جمعه دهم فروردین ماه

کارگروه مشترک برای استعدادیابی در والیبال

رئیس فدراسیون والیبال با مسئولان ورزش دانش‌آموزی دیدار و با محوریت استعدادیابی با آنان گفت‌وگو کرد.

رئیس فدراسیون والیبال با مسئولان ورزش دانش‌آموزی دیدار و با محوریت استعدادیابی با آنان گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری البرزورزشی، در این نشست مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، حسین بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی، وحید مرادی مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال، میلاد تقوی دبیر فدراسیون و جهانگیر سیدعباسی رئیس دپارتمان آموزش، مربیان و استعدادیابی حضور داشتند.

دکتر محمدرضا داورزنی در این نشست با بیان این که برای تداوم موفقیت‌های چند ساله والیبال نیازمند به استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در شهرها و روستاهای مختلف برای استعدادیابی هستیم گفت: معلمان ورزش می‌توانند کمک زیادی در این زمینه به فدراسیون کنند.
وی با یادآوری ظرفیت‌های بسیار زیاد والیبال در جهان به گونه‌ای که بیش‌ترین بیننده را در بازی‌های المپیک دارد، گفت: علاقه‌مندی مردم ایران به والیبال، امکان استعدادیابی خوبی در این ورزش را فراهم کرده است و سابقه قهرمانی تیم والیبال جوانان و نوجوانان ایران در جهان نیز گواهی بر این ادعاست که ظرفیت والیبال ایران بسیار بالاست.

رئیس فدراسیون والیبال در ادامه گفت: متاسفانه از زمانی که مسابقات دانش‌آموزی به صورت بین مدرسه‌ای برگزار شد، مشکلاتی در زمینه استعدادیابی ایجاد شد و باید برای حل این مشکل، مکانیزم جدیدی تدوین و اجرا کنیم تا استعدادها به درستی شناسایی شوند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش والیبال گفت: در سال‌های اخیر، با برنامه‌ریزی درست فدراسیون به ویژه دکتر داورزنی، والیبال ایران پیشرفت قابل توجه‌ای داشته و در میان مردم نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین اگر در ادامه این برنامه‌ها زایش نداشته باشیم، تداوم موفقیت‌ها امکان‌پذیر نیست.


مهرزاد حمیدی به شاخصه‌های تعیین شده از سوی فدراسیون والیبال برای استعدادیابی اشاره کرد و افزود: با کمک این شاخصه‌ها می‌توان استعدادهای دانش‌آموزی را بررسی کنیم و پس از پالایش لازم، فهرست آن‌ها در اختیار فدراسیون والیبال قرار دهیم.
وی با یادآوری این که هم‌اکنون انجمن والیبال در مدارس کشور فعال است و کمک زیادی در زمینه استعدادیابی برای ورزش والیبال خواهد داشت، گفت: در نرم‌افزار شاد نیز ظرفیت‌های زیادی برای کمک به فدراسیون وجود دارد. بیش از 261 هزار نفر عضو کانال والیبال در نرم‌افزار شاد هستند که برای آنان آموزش‌های ویدیویی جامع تهیه شده تا در دوران کرونا آموزش ببینند و مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی با تاکید بر این که همه زیرساخت‌های لازم برای همکاری با فدراسیون والیبال را داریم، پیشنهاد داد که برای هماهنگ‌تر شدن بیش‌تر معلمان ورزش با مربیان والیبال، سمینارهای مشترک برگزار شود.

رئیس دپارتمان آموزش، مربیان و استعدادیابی فدراسیون والیبال نیز در این دیدار گفت: در چند سال اخیر، بحث رقابت را به فستیوال برای دانش‌آموزان تبدیل کردیم و متاسفانه در فستیوال امکان دسترسی به توانایی‌ها به صورت کامل وجود ندارد. بسیاری از دانش‌‌آموزان در این مسیر از رقابت دور می‌مانند.
جهانگیر سیدعباسی تاکید کرد: باید کاری کنیم که همه استعدادها را ببنیم و به دنبال تهیه نرم‌افزاری برای رسیدن به این هدف هستیم. در بحث استعدادیابی، دو دسته افراد هستند که یک دسته توان خوبی دارند، اما آموزش ندیده‌اند و در دسته دوم، آموزش دیده‌اند اما نیاز به افزایش توان فنی دارند.
وی پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک با فدراسیون ورزش دانش‌آموزی برای کشف استعدادهای برتر در والیبال داد و گفت: دپارتمان آموزش و استعدادیابی آماده همکاری در این زمینه است.