جمعه دهم فروردین ماه
گفت و گو با مهرداد فیض اربابی بازیکن سرشناس دهه گذشته فوتبال ایران؛

چهار گل به پرسپولیس زدم !

فوتبال تهران در دهه پنجاه و شصت طلایی ترین دوران خود را طی کرد. پرسپولیس،استقلال ،پاس ،آرارات و شاهین و عقاب و دارایی سرآمد تیمهای پایتخت به شمار می آمدند.راه آهن و بانک ملی هم دو تیم سازنده بودند که کارخانه بازیکن سازی لقب گرفته بودند و همیشه در مقابل تیمهای بزرگ قدرت خود را نشان می دادند.

فوتبال تهران در دهه پنجاه و شصت طلایی ترین دوران خود را طی کرد. پرسپولیس،استقلال ،پاس ،آرارات و شاهین و عقاب و دارایی سرآمد تیمهای پایتخت به شمار می آمدند.راه آهن و بانک ملی هم دو تیم سازنده بودند که کارخانه بازیکن سازی لقب گرفته بودند و همیشه در مقابل تیمهای بزرگ قدرت خود را نشان می دادند.


در این راستا تیم خوب و محلی وحدت که از برو بچه های غیاثی ،عارف و اطراف آن شکل گرفته بود با مدیریت خوب  آقای مرتضوی سری بین سرها داشت.حضور بازیکنانی شاخص از جمله مجید جلالی، الماسی ،مصطفی اردستانی ،پرویز علمایی،سید مهدی ابطحی و ...این گروه را در زمره با انضباط ترین،با اخلاق ترین و هماهنگ ترین تیمهای باشگاهی در پایتخت قرار داده بود.
در آن دوران مهاجمان سرشناسی در فوتبال تهران حضور داشتند که غالبا عضو تیم‌ملی هم بودند،اما ظهورمهاجمی کوتاه اندام و گریز پا که استارت هایش بی نظیر بود،همه نگاهها را به سوی خویش معطوف داشت.
مهرداد فیض اربابی علیرغم سن کم و جثه کوچک،به مرد اول تیم وحدت مبدل شد و بارها دروازه رقبا را فتح کرد.او به تنهایی ۴ گل به پرسپولیس زد و همواره در خط حمله تیمش درخشید و...
مهرداد پس از خداحافظی از دنیای توپ گرد به ژاپن سفر کرد و جدا از تحصیل به اشتغال هم پرداخت.او سالها پیش همسری ژاپنی اختیار کردکه ثمره آن پسری به نام  عادل است و... 

فرصتی دست داد تا با مهرداد هم کلام شده و گپی دوستانه با او داشته باشیم. گفت و گو با  مهرداد فیض اربابی مهاجم‌گریزپای محله غیاثی:

ابتدا از شرایط خودتان در ژاپن بگوییدکه روزگار را چگونه می گذرانید؟
ابتدا از شما و پایگاه خبری البرز ورزشی تشکر می کنم که این فرصت را به بنده دادید تا با مخاطبان و علاقه مندان فوتبال در ایران ارتباط بگیرم.
من به جهت شرایط خاص اقتصادی در ژاپن دو جا کار می کنم.آخر هفته هم با دوستان ایرانی از جمله احمد هادی،یوسف خدایی و مهرداد سینایی فوتبال بازی می کنیم.


فوتبال  ایران را پیگیری می کنید؟
مسابقات لیگ برتر ایران با نیمه شب به وقت ژاپن تقارن دارد.فرصت دیدن مستقیم بازیها را ندارم ،اما روز بعد مسابقات را پیگیری می کنم.البته بازیهای پرسپولیس در جام باشگاههای آسیا را مستقیم می دیدم.آنها در مسابقات درخشش خوبی داشتند .به‌عنوان یک ایرانی از فینالیست شدن پرسپولیس خیلی خوشحال شدم.امیدوارم در فینال هم بدرخشند و به قهرمانی برسند.


قبول دارید که کار پرسپولیس در فینال بسیار سخت و دشوار ‌است؟
بله .پرسپولیس به‌جهت تغییرات‌بسیار و محرومیت چند بازیکن کلیدی خود، کار سختی پیش رو دارد.ضمن اینکه آنها در دوران نقل و انتقالات نتوانستند در دفاع و حمله بازیکنان شاخصی اختیار کنند.


در خصوص تیم ملی  ایران و رقبای آنها برای رسیدن به جام جهانی چه نظری دارید؟
ایران در دو جام جهانی گذشته نمایش خوبی داشت،به ویژه در روسیه.تیم ایران با ویلموتس نتایج خوبی نگرفت و با آمدن اسکوچیچ در پی جبران نتایج بد گذشته است.باید کار او را ببینیم و قضاوت کنیم.فوتبال در آسیا پیشرفت خوبی داشته و کره و ژاپن  مراحل خوب را در فوتبال حرفه ای طی کرده و فوتبال باشگاهی شان را سرو سامان داده اند.عربها  هم با دلارهای نفتی و به خدمت گرفتن مربیان شاخص دنیا تحولی ایجاد کرده اند.
ما باید نظام باشگاهی مان را تقویت کنیم تا از فوتبال روز دنیا عقب نمانیم.


