پنجشنبه سی ام فروردین ماه
چه تیمی حریف پرسپولیس در فینال خواهد بود؟

بیجینگ،اولسان هیوندا و یوکوهاما در ماراتن شرق

چهره هشت تیم صعودکننده از شرق آسیا مشخص شد و سه تیم بیجینگ گوان چین، اولسان هیوندای کره و یوکوهای ژاپن از اصلی ترین رقبایی هستند که شانس بیشتری برای فینالیست شدن دارند.

چهره هشت تیم صعودکننده از شرق آسیا مشخص شد و سه تیم بیجینگ گوان چین، اولسان هیوندای کره و یوکوهای ژاپن از اصلی ترین رقبایی هستند که شانس بیشتری برای فینالیست شدن دارند.


دیدار فینال روز ۲۹آبان به صورت تک مسابقه در دوحه برگزار می شود.پرسپولیس ایران که از منطقه غرب آسیا به دیدار نهایی راه یافته است، منتظر مشخص شدن حریف خود از منطقه شرق قاره است.
رقبای راه یافته از منطقه شرق آسیا را بسیار هماهنگ و منسجم دیدیم.تمام تیمهای حاضر در مرحله مقدماتی برای تقویت بنیه خود از بازیکنان شاخص برزیلی و اروپایی استفاده کردند که سه تیم بیجینگ گوان چین،اولسان هیوندای کره و یوکوهامای ژاپن سرآمد آنها بودندکه در ذیل به آن اشاره خواهد شد.
از مهمترین موارد دیگر باید به حضور یکماهه این تیمها در دوحه اشاره کرد.تیم فینالیست روز ۲۲ آذر ماه مشخص می شود و پس از یک هفته استراحت و ریکاوری در دوحه به مصاف پرسپولیس می رود.
این موضوع را باید از دو جنبه مورد توجه قرار داد.نکته اول همسویی و تطبیق پذیری تیمهای شرق آسیا با شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص دوحه است.
موضوع دیگر  در شرایط مسابقه قرار گرفتن آنها و رهایی از گزند ویروس کرونا و قرنطینه کامل تیمها در قطر است که این ویژگی آنها را از لحاظ روحی و روانی و انگیزشی در شرایطی بهتر از پرسپولیس قرار می دهد.
توصیه می کنیم، گروه آنالیز و کادر فنی پرسپولیس بازیهای مرحله حذفی را تا پایان به دقت زیر نظر بگیرد، باید اطلاعات دقیق و کاملی از نقاط ضعف و قوت تیمها داشت و با تاکتیکی مقابله گرایانه در دیدار نهایی حاضر شد.


در ذیل نگاهی به جدول گروههای چهار گانه در منطقه شرق آسیا خواهیم داشت:

   گروه  E

تیمهای بیجینگ گوان چین، اف سی سئول کره جنوبی،ملبورن استرالیا و چیانگرای تایلند در این گروه قرار داشتند.
پس از انجام بازیهای مقدماتی تیم قدرتمند بیجینگ گوان با ۵ پیروزی پیاپی و تساوی در دیدار تشریفاتی پایانی با ۱۶ امتیاز در صدر ایستاد.ملبورن استرالیا با ۷ امتیاز به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعدی شد.دو تیم اف سی سئول و چیانگرای هم  از ادامه راه باز ماندند.
بیجینگ گوان یک تیم منسجم و هماهنگ است که حضور چهار بازیکن خارجی و شاخص باعث برتری آنها به ویژه در فاز تهاجمی شده است.جاناتان ویرا ۳۱ ساله از اسپانیا  رناتوی برزیلی به عنوان وینگر چپ از نفرات کلیدی این تیم به شمار می روند.رناتو در ۱۴۸ بازی ۳۹ گل برای تیمش به ثمر رسانده است.
آلان کاروالیو از برزیل و سدریک باکامبو کنگویی دو خارجی اثر گذار این تیم چینی محسوب می شوند.  باکامبو دو سال پیش با قراردادی ۲۵ میلیون یورویی به بیجینگ پیوست و در ۷۴ بازی ۵۳ گل به ثمر رساند.
بسیاری از کارشناسان این تیم را شانس فینالیست شدن از شرق  قلمداد می کنند.

