیل شده است و ما اگرچه 5 هزار سال پیشینه فرهنگی داریم اما در زمینه عدالت اجتماعی و اطاعت از قانون باید از ژاپن بیاموزیم براستی اگر در کشور ما چنین اتفاقی رخ بدهد و قهرمانی دچار قصور شود آیا برخورد قانونی یکسان نسبت به وی انجام می شود یا اینکه تلفن ها و دستهای پشت و پرده و روی پرده سعی در مبرا ساختن ورزشکار خاطی می کنندو این یک درد بزرگ است که توصیه بازی جای قوانین مورد احترام جامعه را می گیرد و به طور مستقیم و غیر مستقیم تبعیض را آشکار می سازد.

نویسنده : رضا اسماعیلی