جمعه دهم فروردین ماه
ایران مر به یاد سوئیس و برزیل می اندازد؛

تیاگو: دلم می خواست معروف نابغه برزیلی بود

تاکنون چهار بازیکن برزیلی وارد لیگ ایران شده اند دو بازیکنی که در دهه گذشته با تیم پیشگامان کویر یزد درخشیدند و دو بازیکن اخیر تیم هورسان رامسر و آنچه که می خوانید چکیده گفت و گوی ما با یکی از این بازیکنان است.

تاکنون چهار بازیکن برزیلی وارد لیگ ایران شده اند دو بازیکنی که در دهه گذشته با تیم پیشگامان کویر یزد درخشیدند و دو بازیکن اخیر تیم هورسان رامسر و آنچه که می خوانید چکیده گفت و گوی ما با یکی از این بازیکنان است.


در میان چهار بازیکن خارجی که وارد لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور شده اند یک برزیلی بیشتر از همه جلب توجه کرده است نامش برنو تیاگوداسیلوا است وی در پست قدرتی دریافت کننده برای تیم هورسان رامسر تاکنون امتیازات زیادی اندوخته است بدیهی است که تیاگو بازیکن سطح ملی کشور برزیل نیست چرا که برزیلی ها از نظر صدور بازیکن به قاره های مختلف گوی سبقت را از کشور بلغارستان ربوده اند. با این همه خوش تر دیده ایم که لیگ ایران و کشور ما از نگاه یک برزیلی به تصویر بکشیم 
تیاگو گفت: قبل از آمدن به ایران تصویر متفاوتی از ایران داشته ام و فکر می کردم که چیزی شبیه کشورهای عربی است اما از همان روزهای آغازین ورود کشوری را یافته ام که ذاتا زیباست و مرا به یاد سوئیس و برزیل انداخته است. از نظر فرهنگی زندگی در ایران برنامه ریزی شده است و البته محدودیتهای متفاوتی نیز نسبت به برخی از کشورها دارد با این توصیف من برای زندگی در ایران مشکلی ندارم و درباره رامسر هم باید بگویم فوق العاده عاشق این شهر هستم و مرا به یاد شهرهای جنوب برزیل می اندازد.


تیاگو افزود: پیش از ایران دو پیشنهاد از دو کشور و یکی دو تیم برزیلی داشتم ولی چون شنیده بودم ایران لیگ قدرتمندی دارد دیدم فرصت خوبی است تا لیگ ایران را هم تجربه کنم. متاسفانه کووید 19 سیستم فوق العاده ای را در همه جای دنیا پیاده کرده است. این را بگویم که سوای بازی در تهران انتظار داشتم سالن های ورزشی ایران بهتر است چیزی باشد که مشاهده می کنیم. من در تیمهای ایرانی همه را می پسندم ولی آنهایی که بیشتر تلاش می کنند بهتر در دلم جای می گیرند.
تیاگو درباره سعید معروف نیز گفت: من فقط او را از تلویزیون دیده ام او یک نابغه است و در دلم دوست داشتم که او هم یک برزیلی بود درباره سطح قضاوت داوران ایرانی نیز بگویم که در مجموع کم اشتباه سوت می زنند اما اگر بخواهم نمره بدهم 8 از 10 برای نحوه قضاوت داوران ایرانی می دهم. درباره مربیان ایرانی نمی توانم زیاد نظر بدهم مهمترین چیز در این باره داشتن منابع زیاد و سطح بالای اطلاعات است.  جست و جوی اطلاعات و دانش روز به مربیان توصیه می کنم متاسفانه اغلب مربیان ایرانی زبان انگلیسی نمی دانند.
بورونو تیاگو درباره بازیکنان محبوب خود می گوید: در برزیل بازیکنان بزرگ زیاد هستند تا جایی که گفتن عدد و رقم دقیق غیر ممکن است ولی بازیکن مورد علاقه من نالبرت بازیکن سابق تیم ملی است به اعتقاد من وی کامل ترین بازیکن تمام دوران ها بود.
تیاگو در پایان درباره این سوال که آیا دلش برای برزیل تنگ نشده است می گوید: بله دلم خیلی برای کشورم تنگ شده است ولی اینکه در ایران ادامه بدهم باید بگویم که بستگی به مدیر برنامه هایم دارد ولی کوشش می کنم که بازیکن تاثیرگذاری در لیگ ایران باشم هرچند که می دانم سازگاری سریع با یک فرهنگ متفاوت خیلی هم آسان نیست.  

گفت و گو: جمشید حمیدی