جمعه دهم فروردین ماه

جوابیه سازمان حمل و نقل و ترافیک به یک مطلب

پس از انتشار مطلب «آقای مناف،طرح ترافیک حق خبرنگاران است!» در تاریخ دوم آذرماه 99، روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک خیلی زود جوابیه صادر نمود. ای کاش همه جواب نامه ها به همین سرعت پاسخ داده می شد. روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک با این اقدام، مهر تایید برنقش و تاثیر انتقاد در این واحد سازمانی زد.

پس از انتشار مطلب «آقای مناف،طرح ترافیک حق خبرنگاران است!» در تاریخ دوم آذرماه 99، روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک خیلی زود جوابیه صادر نمود. ای کاش همه جواب نامه ها به همین سرعت پاسخ داده می شد و روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک با این کار مهر تایید برنقش و تاثیر انتقاد در این واحد سازمانی زد.

البرزورزشی به عنوان یک رسانه رسمی و تابع قوانین جمهوری اسلامی بخشی از جوابیه ارسالی را منتشر می کند تا بلکه به حق پاسخگویی سازمان حمل و نقل و ترافیک احترام گذاشته شود.

- متاسفانه نویسنده یادداشت عدم دریافت طرح ترافیک خود را به معاون حمل و نقل و ترافیک نسبت داده اند، در حالیکه بارها اعلام شده، تعیین سهمیه طرح ترافیک براساس تبصره ماده سوم مصوبه« تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و آلودگی هوا در سال 99» مصوب 13/11/98 شورای محترم اسلامی شهر تهران، کارگروهی متشکل از دو نماینده کمیسیون رهنگی و اجتماعی و عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و انجمن صنفی مدیران رسانه ها با دبیری واحد ساماندهی محدوده و طرح های ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت می کند و معاون حمل و نقل و ترافیک، هیچ دخالتی در فرآیند و تعیین تعداد سهمیه های رسانه ها ندارد.

- سهمیه خبرنگاران رسانه های با توجه به شاخص آخرین رتبه بندی رسانه ها که از سوی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می شود.

- ما همچون شما می دانیم نقش ارزشمند خدمت به مردم، چه در میدان خدمت و مسوولیت و چه در عرصه آگاه سازی عمومی و رسانه، نیازمند فراهم آمدن امکاناتی انسانی و مادر لازم و کافی و البته تعهد و انصاف و همه جانبه نگری است، و صد البته فشار وارد آمده بر گرده رسانه ها را مانند اقشار مظلوم جامعه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی درک می کنیم، اما آیا معنی حمایت از رسانه ها این است که کارگروه یادشده، حق خبرنگاران دیگر را به شما ببخشد؟

نیازی به گفتار نیست که قاطبه رسانه ها روش و منش رفتاری معاون محترم حمل و نقل را در خصوص اهالی رسانه بارها دیده و شنیده اند، اما لازم است به استحضار جنابعالی برسانیم که امروز مشکلات و دردهایی فراتر از سهمیه طرح ترافیک نویسنده عزیز در خدمتگزاری مسئولانه به مردم صبور و شریف ایران اسلامی وجود دارد، که اگر منصفانه و مشفقانه به تلاش های مجموعه معاونت حمل و نقل برای ارتقای سطح خدمت رسانی در حمل و نقل عمومی، مترو، اتوبوس و ... در زمان کوتاه مسوولیت دکتر هاشمی بنگرید، بخشی از آن را ملاحظه کرده و عدم سهمیه خبرنگاری را محمل این همه نسبت های ناروا، بدون استدلال و غیر منصفنه نمی کردید.

- در پایان ضمن عذرخواهی از همکاران و دوستان رسانه ای که شب و روز برایآگاه سازی و روشنگری هر چه بیشتر مردم تلاش می کنند، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص افترا و تهمت های مطروحه، حق پیگیری قضایی را برای خویش محفوظ دانسته و اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.

........

انتظار داشتیم سازمان بزرگ و مهمی چون حمل و نقل و ترافیک باوجود افراد کارآمد در حوزه رسانه جوابیه با ارزش تر و پخته تری به مطلب انتقادی پایگاه خبری البرزورزشی ارائه می نمود اما با وجود جناب مناف هاشمی در راس این سازمان انتظار بیشتری نمی رود.

متاسفانه در این جوابیه ارسالی به نکاتی اشاره شده که لازم می دانیم در قالب چند خط بدان پاسخ بدهیم.

* در ابتدا باید بگویم که نگارنده به عنوان صاحب امتیاز و سردبیر پایگاه خبرگزاری البرزورزشی و روزنامه ورزشی شوت تاکنون هیچ درخواستی برای دریافت آرم طرح ترافیک نداشته و از این حیث باید بگویم اطلاعات غلط به حضرتعالی داده شده است. درخواست بنده تنها به خاطر خبرنگاران و عکاسان فعال تحت پوشش مجموعه تحت مدیریت اینجانب بوده و هیچ درخواست شخصی نداشته و ندارم.

