جمعه دهم فروردین ماه

دبیر: یکسری ها می خواهند فقط سرمربی باشند

دومین نشست خبری رئیس فدراسیون کشتی با رعایت اصول بهداشتی در خانه کشتی شهید هادی برگزار شد. ماحصل یک ساعت و نیم گفتمان میان علیرضا دبیر و نمایندگان رسانه های ورزش را در ذیل بخوانید.

علیرضا دبیر در مورد چرخه انتخابی تیم ملی کشتی گفت: مربیان تیم ملی ما در این موضوع خیلی مسلط نشده‌اند و اگر دوستان، احکامی را که برای سرمربیان و مدیر تیم ملی دادم بخوانند، دقیقاً کاری را که خواستم در آن نوشتم.

وی ادامه داد: روز اولی که در انستیتو حکم زدم، کارهایی از آنها خواستم که انجام دهند و از انستیتو خواستم چرخه انتخابی تیم ملی را مشخص کند. از دو ماه قبل از انتخابات در مورد چرخه تیم ملی کار کردیم. از سوریان، کاوه، بنا و محمدی خواستیم که نظر دهند و با تمام احترامی که برای آنها قائلم، از آنها نخواستم کشتی‌گیر انتخاب کنند. کشتی‌گیر باید خودش انتخاب شود، نه آنقدر سخت باشد که دائم نیاز به تبصره باشد. از سرمربیان خواستیم نظرشان را ارائه دهند.

دبیر گفت: با اسپانسر توافق کردیم که کشتی بزرگتر از همه باشد که اینگونه هم شد چون دوست دارم برای اعتلای کشتی قدم بردارم. از شما عزیزان هم درخواست دارم برای بزرگی کشتی قلم بزنید. کشتی بزرگتر از فدراسیون کشتی است. در ضمن فدراسیون و خانه کشتی متعلق به تمامی قهرمانان ملی است و درب اتاق من همیشه به روی همه باز است.

« اعتقاد دارم وقتی ساختار را درست کنید، کار خودش بالا می‌آید.»، دبیر ضمن بیان این جمله خاطرنشان کرد: اول به خاطر خدا و بعد به خاطر کشتی، مسابقات انتخابی می‌گذاریم تا حقی از کسی تضییع نشود. حتماً کار ما ایراد دارد و در سال اول ایرادهایش حتماً مشخص می‌شود. خواستیم در انتخابی نوجوانان و جوانان آن را امتحان کنیم که آن رقابت‌ها هم لغو شد.
وی در مورد انتقاداتی که در خصوص بی‌توجهی به رده سنی پایه شده، تصریح کرد: اگر من یا سوریان یا رسول خادم موفق شدیم، برای این بود که در نوجوانان باختیم، وزن کم نکردیم و مزدش را در بزرگسالان گرفتیم. کسی که گوشش شکسته می‌داند که من چه می‌گویم. نباید در رده نوجوانان به کشتی‌گیر فشار آورد. موفق‌ترین کشتی‌گیری که در رده نوجوانان مدال گرفت و در بزرگسالان هم نتیجه گرفت، علیرضا رضایی بود که او هم وزن کم نمی‌کرد. در نوجوانان قهرمان جهان شد و در بزرگسالان هم برنز گرفت.

