جمعه دهم فروردین ماه
شیربیگی؛ سارادونای فوتسال بانوان ایران

تکرار قهرمانی آسیا بسیار دشوار است

کرمانشاه اگرچه از دیرباز قهرمانان زیادی در ورزش بانوان داشت و دختران شمشیرباز و والیبالیست این خطه فراوان درخشیدند و به عضویت تیم های ملی در آمدند اما اکنون مدتهاست که خبرهای خوشی از ورزش تاق بستان به گوش نمی رسد اما یک دختر فوتسال باز چنان درخشیده است که ورزش کرمانشاه بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد. صحبت از سارا شیربیگی است که گفت و گوی وی را با سایت فدراسیون فوتبال می خوانید وی تا کنون برنده چند جایزه خانم گلی فوتسال ایران و برنده کفش طلایی فوتسال آسیا شد.

کرمانشاه اگرچه از دیرباز قهرمانان زیادی در ورزش بانوان داشت و دختران شمشیرباز و والیبالیست این خطه فراوان درخشیدند و به عضویت تیم های ملی در آمدند اما اکنون مدتهاست که خبرهای خوشی از ورزش تاق بستان به گوش نمی رسد اما یک دختر فوتسال باز چنان درخشیده است که ورزش کرمانشاه بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد. صحبت از سارا شیربیگی است که گفت و گوی وی را با سایت فدراسیون فوتبال می خوانید وی تا کنون برنده چند جایزه خانم گلی فوتسال ایران و برنده کفش طلایی فوتسال آسیا شد.