*در بخشی دیگر عنوان کرده اید که سهمیه خبرنگاران رسانه ها باتوجه به میزان آخرین رتبه بندی رسانه ها که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان و کیفیت رسانه در عرصه تولید خبر و گزارش با اولویت رسانه های بخش خصوصی و رسانه های وابسته به دولت و ارگان ها و نهادهای عمومی تعیین می شود. اول اینکه شما در جایگاهی نیستید که بخواهید رتبه یا میزان کیفیت و کمیت مطالب رسانه ای را نقد کنید .  وزارت محترم ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعات داخلی و خبرگزاری ها به عنوان مرجع رسیدگی به رتبه بندی رسانه ها می توانند ادعای کذب شما را پاسخ دهند. از اینها مهمتر اینکه اگر پایگاه خبری البرزورزشی و روزنامه ورزشی شوت را در رتبه های پایین رسانه ها می دانید دیگر چرا به تکاپو افتادید تا جوابیه قطور و چند صفحه ای ارسال کنید؟ ما نه کسی را تحت فشار قرار داده ایم و نه قصد زیاده خواهی داریم. فقط نمی دانیم چرا در این مدت کوتاهی که آقای مناف هاشمی برمسند امور سازمان حمل و نقل و ترافیک آمده اند مشکل برای اختصاص آرم خبرنگاران و عکاسان این رسانه بوجود آمده. حالا هم که به دنبال احقاق حق خود هستیم محکوم شده ایم به اینکه در رتبه بندی وزارت ارشاد اسلامی در جایگاه خوبی قرار نگرفته ایم. البته صلاحیت حرفه ای بودن خبرنگاران و عکاسان رسانه ها در حیطه وظایف سازمان طرح ترافیک نیست و نمی دانم چطور روابط عمومی این سازمان به خود اجازه داده است در این خصوص اظهارنظر کند.

* مدعی شده اید آقای مناف هاشمی به عنوان معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک هیچ دخالتی در خصوص صدور آرم طرح ترافیک خبرنگاران ندارد. بی زحمت جهت تنویر افکار عمومی و سایر رسانه ها اطلاع رسانی کنید تا امروز نحوه توزیع کارت طرح ترافیک شناور که به طور مستقیم از سوی اداره تحت مدیریت شما صادر می شود چطور و به چه شکل صورت گرفته است که یک رسانه رسمی با بیش از 18 نیروی بیمه تامین اجتماعی و 7 نیروی غیر مستقر صلاحیت دریافت حتی یک کارت شناور هم ندارد؟

* در جالب ترین قسمت این جوابیه ناپخته عنوان شده است که دکتر هاشمی در مدت کوتاه قبول مسوولیت خود برای ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی خدمات قابل توجهی انجام داده اند که متاسفانه چون به ما سهمیه طرح ترافیک نداده اند این خدمات را ندیده ایم. بهتر است معاون حمل و نقل و ترافیک به جای فرافکنی و ارائه آمار اشتباه دقایقی در مترو، اتوبوس و حمل و نقل عمومی حضور پیدا کنند و از عموم مردم در خصوص وضعیت مترو و اتوبوس و حمل و نقل شهری نظرخواهی کنند. گویا هنوز آقای مناف در حال و هوای سفر به اروپا که به خاطرش از استانداری گلستان برکنار شدند به سر می برند وگرنه خیلی راحت می توان حرف دل مردم را دید و شنید و تاثیرات حضور خود در این سازمان مهم را متوجه شوند.

* آقای مناف هاشمی طرح ترافیک حق خبرنگار و عکاس است. وقتی ما حرص و جوش می خوریم که آقایان مسوول، تورابخدا اجازه بدهید هر کسی در آنجایی که سواد و لیاقتش را دارد فعالیت کند حکایت امروز ماست. چرا باید مناف هاشمی از معاونت مالی و پشتیبانی وزارت ورزش به یکباره استاندار یک استان بزرگ و مهمی چون گلستان شود و بعد از آن فاجعه کاری بر مسندی قرار بگیرد که ارتباط مستقیم با رسانه ها دارد. ما کماکان خواهان حق و حقوق خود هستیم و به طور حتم از مراجع قانونی و بازرسی پیگیر این حق هستیم. ممنونم که اینقدر زود پاسخ انتقادات را می دهید. لطفاً کمی هم زودتر به کارتابل اداری خود مراجعه کنید و پاسخ نامه ها را به همین شکل سریع بدهید.

 

 رضا اسماعیلی