پنجشنبه سی ام فروردین ماه
رئال و بارسلونا هم پفک دارند؛

آقای خلیل زاده! عینک بدبینی را بردارید

اسپانسرها یا حامیان مالی نقش اصلی در حمایت تیم های ورزشی دارند در رسانه ها نیز بخش آگهی رگ حیاتی است که اگر از جریان بیفتد نفس رسانه به شماره می افتد. نقشی که مدیر باشگاهها برای جذب اسپانسر دارد بسیار مهم است چرا که از این راه تیم های ورزشی می توانند قوام و نتیجه بگیرند.

اسپانسرها یا حامیان مالی نقش اصلی در حمایت تیم های ورزشی دارند در رسانه ها نیز بخش آگهی رگ حیاتی است که اگر از جریان بیفتد نفس رسانه به شماره می افتد. نقشی که مدیر باشگاهها برای جذب اسپانسر دارد بسیار مهم است چرا که از این راه تیم های ورزشی می توانند قوام و نتیجه بگیرند.


اما اخیرا در برنامه پر بیننده تلویزیونی فوتبال برتر سرپرست فعلی باشگاه استقلال مدیر عامل سابقه باشگاه را در مورد درآمد زایی با کلید واژه پفک به سخره گرفت.
قصد حمایت از مدیر عامل سابق استقلال را نداریم اما در مورد تبلیغات پفکی باید خدمت سرپرست فعلی استقلال آقای خلیل زاده عرض کنیم که در تیم های بزرگ اروپا و جهان این نوع تبلیغات وجود دارد.
در اسپانیا همین محصولات خوراکی چیپس و پفک که شما آن را به سخره گرفتید و سوژه شوخی تان شد با لوگوی بارسلونا و رئال مادرید تولید می شود و خریداران خاص خود را دارد در بقیه جاهای دنیا هم همین طور است هوادران با تهیه آنها ضمن به رخ کشیدن عشق و علاقه شان به تیم خود به اقتصاد باشگاه هم کمک می کنند این کار از نظر شما خنده دار است یا خجالت دارد؟
اگر از این راه برای باشگاه درآمد کسب شود نماد فقر و فلاکت سرشکستگی محسوب می شود؟ آیا تیم های ما جایگاهشان بالاتر از بارسلونا و رئال مادرید است که از این حوزه اقتصادی در آمد کسب می کنند؟
این که مدیر عامل سابق استقلال تا چه اندازه در این در این امر کار کرده و موفق بوده را نمی دانیم اما باید عینک بدبینی را بردارید و از این حوزه هایی که در مورد آنها صحبت شده برای تیم های استقلال و پرسپولیس درآمدزایی شود چرا که این دو تیم در تمام کشور هوادار دارند.
طبیعتا بسیاری از هواداران این دوتیم ترجیح می دهند در شرایط مساوی از محصولاتی که لوگوی باشگاه محبوب شان روی آنها حک شده استفاده کنند تا با خرید این کالاها به تیم مورد علاقه شان سود برسانند.
لزوم بازنگری و استقبال از شیوه های جدید کسب در آمد برای باشگاه های فوتبال ایران اجتناب ناپذیر است تا ازگرفتاری مالی که با آن دست و پنجه نرم می کنند خلاص شوند. 
باشگاه های فوتبال کشورمان باتوجه به هزینه های کمر شکن، همچنان دارند با شیوه های قدیمی درآمدزایی می کنند این در حالی است که آنها از کسب درآمد حق پخش تلویزیونی ، بلیت فروشی، ورزشگاه اختصاصی و کپی رایت و عرضه محصولات خودشان که در تمام باشگاههای دنیا رایج است محروم اند.
پس باید نگرشتان را عوض کنید و تغییر رویکرد در حوزه اقتصادی داشته باشید و به جای تقبیح این اقدام ، پیگیر تبلیغات پفکی باشید چرا که عقب افتادن دستمزد بازیکنان و شکایت از باشگاه در AFC  و فیفا باعث خجالت و شرم فوتبال ایران می شود.  


نویسنده: حبیب رحیمی