خانم گل فوتسال ایران و آسیا توانست به اولین رویای خود در دوران حرفه‌ای ورزشی‌اش برسد و برای پنجمین بار عنوان خانم گلی لیگ برتر فوتسال بانوان ایران را از آن خود کند.
وی که به واسطه درخشش فوق‌العاده‌اش در خط حمله تیم‌هایی که برای آن‌ها به میدان رفته لقب "ماشین گلزنی" را یدک می‌کشد، در سال 2019 یکی از 10 نامزد نهایی کسب عنوان برترین فوتسالیست زن جهان شد و در نهایت توانست ششمین بازیکن برتر سال شناخته شود. این ستاره 29 ساله کرمانشاهی همه تلاش خود را کرد تا رویای قدیمی‌اش را سرانجام به واقعیت بدل کند.
سارادونا یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان ایران در دو تجربه قهرمانی آسیاست و توانست در جام ملت‌های آسیا با 9 گل عنوان خانم گلی آسیا را هم از آن خود کند تا همه جوره قدرت بالای گلزنی‌اش را اثبات کند؛
در فصل جاری لیگ برتر فوتسال بانوان که با قهرمانی مس رفسنجان به پایان رسید، شیربیگی با انگیزه ویژه رسیدن به اولین رویای دوران حرفه‌ای خود ، تلاشش را آغاز کرد تا هم در گلزنی برای مشهدی‌ها بدرخشد و هم سازنده گل خوبی به شمار رود. در نهایت کار او توانست 48 گل و 35 پاس گل همزمان هم عنوان بهترین گلزن فصل را به دست بیاورد و هم بهترین گلساز شناخته شود تا پنجمین کفش طلای خانم گل فوتسال آسیا در لیگ برتر ایران به دست آید و رویای خانم گل رنگ واقعیت به خود گیرد. این بازیکن پس از 6 سال تلاش توانست اولین هدف ترسیم شده خود در فوتسال را جامه عمل بپوشاند و به اندازه شماره پیراهن خود، کفش طلای لیگ برتر را به دست آورد.
آمادگی فوق العاده سارا شیربیگی در روزهای واپسین مانده به جام ملتهای 2020 کویت، کادرفنی تیم ملی را حسابی به هتریک در قهرمانی امیدوار کرده است.
بدون تردید، رسیدن به کفش طلا در کنار قهرمانی لیگ از اهداف شیربیگی است اما او هدف بالاتری دارد که در سومین دوره از جام ملتهای آسیا بدرخشد و بار دیگر افتخار آفرین باشد.
اما افتخارآفرینی فردی و تیمی در جام جهانی فوتسال بانوان و لژیونر شدن دو چراغ خاموش مانده در چلچراغ موفقیت های خانم گل فوتسال آسیاست؛ رویاهایی که سارا چند قدمی بیشتر با آنها فاصله ندارد! اگر با همین انگیزه مسیر موفقیت‌اش را ادامه دهد، بدون شک "سارادونا" نه تنها در فوتسال ایران، بلکه به عنوان یکی از افتخارات و لژیونرهای درخشان فوتسال آسیا نام او به ثبت خواهد رسید.
سارا شیربیگی در خصوص هدفش از حضور در رقابتهای قهرمانی فوتسال آسیا و شرایط تیم ملی فوتسال توضیحاتی را ارائه کرده که به آن پرداختیم:
* در چه سنی به اردوی تیم ملی دعوت شدید؟
اولین باری که به اردوی تیم ملی دعوت شدم 19 سالم بود. درست سال 89 بود که به اردو دعوت شدم اما تا سال 92 فقط در لیگ مشغول بودم تا اینکه مجددا به اردوی تیم ملی فوتسال دعوت شدم.
*وضعیت تیم ملی و شرایط حضورمان در رقابتهای جام ملتهای آسیا را چطور ارزیابی می کنید؟
مدتهاست که تمرین تیم ملی فوتسال تعطیل شده و به دلیل وجود بیماری کرونا، برنامه ریزی که کادر فنی برایمان انجام داده بود، به مرحله اجرا نرسید.قرار بود تا اردوهایمان از شهریور ما آغاز شود اما به دلیل شرایطی که ویروس کرونا برای تمام مردم ایجاد کرده، اردوهایمان لغو شد.برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا ما نیازمند بازیهای تدارکاتی هستیم. هر قدر دیدار دوستانه داشته باشیم هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تجربه روند رو به رشدی خواهیم داشت. تکرار قهرمانی برای بار سوم بسیار سخت است و با این شرایطی که اکنون حاکم شده، راه سختی را پیش رو داریم.
* با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمرین ها را به چه صورت پیگیری می کنید؟
به صورت انفرادی و مرتبا با کادر فنی در ارتباط هستم. همانطور که می دانید ویروس کرونا روز به روز فراگیر تر شده و این امر باعث شده تا ما نتوانیم به صورت گروهی تمرینات خود را برگزار کنیم.
* برای تکرار قهرمانی برای سومین بار تیم ملی فوتسال بانوان نیازمند چیست؟
تکرار قهرمانی بسیار سخت است. زمان زیادی نیاز داریم تا به آمادگی برسیم و بتوانیم در رقابتهای سخت جام ملتها حضوری موفق داشته باشیم. فکر می کنم اردوهای شبانه روزی و بازیهای تدارکاتی بتواند ما را برای رسیدن به هدفمان کمک کند. مسیر دشواری را پیش روی خود داریم که امیدوارم با حل مشکلات، مسیر هموار شود .
*هدفت از حضور در دو رویداد مهم آسیایی( داخل سالن و قهرمانی آسیا) چیست؟
هدفمان قهرمانی است. اما کسب عنوان قهرمانی واقعا کار آسوده ای نیست. رقابتهای داخل سالن آسیا شرایط خاص خود را دارد و قهرمانی آسیا نیز همینطور. برای آنکه در هر دو مسابقه مهم پیش رو موفق شویم، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. کادر فنی بدون شک برای دو پیکار سخت و مهم، برنامه های خود را دارد. با شروع اردوها و مسابقات دوستانه و ارزیابی از سوی کادر تیم، می¬توان به این نتیجه رسید که در چه شرایطی هستیم و باید چه روندی را پیش بگیریم تا به قهرمانی برسیم.


*به فکر کسب خانم گلی در جام سوم آسیا هستی و چه برنامه ای برای رسیدن به خانم گلی داری؟
اولین هدفم این است که به هم تیمی هایم کمک کنم تا به قهرمانی برسیم. برای خانم گلی نیز تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت. شک نکنید دنیا در حال پیشرفت است. چه در ورزش فوتسال و چه در رشته های دیگر. حریفانمان سر سخت هستند و ما باید تلاشمان را چند برابر کنیم.
*حرف آخر؟
از مسئولین فدراسیون و کمیته بانوان می خواهم همچون گذشته ما را حمایت کرده و شرایطی را برایمان ایجاد کنند تا بتوانیم در شرایط سخت جام ملتها برای کسب عنوان قهرمانی موفق باشیم.