گروه F

اولسان هیوندای کره جنوبی، اف سی توکیو،، شانگهای شنهوای چین و پرت گلوری استرالیا در گروه f قرار داشتند.
تیم برتر این گروه اولسان هیوندای از کره جنوبی بود.۵ پیروزی و یک تساوی و کسب ۱۶ امتیاز حاصل قدرت نمایی این تیم کره ای بود.اف سی توکیوی ژاپن با ۱۰ امتیاز  نماینده دوم این گروه بود و به دور بعدی راه یافت.
شانگهای شنهوا چین با ۷ امتیاز از صعود بازماند.ضعیف ترین تیم این گروه پرت گلوری بودکه با یک تساوی و پنج باخت و کسب یک امتیاز به کار خود پایان داد.
تیم اولسان هیوندای با نمایشی مقتدرانه و بازیهای هجومی و با استفاده از بازیکنان سرعتی برتری خود را نمایان ساخت.
اولسان ۷ بازیکن ملی پوش دارد.مربی این تیم دوهون کیم است.
بهره بردن از ۴ بازیکن خارجی و تلفیق آنها با ملی پوشان کره ای، آنها را دست نیافتنی کرده است.
جونیور نگرائو مهاجم برزیلی از چهره های شاخص این تیم به شمار می رود که بیشترین گلها را برای اولسان به ثمر رسانده است.
بیورن یانسن مهاجم ۱۹۶ سانتیمتری و اهل نروژ را باید زوج نگرائو معرفی کرد که در شش دیدار انجام شده ،همه را در دوحه مبهوت کردند.آنها به واقع مهار نشدنی هستند.
دیو بولتویی از هلند با قامت ۱۸۷ و جیسون دیویدسون از استرالیا با ۲۹ سال سن و ۱۸۰ سانتیمتر قد دو مدافع اینکتیم هستند.به عبارت روشن تر تیم اولسان نقاط ضعف خود را در دفاع و حمله با به خدمت گرفتن چهار بازیکن خارجی پوشش داده است.کاری که پرسپولیس در انجام آن ناموفق بود!
اف سی توکیو ژاپن با مربیگری هاسه گاوا و با ۷ ملی پوش و پنج بازیکن خارجی در دوحه ظاهر شد.تعدادی از نفرات آنها دچار ویروس کرونا شدند و در قرنطینه قرار گرفتند.
دیه گو اولیویرا،ادیلتون دوسانتوس،و لتاندرو مورا  و آرتور سیلوا چهار بازیکن سرشناس آنها در خط حمله و هافبک هستند،جالب اینکه یک مدافع لبنانی به نام جوان العمری هم در لیست قراردارد.
کنسوکه ناگای،شوتو آبه،تاکاهاگی،ناکامورا ،واتانابه وسودای هاسو کاوا از بازیکنان کلیدی یوکوه
اما هستند.این تیم هم از قدرت خوبی در تاکتیک تهاجمی برخوردار است.

گروهG

در این گروه سه تیم حاضر بودند.ویسل کوبه ژاپن.گوانگژو چین و سوون سامسونگ کره جنوبی.
سه تیم حاضر در بازیهای انجام شده ،نمایشی نزدیک و تقابلی پایا پای داشتند.
ویسل کوبه با شش امتیاز صدر نشین شد.
در تنها دیدار باقیمانده از این گروه روز گذشته سوون سامسونگ با دو گل تیم ویسل کوبه را شکست داد و با تفاضل گل بهتر نسبت به گوانگژو به عنوان تیم دوم راه دور بعدی شد.
ویسل کوبه که اینی یستا هافبک سرشناس بارسلون و تیم ملی اسپانیا را در ترکیب دارد ،با مربیگری تورستن فینک وحضور توماس فرمایلن و سرجی سمیر در مسابقات حاضر شد.این تیم در دفاع شکننده است و در پایه گذاری حملات چشم به بازی سازی اینی یستا دارد.با توجه به قدرت تیمهای بیجینگ،اولسان و بوکوهاما نمی توان توفیقی برای ویسل کوبه متصور بود.
سوون سامسونگ دو بار قهرمان جام باشگاههای آسیا شده است و در کارنامه خود چهار بار قهرمانی در لیگ و جام حذفی کره را دارد.
لی لیم سینگ مربی این تیم کره ای است.
سوون سامسونگ در حال حاضر در رده دهم جدول لیگ کره قرار دارد.حضور ۴ بازیکن ملی پوش و سه بازیکن خارجی از ویژگیهای این تیم است ، جالب اینکه دو بازیکن استرالیایی به نام  آدام تاگارت  و آنتونیس در خطوط حمله و هافبک نقطه اتکا این تیم هستند. جونیور سانتوز بزریلی هم دیگر بازیکن خارجی این تیم کره ای است.

گروه H

یوکوهاما مارینوس ژاپن،شانگهای چین،چونبورک موتورز کره و سیدنی استرالیا چهار تیم حاضر در گروه H بودند.
یوکوهاما با ۱۳ امتیاز در صدر ایستاد و برای رقبا خط و نشان کشید.شانگهای چین با ۹ امتیاز دوم شد و چونبورک موتورز کره و سیدنی استرالیا به ترتیب با ۷ و ۵ امتیاز از گردونه رقابتها خارج شدند.
یوکوهاما با استخوان بندی بازیکنان ژاپنی و جوان نمایشی ایده آل داشت.این تیم ۶ بازیکن خارجی را در لیست اولیه به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده است.آنها یک ملی پوش دارند و با حضور تیاگو،اریک ماسیمتو لیما و مارکوس جونیور از کشور برزیل و یک مدافع از تایلند به نام بونماتان به صعود به فینال خوش بین هستند.
شانگهای SlpGاز چین از جمله تیمهای پرسر وصدای این بازیها لقب گرفت.
ویتور پریرای برزیلی رهبری این تیم را عهده دار است.
نفراتی چون اسکار، ریکاردو لوپز  و آرون موی نفرات شاخص شانگهای به شمار می روند.
عجیب ترین حادثه در مورد اخراج هالک مهاجم تنومند برزیلی این تیم در کوران مسابقات اتفاق افتاد.او در دیدار گذشته با سرمربی به اختلاف افتاد و توسط پریرا از ترکیب تیم خارج شد.
معلوم‌نیست هالک بتواند در مراحل حذفی در کنار تیم باشد.این تصمیم را باید مدیران باشگاه با موافقت سرمربی منضبط تیم بگیرند.
گفتنی است در مرحله بعدی وحذفی رقابتها تیم بیجینگ گوان چین با اف سی توکیو ژاپن مصاف می دهد.
ملبورن استرالیا هم با اولسان هیوندای کره دیدار می کند.
در گروهG و H هم ویسل کوبه ژاپن با شانگهای چین تقابلی حساس دارند و دست آخر هم یوکوهامای ژاپن به دیدار سرنوشت ساز  با سوون سامسونگ‌کره می رود که از جهاتی مختلف حساس و انتقامی خواهد بود.


نویسنده: احمد میرزاییان