جمعه دهم فروردین ماه

نوروزی: باید 10 تا مدال می گرفتم

قهر مان طلایی المپیک لندن که میهمان یکی از برنامه سیما بود گفت اول باید روز معلم و روز کارگر را تبریک بگویم و بعد اشاره کنم به مربیان سازنده ای که در کشتی فعال هستند، مربیان سازنده ای که در کل کشور بدون مزد و منت برای کشتی زحمت می کشند و قهرمانان بزرگی را تحویل تیم ملی می دهند، تشکر می کنم.

مربی اولم مرحوم الیاس کانون بود که سال ها زیر نظر او قبل از کشتی، درس اخلاق و معرفت گرفتم. بعد از او مربیان سازنده زیادی در شیراز برایم زحمت کشیدند. متاسفانه آنطور که باید هوای مربیان سازنده را نداشتیم و آنها دیده نشده اند. جدیدا در فدراسیون می بینم که اتفاقاتی می افتد و مربیان سازنده به تیم های ملی ورود می کنند و به عنوان سرمربی ثابت تیم ملی انتخاب می شوند و این کار خوبی است. البته به نظر من خوب است که مربی سازنده را از سالن تمرینش دور نکنند. اگر آنها را وارد تیم ملی کنیم چه کسی در باشگاه های شان تمرین دهد؟ آنها را باید در کنار تیم ملی برای تشکر و قدردانی به مسابقات اعزام کنیم تا با محیط بین المللی آشنا شوند و کسب تجربه کنند. این روی نحوه آموزش و دیدگاه شان در تمرینات تاثیر دارد.
وی در مورد دوره قهرمانی اش تاکید کرد: من خیلی بی پرده صحبت می کنم و تعارفی با کسی ندارم. ما دینی نسبت به جوان هایی که الگوی شان هستیم، داریم. آنهایی که این راه سنگین و پرمشقت را طی می کنند و باید به آنها کمک کنیم. امید نوروزی اگر امروز بی پرده می گوید، برای این است که شایستگی کسب 10 مدال جهانی و المپیک را داشته، اما به آن نرسیده است. در سال های 85-86 که قهرمان کشور شدم، به جای اینکه به مسابقات جهانی اعزام شوم، نفر دوم من را اعزام کردند. بعد ناامیده شده و به سربازی می روم و دو سال در برجک پست می دهم. دو سال می روم جهانی بزرگسالان و اوت می شوم چون قبل از آن تجربه کسب نکردم و پیشینه مسابقه بین المللی نداشتم. وقتی اینها را می بینم دلم می سوزد و دوست ندارم این اتفاق برای هیچ نوجوانی در گوشه گوشه کشور بیفتد. من دوست ندارم این اتفاق بد برای نوجوان مان رخ دهد. بهتر است رک و بی پرده حرف بزنیم و جلوی کارهایی که به بچه ها لطمه می زند را بگیریم تا نوجوانان و جوانان را به نوک قله برسانیم.
نوروزی با اشاره به شکستش در المپیک 2016 خاطرنشان کرد: آدم ناراحت می شود که به خاطر تصمیمات اشتباه یک سری آدم ها در تیم ملی و فدراسیون ها، کشتی گیری مثل امید نوروزی که می تواند به راحتی سه مدال المپیک بگیرد، این اتفاق برایش نمی افتد. این که می گویم در حد حرف نیست. امید نوروزی باید حداقل 6 مدال جهان و سه مدال المپیک می گرفت اما داستان ها و حاشیه هایی که در تیم ملی و فدراسیون داشتیم دست به دست هم داد که خسته شویم و برویم دنبال زندگی. شما مشکلات زندگی، تحصیلات و توقعات جامعه و دوستانت را هم داری و در کنارش هم مسائل دوره قهرمانی است. من آنها که مانع این اتفاق شدند را نمی توانم ببخشم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سهمی برای خودش در عدم رسیدن به 10 مدالی که استحقاق کسب آن را داشته، قائل نیست؟ گفت: کشتی گیر یک وظیفه دارد، سرمربی و فدراسیون هم یک وظیفه ای. من وظیفه ام کشتی گرفتن بود، اگر قرار بود نقش مسئول فدراسیون و سرمربی و کشتی گیر را با هم بازی کنم، پس دلیل انتخاب این افراد چه بود. منِ فدراسیون یا سرمربی، وقتی 4 تا کشتی گیر خوب دارم باید دور آنها حصار بکشم و مراقب شان باشم که وارد حاشیه نشوند و از آنها مدال بیرون بکشم.
وی با تاکید بر اینکه همیشه در مسابقه انتخابی تیم ملی حضور داشته، تصریح کرد: از زمانی که وارد کشتی شدم، بیش از 6 بار در قهرمان کشوری و همچنین در انتخابی تیم ملی کشتی گرفتم. در جام یادگار 3-4 بار و در تورنمنت های بین المللی و هر جا بوده و گفته اند، کشتی گرفتم و ثابت کردم که من خوبم باید انتخاب شوم و این حق من است. اعتقادم این است که کشتی گیر باید خودش، خودش را اثبات کند نه اینکه نظر سرمربی باشد. یک وقت دو کشتی گیر پایاپای پیش می روند، نباید یکی را فدا کنی. من حریفانی داشتم. می گفتند نفر دومت برود آسیا اما او یک برنز هم نمی گرفت. بعد من در جهانی و بازی های آسیایی طلا می گرفتم. من در 5 جام جهانی گرفتم و همه را می بردم. در تورنمنت ها در وزن بالاتر هم نقره و طلا می گرفتم. کسی نمی تواند بگوید امید نوروزی انتخابی نداده است.