جمعه سی و یکم فروردین ماه
انتخابات فدراسیون در سایه بیم و امید؛

آیا فوتبال صاحب پیدا می کند؟

گوش شیطان کر، بالاخره به رمل و اسطرلاب و با هزار ادا و اطوار و فیس و افاده ،فیفا را مجاب کردیم تا اساسنامه فدراسیون فوتبال را تصویب کند.

گوش شیطان کر،بالاخره به رمل و اسطرلاب و با هزار ادا و اطوار و فیس و افاده ،فیفا را مجاب کردیم تا اساسنامه فدراسیون فوتبال را تصویب کند.
اساسنامه ای که از هفت خوان رستم عبور کردو به عبارتی از مصوبات شورای امنیت و سازمان ملل هم برای ما مشکل تر بود،  به تعبیری با لطایف الحیل و با رندی سکه را از زیر پای فیل بیرون کشیدیم !!
اما به هر حال از غرق شدن در دریا نجات یافتیم و عجالتا به ساحل رسیدیم.
حالا حساب و کتاب دست خودمان است. باید چشم امیدمان به برگزاری مجمع باشد تا شاید فوتبال صاحبش را بشناسد و تکلیف خودش را بداندو ایضا مردم و هواداران آن.
این بی صاحبی و بلاتکلیفی طولانی و- صد البته بی سامانی- اساس حرکت فوتبال را مختل و بر کل ورزش ایران سایه سنگینی انداخته بود.
گفته شده ،مجمع عمومی فدراسیون روز ۸ آذر ماه به صورت مجازی برگزار واحتمالا در دی ماه شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود.
در اساسنامه جدید تغییرات مهمی بوجود آمده است.
اولین تغییر مهم در تعریف جایگاه فدراسیون فوتبال در کشور است که تصریح شد: فدراسیون فوتبال موسسه مستقل،غیر انتفاعی ،غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت محدود تشکیل شده است(البته فدراسیون با فیفا به توافق رسیده اندکه تعریف فدراسیون طبق اساسنامه قبلی ،نهاد عمومی غیر دولتی باشدو پس از برگزاری انتخابات،فیفا یک سال زمان  خواهد داد تا این قانون توسط دولت و مجلس اصلاح شودو بند فعلی به تایید برسد).
از دیگر تغییرات مهم در اساسنامه عضویت افتخاری وزیر ورزش  و جوانان و  معاون وزیر
 در مجمع است که حق رای ندارد، اما می تواند در مباحث شرکت کند.
افزایش تعداد اعضا مجمع از ۷۵ به ۸۹ و کاهش سوابق مدیریتی برای نامزدها از دیگر  تغییرات حادث شده است.بر این اساس مربیان تیمهای ملی فوتبال با سابقه ۴ سال مربیگری در لیگ حرفه ای و تیم ملی می توانند در انتخابات شرکت کنند.
حداکثر۱۷ نامزد می توانند برای کسب کرسی  ریاست رقابت کنند و هر عضو باید ۵ رای برای حضور در مجمع داشته باشد.
در خصوص نفرات رای دهنده هم آمده که : کاپیتان های اصلی تیمهای ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در هر دو بخش آقایان و بانوان (مجموعا ۶ نفر) و سر مربیان تیمهای ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی (زن و مرد ۶ نفر) حق رای دارند (در خصوص چگونگی انتخاب افراد در این حوزه یقینا با چالش های جدی مواجه خواهیم شد و سوابق قبلی گویای دخالت بعضی از نفرات در خصوص معرفی نفرات خاص می باشد).
در این اساسنامه به حقوق و جایگاه باشگاهها اهمیت خاصی داده شده و نمایندگان تیمهای حاضر در لیگ حرفه ای،دسته یک و دو جمعا صآحب ۳۵ کرسی رای هستند.اتحادیه باشگاهها هم در این مجمع  صاحب حق رای شده اند، اما برای جمعیت هواداران باشگاههای فوتبال که دارای شخصیت حقوقی هستند ،تصمیمی گرفته نشده است.
نمایندگان این جمعیت با ارسال نامه ای به محمد نبی -دبیر کل فدراسیون فوتبال خواستار تصمیم گیری در این ارتباط  و حضور نمایندهای از این قشر در مجمع شده اند و...
در هر حال با این شرایط و احوال اجتماعی و تهاجم بی وقفه از سوی ویروس منحوس کرونا در انتظار می مانیم و با بیم و امید به سرنوشت آینده فوتبال می نگریم.امیدواریم این بار با روشن شدن تکلیف فوتبال و روسای آن، مسیری هموار فراروی این رشته قرار گیرد.


نویسنده: احمد میرزاییان