جمعه دهم فروردین ماه

والیبال ما با کمبود پاسورهای خوب دست به گریبان است

در بررسی زشت و زیبای لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور این بار به یک نقصان طولانی اشاره می کنیم و آن کمبود پاسورهای جوانی است که قابل اطمینان رده ملی باشند.

در بررسی زشت و زیبای لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور این بار به یک نقصان طولانی اشاره می کنیم و آن کمبود پاسورهای جوانی است که قابل اطمینان رده ملی باشند.


حدود سی سالی می شود که امیر حسینی و سعید معروف هر کدام با ویژگی های منحصر به فرد یکه تازی می کنند و در لیگ کنونی نیز پاسورهای زبده را افرادی تشکیل می دهند که بالای 40 سال سن دارند براستی چرا با این فقر چشمگیر مواجه شده ایم؟!
مهدی صابر پور پاسور سابق تیم ملی در دهه 40 و 50 می گوید: برای اینکه بازیکنی یا پاسوی قابل اطمینان تبدیل شود به 10 سال زمان نیاز است و متاسفانه جوان های ما که عشق دیده شدن دارند تحمل این دوران انتظار را ندارند پاسورها بیشتر از همه باید تمرین کنند و سختی های زیادی را به جان بخرند از سوی دیگر مربیان ما هم حوصله سر وکله زدن با پاسورها را ندارند بنابراین ترجیح می دهند دنبال افرادی بروند که آماده بازی کردن هستند و تجربه لیدری تیم ها را دارند. 
صابر پور می افزاید: راه چاره این است که کلاس های آموزش پاسوری را به صورت تخصصی و ادامه دار پیگیری کنیم و از افرادی که متخصص هستند بهره بگیریم الان شما در هیچ تیم یا باشگاه ی مربی تخصصی پاسوری را مشاهده نمی کنید.


جعفر هوتهم مربی سازنده والیبال که سال 2019 سمینار ویژه استعدادیابی را در کشور کانادا گذرانده است نیز همانند صابرپور اعتقاد دارد: پاسورها باید از پایه ساخته شوند سال 60 که مرحوم جباری رئیس فدراسیون بودند کار قشنگی را اجرا کردند که متاسفانه ادامه پیدا نکرد در آن سالها در تمرینات تیمهای نوجوانان و جوانان مربیان متخصص و باتجربه و ملی پوش به صورت پست به پست بازیکنان را تمرین می دادند در این زمینه آموزش و پرورش می تواند زمینه خوبی برای استعدادیابی و آموزش باشد. پست های پاسوری و لیبرویی بسیار زمان بر است ولی بدانید که در والیبال مدرن پاسورهای زیر 190 نمی توانند برابرنده خواسته های تیم ها باشند. پیشنهاد می کنم که فدراسیون والیبال آموزش پاسوری را از نونهالی و نوجوانی آغاز کند و این کار را به دست افرادی بسپارد که اهلیت فنی این کار را دارند به نظر من در حال حاضر علی رمضانی پاسور هراز آمل و جواد کریمی افرادی هستند که می توانند خواسته های والیبال ملی ما را برآورده سازند. کریمی البته باید در نحوه تغذیه خود کنترل داشته باشد و از این فرصت خوبی که بعد از المپیک در اختیارش قرار می گیرد استفاده کند.


امیرحسینی پاسور پر دوام و تیز هوش والیبال ایران نیز می گوید: پاسوری نیازمند عشق و اشتیاق فراوان است کسی که علاقه نداشته باشد نمی تواند در این پست دوام بیاورد یک پاسور باید در کنار توانمندی های فنی و جسمانی درک بالایی نسبت به والیبال داشته باشد و در سایه حضور در مسابقات بین المللی تجربیان لازم را پیدا کند جواد کریمی و علی رمضانی و امیر محمد فلاحت خواه پاسورهای بسیار خوبی هستند که باید مرتب کسب تجربه کنند من خودم سالها از نزدیک به تماشای کارهای آقای اصغر نائینی می نشستم و فیلم پاسورهایی مثل دیجوجی را هر شب نگاه می کردمبنابراین برای اینکه پاسورهای خوبی داشته باشیم هم باید افرادی را پیدا کنیم که دنبال نمایش و آبشار زدن نباشند و هم اینکه شرایط فیزیکی و روانی بازی گردانی را برخوردار باشند.


نویسنده: جمشید حمیدی