پنجشنبه نهم فروردین ماه
تا مربی سازنده حمایت نشود کشتی پسرفت خواهد کرد؛

ملایی : زندگی ام را به خاطر کشتی باختم

صحبت از افت سرانه کشتی گیران می شود وقتی به مربی سازنده توجه نمی شود و کسی حتی جویای حال او در این شرایط حساس نیست باید هم از نظر کمیت به جای پیشرفت پسرفت هم داشته باشیم.

صحبت از افت سرانه کشتی گیران می شود وقتی به مربی سازنده توجه نمی شود و کسی حتی جویای حال او در این شرایط حساس نیست باید هم از نظر کمیت پیشرفت پسرفت هم داشته باشیم.

  رضامولایی مربی پایه کشتی تهران با بیان مشکلات این روزهای مربیان به خبرنگار البرز گفت: ازسال ۶۲ وارد کشتی شدم. شاگرد محمد ذوالفقاری ومرحوم قاسم عابدینی بودم. از همان موقع که کشتی  می گرفتم  عاشق مربیگری شدم. منتظر بودم تا تمرینات بدنسازی ونرمش را من انجام بدهم.  تا آقای ذوالفقاری عازم جهبه میشد، کمک آقای عابدینی می کردم  بعدهاآقای ذوالفقاری  مدت ۳سال سرمربی تیم نپال شد و در نهایت کلا از ایران رفت. پس از رفتن وی بیشتر علاقه مند شدم  وآقای عابدینی کمکم کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد مربیگری کسب کنم.

وی افزود: بیست و چند ساله که تمرین می دهم  وتازه یک سانس درباشگاه شهید عراقی تهرانپارس را اجاره کرده بودم که خوردیم به کرونا با این وجود تمرینات را تعطیل نکردم. در پارک و فضای باز تشک پهن کردم تا شاگردانم از دست نروند آن هم بدون هیچ در آمدی اما مگر می شود با مشکلات اقتصادی امروز بدون درآمد زندگی کرد؟
مولایی ادامه داد: طی دوران کشتی خودم عناوین مختلفی را کسب کردم  ولی از آنجایی که هیچ وقت در کشتی وامور زندگی مشاور خوب نداشتم به آنچه که می خواستم نرسیدم. اگر کسی بالا سرم بود و از نظر مالی تامین بودم چه بسا به عناوین قاره ای و جهان می رسیدم.   از آنجایی که تمام وقت کنار کشتی بودم و جهت حمایت از لیگ  پای تیم کشتی گراد تهران را به مسابقات بازکردم اما خودم خیلی صدمه دیدم وتمام زندگی ام را سر این تیم باختم. آن روزها آرایشگاه داشتم و۳۰۰ تا مشتری ثابت اما به خاطر تیم و بچه ها کلا مغازه را تعطیل کردم و همه چیز از دست رفت. درضمن من عکاس حرفه ای هم هستم ولی متاسفانه با وجودی که این همه برای کشتی زحمت می کشم چون حامی نداستم به جایی نرسیدم.


وی با اشاره به نقش مربیان پایه و سهولت کار مربیان تیم ملی خاطرنشان کرد: باور کنید سخت ترین کار خدمت در تیم های پایه و پرورش استعداد هاست. آسان ترین بخش هم مربیگری مربی تیم ملی است چون وقتی کشتی گیران به تیم ملی راه پیدا می کنند که همگی از آب و گل درآمده اند  وآنجا فقط رقابت برای بهتر شدن است.اما آقایان از حضور مربیان پایه وسازنده در کنار اردوهای تهران وتیم ملی حتی برای یک دوره وطی چند روز استفاده نمی کنند  الان چند سال  سرمربی ومربیان تهران مشخص اند وعوض هم نمی شوند. حرف من این نیست که آنها خوب نیستند اما باید از توان همه مربیان استفاده شود شاید توی این تعویض وجابجایی ها استعدادی کشف شد.
مولایی در بخش دیگری از درد دل های خود تصریح کرد: رییس فدراسیون نگران سرانه کشتی گیران است وقتی برای مربی ارزش قائل نباشید اوضاع بهتر از این نخواهد شد. 
از مسولین تقاضا دارم در این اوضاع خراب به دادمان برسند. حداقل به ما وام بدهند تا در این موقعیت سرپا بمانیم.


 بدبختی وبیچارگی برای مربی پایه است. تا شاگرد خوب می شود  مربیانی هستند که کمین کرده اند وبرای بنام زدن کشتی گیرا و رسیدن به امتیاز وپول وافتخارات وخارج رفتن سرو دست می شکنند. انصافا کدام یک از مربیان تیم ملی شاگرد تحویل دادند؟ مربیان باشگاه ها تلاش می کنند بهره اش را کسی دیگر می برد.
این مربی در پایان با اشاره به مسابقات لیگ گفت: در همین لیگ به چند نفری که قبلا در ترکیب تیم گراد برای من کشتی گرفته بودند را زدم وگفتم بخاطر این شرایط کرونایی خیلی اوضاع مالی خرابه اگر ممکن است کاری بکنید تا من هم درکنار شما باشم اما متاسفانه کاری نکردند. الان اوضاع جوری شده کشتی گیری که او را به تیم گراد دعوت کرده بودم جواب سلام مرا هم نمی دهد.   کشتی رشته پهلوانیه اما بعضی ها همه چیز را به پارتی وپول ربط می دهند.


گفت و گو: احمد دباغ