جمعه دهم فروردین ماه

روزی که کشتی ایران داغدار شد

۲۴ آبان ۱۳۹۳ روزی تلخ و فراموش نشدنی در تقویم کشتی ایران رقم خورد و کشتی ایران و جهان یکی از بهترین‌های خود را در عین ناباوری برای همیشه از دست داد.

۲۴ آبان ۱۳۹۳ روزی تلخ و فراموش نشدنی در تقویم کشتی ایران رقم خورد و کشتی ایران و جهان یکی از بهترین‌های خود را در عین ناباوری برای همیشه از دست داد.

 

چند سال پیش در چنین روزی کشتی و ورزش ایران داغدار از دست دادن قهرمانی دوست داشتنی، محجوب و افتخارآفرین شد. قهرمانی که می‌توانست سال‌های سال برای ورزش ایران بر روی تشک مبارزه هنرنمایی کند و پرچم سه رنگ کشورمان را بارها و بارها به اهتزاز درآورد اما یک لحظه غفلت کافی بود تا سرنوشتی تلخ و غیرقابل باور برای بابک دوست داشتنی کشتی ایران رقم بخورد.

 

بابک قربانی در ۲۸ شهریور سال ۱۳۶۷ در کرمانشاه به دنیا آمد.چهره مستعد، پرزور و فنی کشتی ایران خیلی زود برای خود اسم و رسمی دست و پا کرد و نخستین بار در حالیکه ۲۰ ساله بود در رقابت های قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۰۸ بر بام قاره کهن ایستاد و یک سال بعد نیز این بار در فیلیپین این عنوان را تکرار کرد. بابک در همان سال و اینبار بر سکوی نخست جوانان جهان قرار گرفت تا نوید ظهور یک فرنگی کار شش دانگ و کشتی بلد را سر دهد. اعجوبه جوان کشتی ایران در آن سال موفق شد از سد کشتی گیرانی چون آلن خوگایف روس (قهرمان المپیک لندن) و آرتور الکسانیان (قهرمان سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جهان) از ارمنستان عبور کند.

 

نابغه ای که کشتی فرنگی ایران حالا حالا ها مثل او به خود نخواهد دید. چند قهرمان را نام می برم که بار ها به بابک قربانی باخته بودند:

آرتور الکسانیان(قهرمان المپیک و نفر سوم المپیک و دارنده ٣طلا ١ نقره جهان)
آلن خوگایف( قهرمان المپیک لندن)
قاسم رضایی( قهرمان المپیک لندن، نایب قهرمان جهان)
اصلانبک خوشتوف( قهرمان المپیک پکن و نفر سوم جهان)
رستم توتروف( نایب قهرمان المپیک لندن و نفر سوم جهان )
دیوید سالادزه( نایب قهرمان المپیک سیدنی و نفر سوم جهان )
بالاژ کیس( قهرمان جهان و دارنده دو برنز جهان )
محمد عبدالفتاح( قهرمان جهان و نفر سوم جهان )
جاوید حمزاتوف( دارنده برنز المپیک و برنز جهان )
و بسیار نامداران دیگر...


وقتی بابک به زندان رفت المپیک 2012 برگزار شد و چقدر سخت بوده واسش که دیده 4 تا از بازنده هاش رفتن رو سکو المپیک ولی خودش پشت میله ها اسیره!!

المپیک لندن قاسم رضایی و گوگایف طلا گرفتن، توتروف نقره گرفت، الکسانیان هم برنز گرفت که هر 4 تا همونطور که گفتم باخته بودن به بابک.

افسوس و هزار افسوس که بابک مفتِ مفت از دست رفت. 


روحش شاد و یادش گرامی باد