پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه...

دوومیدانی و سه رسالت مهم

در میان پنجاه و سه فدراسیون ورزشی که در تشکیلات تربیت بدنی کشورمان وجود دارند دوومیدانی می تواند مهمترین آنها باشد. این اهمیت در تمام دنیا به اثبات رسیده است نه بخاطر اینکه 24 ماده دارد و 134 مدال بلکه همه دنیا دوومیدانی را پایه ورزش قهرمانی خود قرار داده اند و آن را مادر ورزش ها می دانند .

در میان پنجاه و سه فدراسیون ورزشی که در تشکیلات تربیت بدنی کشورمان وجود دارند دوومیدانی می تواند مهمترین آنها باشد. این اهمیت در تمام دنیا به اثبات رسیده است نه بخاطر اینکه 24 ماده دارد و ۱۴۰ مدال بلکه همه دنیا دوومیدانی را پایه ورزش قهرمانی خود قرار داده اند و آن را مادر ورزش ها می دانند.

 

ولی ما که در هیاهوی برد و باخت های ورزشی گم می شویم حتی ارزش همگانی بودن دوومیدانی را هم نادیده گرفته ایم اگرچه تک چهره های کم نداشتیم که صیاد مدال های قاره ای بوده اند اما هرگز کمتر دورانی را به یاد داریم که در ابعاد قهرمانی و همگانی دوومیدانی منطقی عمل کرده باشیم.


هرچند که در این ورزش هم مانند بسیاری از رشته های صاحب عنوان و افتخار رد پای خادمین و بزرگ مردانی برجای مانده که پدر دوومیدانی لقب گرفته اند اما بحث سیستماتیک بودن برنامه ریزی ها امر مهم دیگری است که ما به آن توجه نکرده ایم  دیروز رئیس فدراسیون جدید دوومیدانی اعلام کرده است که دوومیدانی توجه به دو، سه دونده نیست و این از بعد گسترشی حرف درستی است ولی فراموش نکنیم افرادی چون حدادی، تفتیان و پیرجهان باید که بیشتر مورد توجه باشند چرا که بحث المپیک به حضور پر رنگ در این ورزش است. بنابراین قضایا را با هم تداخل ندهیم و برای دوران جدید نگاه های جدید را بر این ورزش حاکم سازیم.

 

قهرمانان زبده می توانند الگوهای انگیزشی جالبی برای گرایش جوانان در دوومیدانی و قهرمان شدن باشند ولی بدانیم که کیفیت لازمه همواره در سایه کمیت مطلوب حاصل می شود امیدواریم صیامی که خود از جنس دوومیدانی است این اصول را فراموش نکند.


نویسنده : رضا اسماعیلی