جمعه دهم فروردین ماه

هفته بسیج و لزوم فراخوانی مردم به سوی ورزش همگانی

حضور تاثیر گذار نیروهای مومن ، مردمی و خط شکن بسیج درهشت سال دفاع مقدس و رزم هایی که با پیاده روی طولانی و حضور مداوم در خاکریزها و سنگرها همراه بود.تحت تاثیر  ورزش و تحرک در  رزم های شبانه قرار داشت.این تجربه بالقوه باید با بسیج جامعه به سوی ورزش همگانی اجرایی شود.

حضور تاثیر گذار نیروهای مومن ، مردمی و خط شکن بسیج درهشت سال دفاع مقدس و رزم هایی که با پیاده روی طولانی و حضور مداوم در خاکریزها و سنگرها همراه بود.تحت تاثیر  ورزش و تحرک در  رزم های شبانه قرار داشت.این تجربه بالقوه باید با بسیج جامعه به سوی ورزش همگانی اجرایی شود.


یاد و نام مدافعان اسلام و  ارتشیان قهرمان ، سپاهیان دلاور و بسیجیان گمنام و بی نام و نشان را گرامی می داریم.آنانکه با تمام وجود از آب و خاک میهن اسلامیان دفاع کردند و یک وجب از خاک پاک این مرز و بوم را به ارتش مزدور صدام ندادند.
خدای را سپاسگزارم که فرصتی دست داد تا در مقطعی از زمان در کنارجوانان مومن  بسیج وفرماندهان ساده و بی آلایش در گردان مقداد باشم و در پادگان ابوذر ،دوکوهه و منطقه فکه عضوی حقیر و کوچک باشم.
یاد و نام شهدای والا مقام این گردان (شهید کارور ،شهید هاشم کلهر ،شهیدناصر دولتی )و فرمانده باصفای لشکر (شهید عزیز حاج همت)و فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر و بچه محل خوب ما در جوادیه (شهید والا مقام بهمن نجفی)و تمام شهدای بی نام و نشان را گرامی می داریم  و به ارواح پاک شان دورد و صلوات می فرستیم.
یکی از دلالیل توفیق این گردان و گردانهای حبیب ،مالک اشتر و دیگر مدافعان اسلام در دفاع مقدس بهره بردن از توان فیزیکی و آمادگی جسمانی ایده آل بود.
حضور در منطقه عمومی فکه با خاک رملی  که پیاده روی را سخت می نمود نیاز به توان بالا داشت.به همین جهت تمام ،نیروهای حاضر در تیپ عمار و زیر مجموعه ها، روزها و ساعات متمادی را به ورزش می پراختند. ،پیاده روی های طولانی هشت تا ده ساعته و حرکات ورزشی سنگین و مداوم باعث شد تا گردان ها توان انجام ۳۰ تا  ۴۰ کیلومتر پیاده روی را داشته باشند و با بالا بردن توان قدرتی و استقامتی خود،ساعات متمادی در خاکریزها بمانند و...
امروز در دوران کرونا و شیوع گسترده  این بیماری در جامعه یکی از نکاتی که کارشناسان و متخصصان امور بهداشتی توصیه می کنند بالا بردن توان جسمی و جلوگیری از تحلیل قوای فیزیکی است.
متاسفانه زندگی ماشینی ،آپارتمان نشینی،تغذیه نامناسب و آلودگیهای  زیست محیطی و آب و هوایی ما را زندگی سالم محروم کرده است.در این راستا کم‌تحرکی و  مشغول شدن مردم با تلفن های همراه،فضای مجازی و بازیهای رایانه ای،معضل بزرگی است که ادامه آن برای کودکان و نوجوانان و سالمندان خطر آفرین می باشد و...
امروز باید با استفاده از تمام های اهرم های اجرایی و تبلیغاتی مردم را وادار به تحرک و ورزش کنیم.رسانه ها و بالاخص سیما باید نقش پر  رنگی در این زمینه ایفا کنند تا ورزش همگانی و فعالیتهای روزانه ورزشی و پیاده رویهای طولانی در جامعه به عنوان یک فریضه و نیاز واجب اجتماعی قلمداد شود. 
در هنگامه برگزاری بازیهای آسیایی گوانگجو در چین که همکاران رسانه ای هم حاضر بودند به عینه دیدیم که پیاده روی و استفاده از دوچرخه تا چه حد در میان مردم جایگاه ویژه دارد.عجیب تر آنکه سالمندان بالای صد سال اعم از پیرزنان و پیرمردان در روزهای تعطیل در پارک ها و فضاهای تعبیه شده به دوچرخه سواری می پرداختند.خانواده ها هم  با تبلیغات رسانه ها در این جمع حاضر می شدند تا کودکان و نوجوانها یاد بگیرند که ورزش سن و سال نمی شناسدو ...
این الگو و تفکر  مناسب اجتماعی باید در کشور ما نضج بگیرد.ورزش و تحرک جسمانی باید به جمع خانواده ها باز گردد.مناسب ترین راه این است  قبل از آنکه دغدغه درمان مردم را داشته باشیم،اولویت را به سلامت و بهداشت عمومی جامعه بدهیم.کوتاهترین راه و به صرفه تربن مسیر ،اهتمام به ورزش روزانه و حداقل نیم ساعت پیاده روی و تمرینات ورزشی است تا هزینه و خسارت کمتری به جامعه تحمیل شود.


نویسنده: احمد میرزاییان