جمعه دهم فروردین ماه

علامت سوال بزرگ مقابل انتخابات جانبازان و معلولین

روزهای پایانی اسفندماه و در حالیکه تمام فعالیت های ورزشی و باشگاه‌ها با دستور مستقیم وزیر ورزش و جوانان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیلی کامل در آمده بود امور مجامع فدراسیون‌ها با عجله و شتاب عجیبی انتخابات دوومیدانی و جانبازان را برگزار کرد.

دوومیدانی با وجود اصرار معاون قهرمانی وزارت مبنی بر صحت و سلامت ابطال شد هرچند گفته شد که سازمان بازرسی نقشی در ابطال نداشته اما این سوال مطرح شد که اگر شک و شبهه برای وزارت ورزش بود چرا برگزار کرد و در مصاحبه های پس از انتخابات هم دکتر علی‌نژاد معاون وزیر از صحت انتخابات گفت. البته شاید دلیل ادعای علی‌نژاد شکل ظاهری مجمع بود که به هر حال با یک رای تلفنی توانستند مجمع را به عدد قانونی و حدنصاب برسانند.
بلافاصله انتخابات جانبازان و معلولین را برگزار کردند. چند نفر از روسای هیات های استانی کتبا از عدم آمادگی خود بدلیل شرایط خاص فعلی نوشتند و نامه های ایشان موجود است که خواهان تعویق مجمع بودند . معاون وزیر در این مورد هم اعلام کرد که ویروس بلاتکلیفی بسیار خطرناک‌تر از ویروس کروناست و البته دغدغه وزارت موصوع بازی‌های پارالمپیک بود که شهریورماه قرار بود انجام شود.
به هر حال از بین دو کاندیدای مطرح یعنی شروین اسبقیان که منتسب به وزارت ورزش بود و علنی و غیر علنی وزارت از وی حمایت کرد و برای اینکه وی بر مسند ریاست بنشیند تعدادی از هیات ها که مخالف برگزاری بودند با سفارشی که شده بود بجای رئیس یک نماینده به مجمع فرستادند با این وجود آرای علیمردای خیلی به اسبقیان نزدیک بود اما در نهایت با چند رای بیشتر این اسبقیان بود که نامش از صندوق در آمد تا حدس و گمان و شایعات پیرامون مهندسی انتخابات جانبازان به واقعیت نزدیک شود.
دو روز بعد از این انتخابات ابطال انتخابات دوومیدانی کلید خورد و گفته شد سازمان بازرسی در مورد فدراسیون جانبازان هم در حال جمع آوری مدارک است ولی بدلیل تعطیلات و همچنین حالت فوق العاده در ایام نوروز پرونده این انتخابات به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شد و باید تا آخر فروردین ماه صبر کرد و دید که نتیجه چه خواهد شد.
یکی از اعضای مجمع که رسما و کتبا مخالفت خود را با انتخابات و سرهم بندی کردن آن اعلام کرده بود اکنون در گفت و گویی اعلام کرده که پس از جمع آوری مدارک و تعویق یکساله پارالمپیک و همچنین شرایط خاصی که رئیس فدراسیون جانبازان به لحاظ قرابت و آشنایی با این فدراسیون باید داشته باشد آیا بهتر نیست انتخابات را وزارت ورزش تجدید کند تا در فضایی آرام و بدور از شک و شبهات؛ فردی شایسته و از جنس جانبازان برای این فدراسیون انتخاب شود؟
این عضو مجمع تاکید می کند : آقای اسبقیان از مدیران خوب و با تجربه در ورزش است اما قبول کنیم که فدراسیون جانبازان فردی از همین جنس را می خواهد که آقای اسبقیان شناختی از این مجموعه ندارد.
ضمن اینکه براساس اساسنامه فدراسیون‌ها آقای اسبقیان زمان ثبت نام باید از مدیر کلی دفتر مشترک استعفا می داد چرا که او از جایگاه حقوقی خود برای رسیدن به ریاست در برابر سایر کاندیداها خواه ناخواه استفاده کرده و این تخلف آشکار ظلم به کاندیداهای دیگر از جمله دکتر علیمردای است که هم جانباز است و هم آزاده و هم 30 سال در تشکیلات جانبازان و معلولین و ناشنوایان از نزدیک کار کرده و تحصیلات وی هم مرتبط با ورزش و صدمات ورزشی است.
وی بار دیگر تاکید دارد که شکل برگزاری انتخابات اصلا زیبنده فدراسیون جانبازان که به لحاظ تعدد رشته ها و مواد مختلف هر رشته در حد یک سازمان بزرگ و فراتر از یک فدراسیون است نبود و تقاضای بنده و تعدادی از دوستانم یعنی اعضای مجمع برگزاری مجدد انتخابات است. فراموش نکنیم که آقای صمیمی هم یکی از افراد بسیار مورد وثوق بود اما چون تجربه مدیریت کلان در این سطح برای ورزش جانبازان و معلولین را نداشت یک دوره تلخ و ناکارآمد را برای این فدراسیون رقم زد و نگرانیم یکسال بعد به نقطه امروز برسیم که خیلی دیر است.
در هر حال منتظر نتایج بررسی های سازمان بازرسی می نشینیم تا ببینیم آیا خود وزارت ورزش قبل از دخالت سازمان بازرسی با دلیل منطقی تعویق یکساله پارالمپیک انتخابات را تجدید می کند یا سازمان بازرسی پس از تکمیل مدارک همانند دوومیدانی رای به ابطال انتخابات جانبازان خواهد داد.

نویسنده: رضا فیض آبادی