پنجشنبه نهم فروردین ماه
یادگار ماندگار...

خداحافظ اسطوره تکرار نشدنی فوتبال

مرگ، غریبانه ترین موسیقی اش را برای مارادونا نواخت و در غروب غم انگیز پاییزی مهاجرت بی بازگشت را آغاز کرد و راهی سفر آخرت شد.

مرگ، غریبانه ترین موسیقی اش را برای مارادونا نواخت و در غروب غم انگیز پاییزی مهاجرت بی بازگشت را آغاز کرد و راهی سفر آخرت شد.


جهان فوتبال هنوز در شوک اسطوره تکرار نشدنی فوتبال است آیا براستی اسطوره ها می میرند؟!
باورش سخت است اما دیه گو آرماندو مارادونا آسمانی شد و مردم آرژانتین و دوستداران خود را در تمامی دنیا در بهت و حیرت فرو برد او تمام مشخصات یک اسطوره را داشت اما بهر حال از مرگ دریبل خورد بازیکنی که اگرچه این اواخر شماتیکی از یک اسطوره را داشت اما فوتبال بخش مهمی از محبوبیت و جذابیت خود را مدیون مارادونا است. وقتی او زنده بود خیلی از دو گانه ها به شوخی شباهت داشتند مارادونا در جام جهانی 1986 مکزیک یک تنه آرژانتین را قهرمان جهان کرد به ویژه خاطرات بازی وی و گل هایش به انگلیس هرگز از یاد دوستداران فوتبال نخواهد رفت.


دو گلی که مارادونا به انگلیس زد باعث شد که فوتبال انگلیسی تحقیر شود در این دیدار زمانی که مارادونا صاحب توپ شد از وسط زمین بازیکنان انگلیس و حتی دروازه بان این تیم را دریبل زد و یکی از زیباترین گل های جام جهانی را به ثمر رساند اما گل دوم هم از گل های به یاد ماندنی تاریخ جام جهانی است که مارادونا آن را با دست زد.


زیرا چندی قبل از جام جهانی 1986 انگلیس جزایر مالویناس (فالک لند) را با یک جنگ نا برابر از آرژانتین گرفت و همین امر باعث شد که مارادونا پس از زدن گل با دست به تیم انگلیس از آن به عنوان دست خدا یاد کند. در دیدار نیمه نهایی جام جهانی 1990 که بین ایتالیای میزبان و آرژانتین برگزار شد ناپولی ها مارادونا و آرژانتین را تشویق کردند این نشان داد مارادونا چه دلبری از ناپولی ها کرده است چرا که ناپولی ها با ماردونا خاطرات خوب قهرمانی جام یوفا را تجربه کرده بودند.


در جام جهانی 1994 امریکا تیم آرژانتین کامل پا به این مسابقات گذاشته بود که متاسفانه قضیه دوپینگ ماردونا و حواشی وی باعث شد آرژانتین از گردونه مسابقات خارج شود و دوران افول اسطوره درست از همین جا شروع شد.
دیه گو با شیرین کاری هایی که در زمینه فوتبال انجام می داد برای مردم آرژانتین چون قدیس بود و هست دریبل هایش ودستش و تمام حاشیه هایش به فوتبال روح داده بودجمله معروف مردم آرژانتین در مورد مارادونا این بود؛ خدایا به خاطر خلقت مارادونا از تو متشکریم و برای خلق این همه زیبایی در فوتبال ممنونیم دیه گوی افسانه ای خداحافظ، اسطوره تکرار نشدنی..


نویسنده: حبیب رحیمی