جمعه دهم فروردین ماه
دروغ و فريب راه نجات نيست؛

قائم مقامی:از بايكوت، تخريب باندسازى و باند بازى بيزارم

منافع شخصى عده اى سبب نابودى اخلاق و فرهنگ در شطرنج ايران نشود!

منافع شخصى عده اى سبب نابودى اخلاق و فرهنگ در شطرنج ايران نشود!


این روزها فدراسیون شطرنج ایران دچار نا بسامانی های متعددی شده است که متاسفانه تمام ورزشکاران و مربیان و کادر اداری این فدراسیون را دچار درگیری و حواشی کرده است یکی از مهمترین این حواشی بدهکاری هنگفتی است که رئیس پیشین فدراسیون شطرنج برای این فدراسیون به بار آورده است به طوری که حتی مربی و ورزشکاران این رشته برای حضور در مسابقات و تمرینات و.. باید از جیب خود هزینه کنند تا بتوانند در یک رقابت شرکت کنند در صورتی که ورزش  از  مهمترین صنعت هاى كشور محسوب می شود و ورزشکاران ما نمونه هايى از برتری کشورمان در دنیا محسوب می شوند. نخبه هایی که هر کدام برای رسیدن به هدف های زندگی خود برنامه های از قبل طراحی شده ای دارند که سرنوشت آنها را می سازد.

این در حالی است که شادی پریدر که هم سابقه بازیکنی در تیم ملی شطرنج ایران را داشته است و هم یکی از کاندیدهای این فدراسیون برای انتخاب ریاست جدید فدراسیون است طی مصاحبه هايى که با برخی از رسانه ها داشته است اعلام کرد که شطرنج کشور ما از حضور مافیا در ایران رنج می برد اما طی تماسی که با وی در این مورد گرفتیم متاسفانه پاسخگوی ما نبودند که متوجه شویم چه کسانی به عنوان مافیا در شطرنج باعث بهم ریخته گی های کنونی شده شده اند. 
یکی دیگر از حواشی که این روزها شدیدا فدراسیون شطرنج را درگیر کرده است مهاجرت نخبه های این برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت است هر جوان ایرانی برای ارتقا در زمینه کاری خود به احترام و کمک کشور برای پیشرفت احتیاج دارد اما در ایران هیچ امتیازی برای ورزشکاران ایرانی در نظر گرفته نمی شود و این یک ناهنجاری بزرگ در کشور محسوب می شود چرا که فرق بین یک آدم بی انگیزه و گوشه گیر با یک جوانی که سراسر عمرش برای بهتر بودن جنگیده؛ هیچ تفاوتی ندارد در این خصوص با احسان قائم مقامی مصاحبه ای انجام دادیم  قهرمان و چهره نام آشنای شطرنج ایران و آسیا در مورد اینکه انتخاباتِ رياست  فدراسیون در پیش است و انتظاراتش از رئیس آينده اظهار کرد:  امیدوارم که هر چه زودتر رئیس جدید فدراسیون شطرنج انتخاب شود تا به روال بهتری وارد شويم.حال این روزهای شطرنج کشور اصلا خوب نیست اگرچه بنده حتى الامكان از حواشى دورى ميجويم اما به هر حال هزينه هاى اين روزهاى شطرنج را بيش از هر كسى شطرنجبازان ميپردازند و گويى بعضى از مسئولين صرفا درگير منافع شخصى و حقوق و مزاياى خودشان هستند.
امیدوارم که هر چه زودتر انتخابات فدراسيون برگزار شود و يك مدير توانمند و دلسوز زمام امور را  در دست گيرد و شطرنج را از اين حواشى و معضلات نجات دهد.
متاسفانه بعضى ها در جريان فعاليت هاى انتخاباتى با زير پا گذاشتن اخلاق، به جايگاه ها و شخصيت بزرگان لطمه و خدشه زدند.
کاپیتان و ملی پوش تیم شطرنج ایران
گفت: یکی از مسائلی که این روزها فدراسیون شطرنج ایران را تهدید می کند بدهی های پیشین شطرنج ایران به فدراسیون بین المللی است و به شخصه امیدوارم که وزارت ورزش و جوانان با حمايت از شطرنج  و ورود اصولى مانع از بروز مشكلات بيشتر از این شود و به قرار گرفتن شطرنج در مسير اجرای برنامه هاى راهبردی و اهداف کلان کمک کند.
وی افزود:  این روزه تیم ملی فاقد برنامه است و متاسفانه بدون مربى و برنامه تمرينى، آمادگى بازيكنان افت ميكند. اميدوارم فدراسيون  با برنامه ريزى مناسب بتواند مسابقات باشگاهی و لیگ ها را برگزار کند تا چرخه شطرنجمون مجددا فعال و پويا شود.متاسفانه این اواخر مسائل مربوط به انتخابات ناخوشایند بوده و تا حدود زيادى فدراسيون را از پرداختن  به امورات مهم و فنى شطرنج دور نگه داشته است.
 قائم مقامی در مورد مافیايى که خانم پریدر در مورد آن در فدراسیون شطرنج سخن به میان آورده بود تصریح کرد: خانم پریدر خیلی گنگ و مبهم در این مورد صحبت کرده است و خیلی بهتر می شد که واضح سخن می گفتند و خب البته بهتر است منظورشان را از خودشان بپرسيد.
به شخصه از بايكوت، تخريب، باند سازى و باند بازى بيزارم و متاسفانه طى سالهاى اخير( دوره رياست پيشين فدراسيون) بارها و بارها حق من به واسطه رفتارهايى از اين دست ضايع شد كه البته قبلا به صورت مستند و شفاف  به آن پرداخته شده است.