 class=


رئیس فدراسیون کشتی در مورد انتخابی تیم ملی تاکید کرد: امسال برای المپیک، کار انتخابی از ماه‌های آبان یا آذر شروع می‌شود. اینگونه نیست که کشتی‌گیری حسن یزدانی را ببرد و به المپیک برود. این یک چرخه است و حتماً همه باید مسابقه بین‌المللی بدهند. همه رقابت‌ها از جمله طلای جام تختی یا مسابقات آسیایی امتیاز دارد. امسال کشتی‌گیر بی‌مدال، بامدال و با سهمیه داشتیم که هرکدام وضعیتی دارند. من به کار جمعی اعتقاد دارم.
دبیر در پاسخ به این پرسش که آیا پس از صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا، اردوی تیم ملی آغاز می‌شود یا خیر، گفت: من اصلاً به اردوی درازمدت اعتقاد ندارم. من سوریان را مثال می‌زنم. ما 30،40 کشتی‌گیر را به اردو می‌آوریم، در حالی که وقتی آنها در باشگاه‌های خود تمرین کنند، بچه‌ها به خاطر آنها می‌آمدند. یک قهرمان کلی کشتی‌گیر را جذب می‌کند. فقط غذا خوردن تیم ملی فرنگی بزرگسالان روزی 13 میلیون تومان هزینه دارد. حالا این رقم را در مورد تیم‌های دیگر هم محاسبه کنید و در کنار آن، هزینه‌های آب و برق و … هم وجود دارد. بودجه ما از وزارت ورزش 12 میلیارد تومان و از کمیته المپیک 2 میلیارد تومان است. من با اردوی دراز مدت مخالفم. اردوی طولانی مدت برای تیم ملی سم است و پر از استرس.
وی ادامه داد: البته در مورد برگزاری اردوی تیم ملی باید دید کادر فنی چه می‌خواهد. در مورد انتخاب سرمربی رده‌های مختلف هم فقط روی یک مربی فرنگی پایه نظر دادم و در مورد بقیه نظر ندادم. 20،30 اسم در بخش‌های آزاد و فرنگی مطرح شد اما من فقط در مورد یک مربی نظر دادم. من با یک مربی مخالف بودم اما مدیر تیم‌های ملی نظرش روی او بود و من پذیرفتم. هر کسی هم انتخاب شود، من از او کار می‌خواهم. وقتی المپیک 15 ماه دیگر برگزار می‌شود، چرا اردو بگذاریم و چرا این چند نفر به اردو بیایند؟ آن هم وقتی هنوز چرخه آغاز نشده است.
رئیس فدراسیون کشتی در مورد انتخابات هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی تصریح کرد: قرار بود انتخابات در صربستان باشد که هنوز مشخص نیست در کدام مسابقه باشد. هیئت‌رئیسه انتخابی است و ١٣ نفر در آن حضور دارند. سوریان نماینده ما در اتحادیه جهانی است و ما پولی هم خرج نکردیم، یعنس نداریم که خرج کنیم. ما توانی داریم و براساس ارتباط با روسای فدراسیون‌های کشورهای اطراف هم تلاش می‌کنیم. ظرفیتی در فدراسیون داریم و خود حمید سوریان هم ظرفیتی دارد. برخی کمیسیون‌های اتحادیه جهانی چون هیئت‌رئیسه، رسانه و فنی اهمیت دارد و سایر آنها خیلی اهمیتی ندارند. دو سه جای اصلی وجود دارد که روی آن تمرکز می‌کنیم.
دبیر در مورد رده‌های سنی خاطرنشان کرد: ما امسال به نونهالان اسیا کشتی‌گیر نفرستادیم. مامیاشویلی و تورلیخانوف هم تماس گرفتند. درحالی که من باید به نونهالان، چطور کشتی گرفتن را یاد بدهم، نه اینکه او وزن کم کند. ما در چرخه انتخابی امتیاز منفی گذاشتیم که اگر کشتی‌گیر نونهال و نوجوان وزن کم کند، برای هیئت کشتی استانش امتیاز منفی گذاشتیم. گفتم نونهالان هر فصل در خانه کشتی اردو بزنند، خودم مربی بیاورم و هزینه‌اش را بدهم.

از اکبر فلاح دوبنده گرفتم

وی در ادامه افزود: وقتی نوجوان بودم از اکبر فلاح دوبنده گرفتم که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. اردوی نونهالان را در خانه کشتی برگزار می‌کنم نه در شهرستان که آن بچه، حسن یزدانی را ببیند. من نمی‌توانم یزدانی را مثلاً برای حضور در اردوی نونهالان به گیلان بفرستم. در قانون جدید، کشتی‌گیری که در هر رده سنی بیش از 3 کیلو کم کند، در تیم ملی جای ندارد. در قانون جدید باید کاهش وزن را از ذهن خارج کنند.
رئیس فدراسیون کشتی اضافه کرد: من همیشه انتخاب شده‌ام، در شورا، در انتخابات کشتی یا به‌عنوان کشتی‌گیر تیم ملی.
دبیر در مورد تعویق المپیک خاطرنشان کرد: به تعویق افتادن المپیک برای یک سری خوب شده و برخی ها هم متضرر شدند. شرایط برای همه یکی است. علیرضا کریمی عمل کرد اما ما محمدیان را هم داشتیم که باید با هم کشتی بگیرند. مثلاً نجاتی باید یک سال دیگر وزنش را نگه دارد. من خودم فنی هستم اما نمی‌خواهم به مسائل فنی ورود کنم. زمانی که علیرضا سلیمانی یا علیرضا حیدری مرا تایید کنند، برای من ارزش دارد.
وی با اشاره به طرح جدید فدراسیون کشتی گفت: ما طرحی را به نام طرح جامع توسعه آغاز کردیم. یک برگ سند در مورد برنامه‌ها در فدراسیون نیست. آمریکا هم این کار را کرد و همان وقتی که پیش‌بینی کرده بود، چون برنامه نوشته بود، نتیجه هم گرفت. با دانشگاه شریف قرارداد بستیم و برنامه‌های کشتی تا 2028 را می‌نویسیم. کسی به من کار را تحویل نداد اما ما چیزی می‌نویسیم که نفر بعدی بداند کجا برود. کار سخت است اما برای کشتی خوب است. این موضوع حتماً ایراد هم دارد و باید نقد شود.

