پنجشنبه نهم فروردین ماه
بیت المال باید بین همه مردم ایران تقسیم شود؛

پیشگاه هادیان: فوتبال انزلی تنهای تنها مانده است

چه بر سر قطبهای بزرگ فوتبال ایران آمده است درد و دل پیشکسوت فوتبال انزلی را که می خوانیم متوجه می شویم که چرا فوتبال با ساتعداد خوزستان و سایر مناطق به چنین روزگاری دچار شده اند بخوانید و خودتان قضاوت کنید.

چه بر سر قطبهای بزرگ فوتبال ایران آمده است درد و دل پیشکسوت فوتبال انزلی را که می خوانیم متوجه می شویم که چرا فوتبال با ساتعداد خوزستان و سایر مناطق به چنین روزگاری دچار شده اند بخوانید و خودتان قضاوت کنید.


ملوان نام بزرگی در فوتبال ایران دارد تیمی که روزگاری با آژاکس فوتبال ایران لقب داشت اکنون در سایه بی توجهی ها و کم لطفی ها دست و پا می زند این تیم سرشار از بازیکنان با تکنیک و انرژی بود که داشتن آنها آرزوی همه تیمهای ایرانی بود یکی از این بازیکنان محمود پیشگاه هادیان بود همدوره ستارگانی چون جاوید جهانگیری، نصرت ایراندوست، علی نیاکانی، عزیز اسفندار، غفور جهانی، علی صیاد، شاهپور نوری زاد و منوچهر ناوران و.. که این روزها در گوشه ای از شهر انزلی دست اندرکار سازندگی است. وی که زمان مدیرعاملی هدایتی ، صادق دروگر و .. قائم مقام باشگاه ملوان انزلی بود این روزها سخت سرگرم سازندگی است و از بازیکنان شش ساله گرفته تا 18 ساله را در قالب ملوان نوین آموزش می دهد. او را مهدی شفیعیان، عارف ویشگایی و مالک باشگاه حاج رضا ویشگاهی یاری می دهند. با پیشگاه هادیان به عنوان یکی از سمبل های قوی سفید ایران هم کلام شدیم و از هر دری سخن راندیم او می گوید: ملوان با پژمان نوری و مازیار زارع که از این شهر به تیم های بزرگ و تیم ملی کشورمان راه یافته اند این روزها بدون اینکه دنبال منافع شخصی باشند در صدد آب رفته ملوان به جوی هستند . شهری با این همه پشتوانه از بی حمایتی رنج می برد زمانی 7-8 بازیکن ملوان در تیمهای ملی بازی می کردند اما افسوس اجازه ندادند که انزلی در فوتبال همچنان بدرخشد. 37 سال در خدمت ملوان بوده ام و پدرم 14 سال عضو تیم های کلنی انزلی و گیلان بودند در این شهر افرادی مثل من که نسل در نسل فوتبالی بودند کم نیستند ملوان زمانی قطب فوتبال ایران بود تاریخ را که ورق می زنیم از سال 1296 شهر ما در فوتبال ریشه داشته است و چون انزلی دروازه اروپا بود دیدار با تیمهای اروپایی در این شهر رونق داشت و همه ما البته در سایه آقای صالح نیا ورزش کرده ایم که پدر واقعی ملوان است.

پیشگاه هادیان اضافه می کند: زمانی که ملوان و پرسپولیس به فینال جام حذفی رسیدند و آن ماجرای پرتاب گاز اشک آور به سوی تماشاگران انزلی چی پیش آمد عده ای کمر به نابودی فوتبال ما بستند چرا که دوست نداشتند ملوان و یک شهر کوچک کم جمعیت برای تیمهای تحت حمایت شاخ شود. بانکها که آمدند پول را رایج ساختند پدر فوتبال درآمد آدمهای سودجود به جان تیمهای شهرستانی افتادند و ورزشکارانی که با هزار مشقت در شهر خود ماندند و تسلیم پول نشدند در سایه قرار گرفتند و با برچیده شدن پلاژها و هتل ها و.. تاب تحمل نسل بعدی برای ماندن در انزلی کم شد. شهر ما نه صنعتی است ، نه کشاورزی و نه توریستی.. بنابراین از لحاظ اقتصادی کاملا فلج هستیم. در دوران بازیگری ما به 10-12 بازیکن ملوان پیشنهاد بازی در تیمهای مطرح تهران، تبریز، اصفهان و... داده بودند با 400 هزار تومان این تیمها می توانستیم 8 خانه در انزلی خریداری کنیم ولی ماندیم تا فوتبال انزلی نمیرد در آن دوران ما در مجموع 10 سال یک میلیون تومان هم از بازیگری درآمد نداشتیم. اما در این ایام دستهای پشت پرده خیلی ما و تماشاگران بسیار خوب و کم نظیر انزلی را اذیت کرده بود. 

مدافع سابق ملوان انزلی می افزاید: در سال 95 طی لیگ برتر 13 پنالتی ما را داوران نگرفتند و 7 پنالتی غیر واقع علیه ما اعلام شد در بازی با سیاه جامگان همه دیدند که داور فدراسیون چگونه ما را بازنده کرد و همه این اتفاقات دست به دست هم دادند تا یک کانون بزرگ سازندگی که به آژاکس فوتبال ایران شهرت داشت دست خالی بماند. حالا خیلی سخت است که بخواهیم به اوج بازگردیم پیشکسوتان شهر ما کنار هم و ملوان انزلی ایستاده اند ولی حمایت مادی از سوی مسوولان وجود ندارد. وقتی وزارت ورزش و دولت به تیمهای دولتی و صنعتی پول تزریق می کند و به پرسپولیس و استقلال هم کمک شایان مادی می کند چرا این پشتیبانی را از ملوان دریغ می دارند؟ اصلا چرا اجازه نمی دهند که نیروی دریایی تیم داری کند در صورتی که نیروی زمینی فجر سپاه در این زمینه منع قانونی ندارند.

وی در ادامه می گوید: همه ما اهل این آب و خاک هستیم و رهبر انقلاب مردم انزلی را قهرمان می نامند ولی فدراسیون فوتبال وزارت ورزش انگار جوان های این شهر را باور ندارند شهری که سواحلش بوی غم و غربت می دهد، جوانانش بیکار و هواداران فوتبال دلزده و مایوس مانده اند.


پیشگاه هادیان افزود: زمین ملوان از زمان بازیگری پدرم تاکنون به همان شکل باقی مانده است و هنوز پله هایش را درست نکرده اند در صورتی که در مشهد یا استان همجوار ما مازندران، چندین زمین استاندارد ساخته اند بیت المال باید بین همه مردم تقسیم شود  خلاصه اینکه ملوان تنهای تنهای مانده است و تنها دلخوشی ما عرق و دوندگی مازیار زارع و پژمان نوری در باشگاه ملوان و دور همی پیشکسوتان است. به عنوان فردی از خانواده شهید که برادر و دامادم را در جبهه های جنگ تحمیلی از دست داده ام به شدت از بی توجهی مسوولان وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال گله مند هستم ما مردم انزلی هم ایرانی هستیم و احتیاج به نگاه یکسان و توام با عدالت داریم.  


گفت و گو: ج- دوستدار