عده اى براى پيشبرد اهداف سوِ خود با دروغ و فريب و جو سازى ديگران ( حتى ملى پوشان) را مقابل هم قرار ميدهند، كه البته اينها از مصاديق ضد فرهنگ هستند و به شدت روى استانداردها و نورم هاى اخلاقى و فرهنگى  نسل هاى جديد شطرنجمان تاثيرات منفى جدى داشته اند.بعد از به وجود آوردن اين همه مشكلات هنوز متاسفانه  بعضى از مسئولين دوره رياست قبلى روى  اشتباهات  قبلى خود همچنان اصرار مى ورزند
ركورد دار گينس در ادامه گفت حتما طى روزهاى آينده جلسه مهم و دوستانه اى با سرپرست محترم فدراسيون خواهم داشت تا در خصوص مسائل اساسى شطرنج ايران بحث و تبادل نظر كنيم.
کاپیتان تیم ملی شطرنج در خصوص اینکه این روزها حرف از فرار نخبه های شطرنج به میان می آید ابراز کرد: ورزشکاران نخبه  این رشته هیچ کدام تامین نیستند من پرچم را جز هويت  شخصيت و حيثيت ورزشكار ميدانم و   دوست ندارم که ورزشکاران زیر پرچم یک کشور دیگر برای رقابتها در مسابقات حاضر شوند و دوست نداشتم که علیرضا فيروزجاء از ایران برود اما در ایران نه حمایتی می شویم و نه اسپانسرى داریم و نه حقوقی، نه توجهی،  تامین اتيه اى. بعد که ورزشکار از کشور می رود می گویند فرار مغزها صورت گرفته است و پیگیر علت این مساله نمی شوند. به نظر ميرسد در اين شرايط جاى گله اى باقى نميماند، به هر حال برخی از ورزشکاران برای تعقيب اهدافشان برنامه ریزی می کنند تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و با خود فكر ميكنند كه با این وضعیت نابسامان در کشور به هیچ نتیجه ای نمی رسند، اگر كمى توجه صورت پذيرد این رنجش ها صورت نمی گیرد. برای خودم سه، چهار بار در سنین مختلف پیش آمد که با شرايط عالى مهاجرت کنم ولی نرفتم، اما اینجا اصلا اهميتى داده نمی شود که حداقل برای پیشبرد اهدافمان تلاش کنیم.
وی در مورد بدهی فدراسیون شطرنج افزود: فدراسیون شطرنج حدود ١٤٠ هزار دلار به فدراسيون بين المللى شطرنج بدهى دارد و تا  آنجايى كه اطلاع دارم علاوه بر آن مقدارى بدهكارى هاى موردى و متفرقه  به اشخاص حقيقى  كه غالبا شامل هزينه سفر يا جوايز مسابقات بوده اند و اميدوارم كه با مديريت مالى مناسب از اين چالش هم گذز كند.
ركورد دار قهرمانى ايران در مورد اینکه با تیم باشگاهی جدید قرارداد نبسته است اعلام  کرد: قرار بود با یک تیم باشگاهی در ليگ فرانسه بازى كنم. اما کرونا باعث شد که تصميم بگيرم  در سال ٢٠٢٠ براى تيم خارجى بازى نكنم. اميدوارم  با برگزارى ليگ برتر  كشورمان به زودى نخبگان شطرنجمون بار ديگر  در فضاى حقيقى دست به مهره شوند. 
وى در خصوص اينكه هنوز با تيمى قرارداد نبسته است عنوان كرد: قرار بود براى يك تيم فرانسوى بازى كنم، كه به دليل شرايط سخت فعلى و همه گيرى ويروس كرونا ترجيح دادم كه امسال در ليگ خارجى بازى نكنم و اميدوارم با برنامه ريزى مناسب فدراسيون شاهد برگزارى ليگ برتر و حضور قهرمانان و نخبگان شطرنج كشورمون در فضاى حقيقى باشيم. دل همه ما براى سالن هاى شطرنج و رقابت هاى مهيج آن تنگ شده است.


گفت و گو: الهه طائمه