کشتی را بزرگ کنید
وی افزود: اگر کشتی بالا برود، همه ما بالا می رویم. می گویم ما را نقد کنید. ما هشت آسیب پیدا کردیم که چرا برند کشتی پایین آمده که یکی از آنها حضور مستقیم در تلویزیون و یکی حضور در فضای مجازی است.
رئیس فدراسیون کشتی با تاکید بر اینکه چرخه انتخابی تیم ملی در المپیک اجرا می شود، گفت: درست است که من حرف آخر را می‌زنم اما ما تیمی کار می‌کنیم. بنا، کاوه و محمدی صاحب نظر هستند و نظرشان مهم است. نمی‌خواهیم کار مانند سال‌های 2017 و 2018 شود که دائم تبصره بگذاریم. من هنوز موضوع میثم نصیری را هضم نکرده‌ام و نفهمیده‌ام داوری آن کشتی چه شد. کسی که اول شده، باید به مسابقه برود. 15 ماه تا المپیک مانده و نمی‌توانیم بگوییم از الان کسی انتخاب شده است. در آمریکا یک کشتی‌گیر در دهه 70 اول شد که نظر سرمربی تیم ملی روی او نبود که این ورزشکار شکایت کرد. اینجا هم باید این اتفاق بیفتد تا کشتی بالا بیاید. همه در کشتی می‌گویند حق‌شان را خورده‌اند، جز دو سه کشتی‌گیر که همیشه همه چیز برای آنها مهیا بوده است. باید رقابت انتخابی بگذاریم و آن را اجرا کنیم.

هرگز نگفتم اسپانسر خارجی می آورم

دبیر در مورد اهمیت فعالیت‌های انستیتوی کشتی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشتی ایران تکان بخورد، باید سطح دانش فنی مربیان نونهالان و نوجوانان را بالا بیاوریم. پایه حمید سوریان را درست گذاشته‌اند که نتیجه گرفت. محسن سوریان هم فنی بود. کشتی‌گیر بزرگسال یک دست دو دست بلد نیست. کشتی‌گیر باید قبل از 17 سالگی فن یاد بگیرد، بعد دیگر حرکت می‌آموزد. من 6 ماه کار کردم که یک فن را برای اجرا روی عیسی حاجی‌یف یاد بگیرم. در مقابل تغییر همیشه واکنش وجود دارد. در تیرماه ما کار را از سوی انستیتو ابلاغ می‌کنیم. کی‌روش می‌گفت وقتی من بروم و شما جایگاه فوتبال‌تان را ببینید، کار مرا متوجه می‌شوید که حرف درست و خوبی بود.
وی در مورد اسپانسر جدید فدراسیون کشتی و اینکه گفته می‌شد شاید از اسپانسر خارجی استفاده شود، گفت: دو برابر بانک پاسارگاد با همراه اول قرارداد بسته‌ایم. قرارداد ما یک ساله است و جای تمدید دارد. من نگفته بودم اسپانسر خارجی می‌آورم.
رئیس فدراسیون کشتی در مورد اینکه قبلاً گفته بود جلوی مسابقات سطح پایین را می‌گیرد، با اشاره به رقابت‌های باشگاه‌های جهان اظهار داشت: من پول ندارم به کشتی‌گیرم بدهم اما جام باشگاه‌های جهان باعث می‌شود آنها دو بار جایزه بگیرند. حسن یزدانی 300 میلیون تومان از لیگ داخلی و همین مبالغ هم از باشگاه‌های جهان گرفت. علیرضا کریمی هم 1500 میلیون تومان از هر لیگ گرفت. من به مسوول لیگ گفتم من یک ریال هم برای مسابقات لیگ هزینه نمی‌کنم اما خودت هزینه‌ها را تامین کن.
دبیر در مورد انتقادات از جابجایی های زیاد درفدراسیون کشتی گفت: تغییرات حق مدیریت است. ندرلو از جای دیگر حقوق می‌گیرد اما باید به جای قبلی برگردد. ما زورمان را زدیم که او را نگه داریم اما نشد. دیگر چه کنیم؟ قرار نیست چهار سال با کسی کار کنم که باری از دوش کشتی برنمی‌دارد.

وی تاکید کرد: من از امید نوروزی، قاسم رضایی، صادق گودرزی، کمیل قاسمی، اکبر فلاح، امیر خادم و همه قهرمانان کشتی خواستم بیایند و یک جای کار را بگیرند. کشتی خیلی بزرگتر است اما متاسفانه یکسری از این دوستان می‌خواهند فقط سرمربی شوند.

گزارش از: احمد دباغ