پنجشنبه نهم فروردین ماه
ناامید ساختن ورزشکاران کشور هنر نیست؛

وعده های پوچ مسوولان ورزش کشور

تریال دوچرخه سواری یکی از رشته هایی است که به تازگی در میان کشورهای مختلف دنیا رسمیت پیدا کرده است و طرفدران به خصوصی دارد که اکثر علاقمندانش هم جوان هستند. رشته ای که می توان گفت هیجان بسیار بالایی دارد ورزشکاران این رشته با دوچرخه هایی تمرین می کنند که زین ندارد و معمولا پریدن از روی موانع جزو امتیازات این رشته محسوب می شود.

تریال دوچرخه سواری یکی از رشته هایی است که به تازگی در میان کشورهای مختلف دنیا رسمیت پیدا کرده است و طرفدران به خصوصی دارد که اکثر علاقمندانش هم جوان هستند. رشته ای که می توان گفت هیجان بسیار بالایی دارد ورزشکاران این رشته با دوچرخه هایی تمرین می کنند که زین ندارد و معمولا پریدن از روی موانع جزو امتیازات این رشته محسوب می شود.

تریال سواران معمولا با دوچرخه هایی در دو کلاس 20 اینچ و 26 اینچ برگزار می‌شود. یکی از مشکلاتی که متاسفانه فدراسیون ها را هم زیر سوال برده است عدم پرداخت جوایز ورزشکاران پس از بازی آسیایی است خیلی از ورزشکاران از این اتفاق ناراحت هستند و یکی از تیم هایی که برای حضور در مسابقات اعزام شده اند و مدالهای خوشرنگی کسب کرده اند تیم تریال است که این روزها پس از گذشت دو سال از قول مسوولان ورزش کشور متاسفانه هنوز پرداختی به آنها صورت نگرفته است که هیچ حتی جوایزشان هم داده نشده است.


این قضیه برای تیم جوانان قایقرانی در رشته کایاک و کانو هم متاسفانه رخ داده است که مدتهاست ورزشکاران این رشته برای گرفتن جوایزشان چشم انتظار وعده و وعیدهای مسوولان هستند  که در این خصوص حسین ملکی سرمربی اسبق تیم قایقرانی بارها در رسانه ها اعلام کرده است که از مشکلاتی که ورزشکاران رشته قایقرانی با آن مواجه شده اند حضور در مسابقات آسیایی سال 2018 بود که تا به حال وزارت ورزش پاداش آنها را پرداخت نکرده است و اینجور که گفته شده است قصد دارند که جوایز قایقرانان رشته آبهای آرام قایقرانی را پرداخت نکنند.

 نوروزیان: لطفا حق دوچرخه سوارانی که پرچم کشور  را به اهتزاز درآورده اند بدهید 

در این خصوص با علی نوروزیان رئیس کمیته تریال دوچرخه سواری مصاحبه ای انجام دادیم که می خوانید؛ در سال 97 و 98 برای رشته تریال فدراسیون دوچرخه سواری سال خیلی خوبی بود چون توانستیم برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن شرکت کنیم و دو مدال نقره و برنز به دست آوردیم و در سال 98 هم با تمرینات خیلی خوبی که داشتیم توانستیم دو مدال طلا و دو مدال برنز کسب کنیم در سال 98 کمیته تریال و دوچرخه سواران این رشته تنها مدال طلای سال 98 را در این رشته کسب کرده اند و خیلی تلاش کردیم که بتوانیم برای این رشته یک پیست تخصصی داشته باشیم که متاسفانه تا به همین الان هیچ اتفاقی در تهران نیفتاده است اگرچه پیگیریهای زیادی با شهرداری منطقه 22 صورت گرفت و  اگر چه به ما قول داده بودند که در پارک آبشار بتوانیم یک پیست داشته باشیم که این وعده آنها به تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: تیم هایی برای حضور در مسابقات آسیایی هر ساله اعزام می شوند و مکاتباتی در این مورد معمولا صورت می گیرد که نامه برون مرزی به آنها داده می شود.  برای سال 97 و 98 این قول را داده بودند که هدایای دوچرخه سواران تریال پرداخت خواهد شد اما متاسفانه پیرو مذاکرات خود آقای علی نژاد که سال 97 گفتند پرداخت کرده ایم و بنده و رئیس فدراسیون پیگیر شدیم؛ گفته شده که برای رشته تریال که جزو مسابقات المپیکی و آسیایی نیست جایزه به آن تعلق نمی گیرد البته این جریانات در شرایطی رخ داد که خودشان نامه داده بودند و نمی دانم که چه اتفاقی افتاد که اولش اعلام کردند که داده خواهد شد و الان اعلام می کنند که هزینه ای در این خصوص پرداخت نخواهد شد. طی  مراجعاتی که به فدراسیون دوچرخه سواری داشتم متوجه شدم که خود فدراسیون هم به خاطر این اتفاقی که رخ داده است ناراحت هستند و به شدت پیگیر این موضوع هستم که حتما قول هدایایی که به دوچرخه سواران داده شده است به آنها پرداخت شود.

نوروزیان در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی دوچرخه ها خیلی گران شده اند و بین 17 تا 20 میلیون هزینه یک دوچرخه است دوچرخه سواری که در طول یک سال تمرینات سخت و فشرده ای انجام می دهد تا بتواند در میادین جهانی پرچم کشور را به اهتزاز در بیاورد انتظار دارد که کمکی هم به وی شود و این اتفاق زیاد خوشایند نیست و دوستان انتظار دارند که حداقل بابت این مدال ها کمک خرجی بگیرند امیدوارم که وزارتخانه نگاه ویژه ای به این رشته داشته باشد. دوستان ما در خارج از کشور در حال تلاش هستند که این رشته را وارد رقابتهای المپیکی و آسیایی شود و همچنان در انتظار هستیم دوستانی که قول جلسه ای را در این خصوص داده اند برگزار شود و هدایای دوچرخه سواران را در سال 97 و 98 بگیریم و تحویلشان بدهیم.
وی خاطر نشان کرد: هیات دوچرخه سواری تریال در خراسان جنوبی توانسته است پیست استاندارد و خوبی را بسازد و جا دارد که از آقای علوی تقدیر و تشکر کنیم. پیست خوبی هم در اراک راه اندازی شد که تا چند وقت دیگر به بهره برداری می رسد امیدوارم که شهرستانهای دیگر هم بتوانند یک پیست مناسب برای این رشته احداث کنند که بتوانیم حداقل ماهیانه یک مسابقه خوبی در این رشته داشته باشیم.
رئیس کمیته تریال فدراسیون دوچرخه سواری در امورد نحوه تمرینات این دوچرخه سواران؛ تاکید کرد: بیماری کرونا ما را هم درگیر خودش کرده است و نتوانستیم آنطور که باید مسابقه ای برگزار کنیم زیرا از سال 99 هیچ مسابقه ای به خاطر محدودیت حاکم برگزار نشد اما دوچرخه سواران این رشته تمرینات خودشان را مداوم در فضای باز با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی انجام می دهند.
وی بیان کرد:خوشبختانه در سال 98 به همت هیات دوچرخه سواری همدان قرار بود که در آبان ماه لیگ تریال را برگزار کنیم اما در لحظات آخر ستاد مبارزه با کرونا برای برگزاری این مسابقه مخالفت کرد و لغو شد و منتظر هستیم که بعد از تعطیلات مجدد درخواست بدهیم و مسابقه را برگزار کنیم.

گزارش از: الهه طائمه