جمعه دهم فروردین ماه

تیرخلاص بر پیکر نیمه جان رکن چهارم دموکراسی

در پی سیاست های دولت محترم مبنی بر مدیریت فاصله گذاری اجتماعی جهت قطع زنجیره ویروس کرونا هرچند با تاخیر اما کار شایسته ای بود که انجام گردید و بخش های زیادی از مشاغل را هم در حالت تعطیلی موقت قرار داد که تصمیم بسیار درستی بوده است.

سخنی کوتاه با جناب وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی


یکی از واحد های تعطیل شده، مطبوعات کشور است که از منظر بعضی از همکاران پیشکسوت روزنامه نگاری زیر سوال رفت و موجب تعجب آنان شد ،والبته برای کل دست اندر کاران نشریات کاغذی جای سوال باقی گذاشت که در این روزهای بحرانی ویروس کرونا که نیاز اطلاع رسانی برای جامعه یک امر حیاتی به حساب می آید چرا چاپ نشریات تعطیل شد .!
واما سخن این حقیر که بیش از ۵۰ سال عمر خودم را صرف فعالیت در حوزه مطبوعات کرده ام این تعطیلی برایم دور از انتظار نبوده است مطبوعات از خیلی سالهای قبل، به بیماری ویروس کرونا و ویروس های متعدد گرفتار شده بود ودر حال کما به سر می برد . مطبوعات کاغذی از زمانی به ویروس سندرم فلجی دچار شدند که سیاست های صدور مجوز برای همگان آزاد شد. و همه کسانی که در حوزه های سیاسی اجتماعی فرهنگی ورزشی مذهبی بدون تخصص ، صرفا برای دریافت یارانه و گذران امور و رفع بیکاری و حتی ایجاد یک موقعیت شغلی وارد این صنف شدند و مطبوعات را از رسالت خود خارج کردند و تولید محتوای فرهنگی ونیاز اطلاعات مردم به تحلیل های جامع از مسائل روز از مردم گرفته شد . وآن پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت که نقش اساسی بوده از بین رفت . معاونت مطبوعاتی هم با آن روشهای ناشیانه وغیر حرفه ای وغیر اصولی تحت عنوان طرح توزیع نیمه بها که عملا بصورت رایگان ،نشریات را به خانه های مردم بردند و میلیاردها تومن بودجه وزارت خانه را صرف این کار غلط کرده اند ،همان سال ویروس فلج واز کار افتادگی را بر پیکر مطبوعات کاغذی وارد نموده و عملا مطبوعات کاغذی را به کما بردند. مطبوعاتی که با تیراژ صدهاهزار نسخه در روز منتشر می شد تبدیل شد به تیراژ زیر هزار نسخه که فقط برای اعلان وصول به اداره کل مطبوعات جهت دریافت یارانه به چاپ میرسید .چاپ نشریاتی با تیراژ زیر هزار نسخه در کجای جامعه فرهنگی و مطبوعاتی ما قرار م دارد!؟
با این شرایط مطبوعات کاغذی، می رسیم به اوضاع و احوال چاپخانه ها لیتو گرافی ها و موسسه های توزیع و دکه های فروش نشریات و فروشندگان کاغذ و صدها نفر نمایندگیهای مطبوعات در سراسر کشور که بالغ بر هزاران نفر کارگر ومیلیارد ها تومان سرمایه گزاری و سال ها زحمت وخون دل خوردن در این حوزه به تعطیلی کشیده خواهد شد ،کما اینکه هم اکنون تعدادی از همین چاپخانه ها، ماشین آلات و امکانات خدماتی خودرا با حداقل قیمت در چرخه ضایعات بازیافت قرارداده اند. با این وضعیت بقیه هم باید به تعطیلی نا خواسته تن بدهند. و هزاران نفر در این حوزه بیکار بشوند
پاسخ گوی این همه خسارت هنگفت بر عهده چه کسی است .کرونا یا سیاست های نادرست متولیان امور؟
آیا شما فکر می کنید با بسته های حمایتی که دولت محترم برآن اشاره می کند که معلوم نیست عملی باشد یا خیر، جبران این همه خسارت میشود؟
تازه ما متوجه شدیم که چرا نهنگ ها دستجمعی در ساحل خود کشی می کنند. تا به انسان ها بگویند در یا دیگر محلی برای زندگی آنها نیست .