جمعه دهم فروردین ماه

همایون! بیا میدون...

دقیقه 63 بازی بود که همه هواداران در ورزشگاه قدیمی شهر، امجدیه یک صدا فریاد زدند.

تشویق های بی امان تماشاچیان که بسیار نگران و مضطرب بودند باعث شد تا سرمربی تیم ملی ایران دست به تعویض بزند.

محمود بیاتی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اصغر شرفی را از زمین خارج و مرحوم همایون بهزادی را به زمین فرستاد.

این تعویض در شرایطی انجام شد که ایران یک بر صفر با گل اشپیگل در فینال جام ملت های آسیا 1968 از رژیم صهیونیستی عقب بود.

مرحوم بهزادی به علت مصدومیت قرار نبود بازی کند چون در بازی قبل با تکل خشن بازیکن برمه مینیسک پاره کرده بود البته با زور آمپول و به خاطر عشق به مردم و وطن خود را به بازی رساند و بازی کرد. وی چند دقیقه بعد از ورود به زمین گل مساوی را وارد دروازه حریف کرد و با این گل بغض امجدیه را ترکاند و پیام آور شادی برای ملت ایران شد و امید را به اردوی ایران بازگرداند البته این گل جزو گلهای جنجالی فوتبال ایران و... آسیا به شمار می آید چرا که حریف معتقد بود توپ از خط دروازه رد نشده.

 class=

اما در نهایت ایران با گلهای مرحوم همایون بهزادی و پرویز قلیچ خانی موفق شد 29 اردیبهشت 1347 قهرمان چهارمین دوره جام ملت های آسیا شود. مرحوم بهزادی جزو سرزن های طلایی فیفا و فوتبال ایران محسوب می شود و از نادر فوتبالیست های ایران است که ابتدا مدافع وسط بوده که بعدها فوروارد بازی می کند او یکی از بهترین و موفق ترین فوتبالیست های ایران در این پست بشمار می آید در شهرآورد معروف شهریور 52 که پرسپولیس 6 بر صفر تاج را شکست داد وی سه گل در آن بازی زد و هت تریک کرد.

مرحوم بهزادی سال 1320 در شهرستان خرم آباد متولد و در یک خانواده نظامی بزرگ شد وی دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی است و در باشگاه های پرسپولیس - شاهین و پیکان عضویت داشت بدترین خاطره زندگی اش منحل شدن شاهین بود وی در مکتب شاهین زیرنظر مرحومان امیر عراقی، پرویز دهداری، امیر مسعود برومند، دکتر اکرامی پرورش یافت مکتبی که بزرگان زیادی را تحویل فوتبال ایران داد. روحش شاد و یادش گرامی باد

نویسنده: حبیب رحیمی