از دوران فوتبال خود بگویید و خاطرات آن ژمان؟
وحدت یک تیم محلی بود.رفاقت و دوستی حرف اول تیم ما بود.بازی با پرسپولیس و استقلال نهایت آرزوی بازیکنان جوان بود.چون اکثر بازیکنان این دو تیم ملی پوش بودند.ورزشگاه امجدیه و آزادی در بازیهای این دو تیم‌پر می شد.پخش مستقیم بازیها هم به ما انگیزه می داد.من در دوران بازیگریم چهار گل به پرسپولیس زدم.نخستین بار که در ترکیب وحدت با پرسپولیس قرار گرفتم‌،جوانی گمنام بودم.سال قبل وحدت دو بر یک پرسپولیس را برده بود،این بازی صفر صفر شد.در اواسط بازی تکلی روپای محمد پنجعلی زدم .ایشان کاپیتان پرسپولیس و ملی پوش بودند. تکل من باعث سرنگونی ایشان شد.وقتی از زمین بلند شدند رو به من کردند و گفتند: یه کم آرامتر جوان...
عکس همین صحنه روی جلد کیهان ورزشی شد.در این دیدار پرسپولیس صاحب پنالتی هم شد.حمید درخشان زد و رضا محمدی گلر ما آن را گرفت.


با شهید مهدی رضایی مجد هم بازی کرده بودید؟
ایشان در آن دوران کاپیتان تیم ملی جوانان بودند و سابقه بازی در اکباتان،تهرانجوان و پرسپولیس را هم داشتند.یک بار در زمین خاکی سبلان با ایشان بازی کردم.هر دو کاپیتان تیم بودیم و در ابتدای بازی خوش و بش کردیم.مهدی رضایی مجد سمبل اخلاق و بازیکنی سرعتی وبا تکنیک بود.ایشان در دوران دفاع مقدس هم ایثارگرانه در جبهه هاحضور داشت و به درجه رفیع شهادت رسید.


با ویروس کرونا و شیوع آن در جهان چه می کنید؟
اخبار رسیده را از ایران و اروپا و ام ریکا پیگیری می کنم.کرونا در ژاپن هم فراگیر شده است.پروتکل ها را به دقت رعایت می کنیم.خانواده کمتر در رفت و آمد هستند،خرید خانه را خودم انجام می دهم.امیدوارم این ویروس بزودی  منهدم شود و دنیا به آرامش برسد،به ویژه برای هموطنانم در ایران آرزوی سلامتی دارم.


سایتها ،خبرگزاریها و رسانه های ورزشی ایرانی و خارجی را هم پیگیری می کنید؟
هر زمان که فرصتی پیش بیاید پیگیر اخبار ورزشی ایران هستم.رسانه ها و تلویزیون ژاپن هم فعال هستند و شبکه های  مختلف اخبار ورزشی را پوشش می دهند و من هم پای ثابت این برنامه ها هستم.


در باره برگزاری بازیهای المپیک  در ژاپن چه پیش بینی هایی دارید؟
متاسفانه ویروس کرونا و شیوع آن در جهان باعث تعویق این مسابقات شد.ژاپنی ها برای انجام مسابقات در سال آینده به تکاپو افتاده اند. پیش بینی ها حکایت از برگزاری این مسابقات بدون حضور تماشاگر دارد،مگر آنکه خبری از کرونا نباشد.همه ما ایرانی ها برای این مسابقات لحظه شماری میکنیم و منتظر درخشش ورزشکاران ایرانی  در المپیک‌هستیم.


عجیب ترین خبری که این روزها شنیدید چه بود؟
خبر درگذشت‌دیه گو مارادونا ستاره فوتبال جهان و تیم‌ملی آرژانتین‌ خیلی عجیب بود.رفتن این ستاره ها باعث بسته شدن دفتر خاطرات هواداران فوتبال می شود. دیه گو ستاره ای کم‌نظیر بود..اگرچه بازیکنانی  شاخص چون: پلاتینی،کرایف و بکن بوئر در اروپا درخششی فوق العاده داشتند و برزیلی ها به پله افتخار می کردند،اما باید قبول کنیم که مارادونا در دنیای توپ گرد یک نابغه بود.او جدا از انجرافات اخلاقی در ابعاد فنی بی نظیر بود.اینجا هم  ژاپنی ها در رسانه ها و تلویزیون برای او سنگ‌تمام گذاشتند.به نظرم فوتبال مردی بزرگ را از دست داد.


حرف آخر؟
مجددا از شما و دوستان خوبم در پایگاه خبری البرز ورزشی و روزنامه شوت ورزشی تشکر می کنم‌و روزهای خوب و همراه با سلامتی و صحت برای یکایک هموطنان،به ویژه ورزشکاران  ایرانی آرزو می کنم.

ژاپن :رضا مقدم