پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه..

نکاتی پیرامون انتخاب اعضا کمیسیون ویژه جمعیت مجلس

اهتمام جدی نمایندگان محترم مجلس به امور خانواده و جمعیت را باید ستود که با  تیزبینی و آینده نگری نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده همت گماشتند.

اهتمام جدی نمایندگان محترم مجلس به امور خانواده و جمعیت را باید ستود که با  تیزبینی و آینده نگری نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده همت گماشتند.


اعضا این کمیسیون با حضور شش عضو از نمایندگان محترم مجلس (سه آقا و سه خانم)آغاز به کار کرد. ریاست این کمیسیون به عهده امیرحسین بانکی پور است و  فاطمه قاسم پور و  فاطمه محمد بیگی به ترتیب نایب رئیس اول و دوم این کمیسیون انتخاب شده اند. دیگر اعضا این کمیسیون  پروین صالحی ،زهره سادات لاجوردی و علی اصغر باغستانی هستند.

یکی از دغدغه های بزرگ کشوردر برهه کنونی، کاهش بافت جمعیتی،عدم اقبال جوانها به امر مهم ازدواج و فرزند آوری است.از طرفی موضوعاتی مانند طلاق ،اعتیاد و بیکاری هم مزید بر  علت شده تا کانون خانواده ها با مخاطره جدی مواجه شود. در چند ماه گذشته هم با  شیوع ویروس کرونا طیف گسترده ای از جوانها کسب و کار خود را از دست داده اند.

مجموعه این عوامل و ناهنجاریهای اجتماعی را باید با دقت و ظرافت زیر نظر گرفت و با همکاری دولت،مجلس و قوه قضاییه و نهادها و سازمانهای اجتماعی و فرهنگی این تضییقات و آسیب های خانوادگی را شناسایی کرد و برای رفع آن طرح های جامع ارائه داد.

متاسفانه امروز نزدیک به شش میلیون از جوانان ما که مرز سی سالگی را گذرانده اند،به دلایل مشکلات اقتصادی وگرانی مسکن و دهها موضوع دیگر شرایط لازم برای ازدواج و تشکیل خانواده نیافته اند.

طیف دیگری که هم که تن به ازدواج داده اند پس از چند صباح به دلیل مشکلاتی که در سطور بالا بدان اشاره شد،از دادگاههای خانواده و مراجعه به محاکم حقوقی برای طلاق سر در آورده اند.

مشکلات فرزند آوری و  در بیشتر مواقع تک فرزندی هم از جمله دغدعه های جدی جامعه ما است.این نقیصه باعث از دست دادن نیروی انسانی جوان  و مواجهه با معدل سنی بالای افراد جامعه شده است و... 
به هر حال کمیسیون ویژه جمعیت و اعضا آن باید با دقت مضاعف این موضوعات مهم اجتماعی را شناسایی کرده و طرحهایی جامعی ارائه کنند.بدیهی است دولت هم برای رفع این معضل اجتماعی لازم است لوایحی طراحی شده  به مجلس ارسال کنند.در این راستا وزارتخانه های آموزش و پرورش،وزارت ورزش و جوانان،کار وامور اجتماعی و مراکز دانشگاهی و دیگر سازمانهای ذی مدخل در این موضوع هم باید با تمام توان به میدان بیایند و برای  رفع این معضل چاره اندیشی کنند.

به عبارت صریح تر نمی توان از یک کمیسیون و اعضا محدود آن توقع معجزه داشت ،در‌این زمینه نیاز به عزم ملی و بسیج عمومی و مشارکت جدی خانواده ها  داریم تا فردا افسوس فرصت های از دست رفته را نخوریم.


نویسنده: رضا اسماعیلی