پنجشنبه نهم فروردین ماه

پیاده روی در کوهستان؛ هرگز ندوید!

اصول پیاده روی در کوهستان بویژه در ارتفاعات بالای 2000 متر تا بالای 3000 متر توجه داشته باشید هرگز  در ارتفاعات بویژه در برگشت از کوه ندوید!؟

اصول پیاده روی در کوهستان بویژه در ارتفاعات بالای 2000 متر تا بالای 3000 متر توجه داشته باشید هرگز  در ارتفاعات بویژه در برگشت از کوه ندوید!؟

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی؛  در کوهنوردی های طولانی مدت دقت کنید گام برداشتن، ممتد و متعادل، احتیاج به استراحت ثابت و ایستای کمتری پیدا می نماید و بسیار بهتر از گام برداشتن سریعی است که مستلزم تعداد استراحت بیشتری است.

 در  کوهنوردی باید بدون نیاز به استراحت، لااقل برای مدت یک ساعت راه پیمایی نمودن بتواند بر روی شیبهای تند با هماهنگی گام برداشته و تنفس خود را کنترل نماید.

 یک نفر مبتدی نباید بیشتر  از 12 کیلومتر در روز راه پیمایی نماید مخصوصاً در شرایطی که ارتفاع بیشتر از 2000 متر است. به طور مثال در شرایط معمولی هر سه یا چهار گام یک عمل دم و هر سه یا چهار گام دیگر با عمل بازدم هماهنگ می شود، در این مثال گامها سریعتر از ریه های شخص عمل می کند و در واقع گامها باید در مکث بوجود آمده استراحت کنند لکن در ارتفاعاتی که هوا بسیار رقیق است ریه ها احتیاج به مکث دارند و در ازاء هر دو، سه، یا پنج نفس یک گام  برداشته می شود؛ در ارتفاعات بالا 2000 متر  کوه نوردان باید آگاهانه نفس عمیق و سریع و پشت سر هم بکشند؛ در ارتفاعات پایین عضله های پا هستند که احتیاج به زمان بیشتری جهت کسب انرژی و استراحت فعال دارند ؛ یک عامل مهم در راه پیمایی توأم با استراحت، هماهنگی فکری و روحی و فیزیکی نیاز است.  وقتی که قله همانطور دور و غیرقابل صعود به نظر می رسد؛ شخص می باید به این روش اعتماد نماید که مسافتهای باقی مانده را به به راحتی ولی پیوسته پشت سر بگذارد.

 در این نوع حرکت گامها می باید آهسته تر از مواقع معمولی برداشته شود، 
به نحوی که نفس کشیدن  مانع صحبت کردن نشود. در مناطق برفی و قلوه سنگی این مقدار به تناسب کاهش می یابد توجه داشته باشید در کوه چه در رفت و بویژه در برگشت هرگز با سرعت و حتی کیلومتری 5 دقیقه و 30 ثانیه ندوید.
توجه لازم داشته باشید برای کوه پیمایی میبایست کفش و البسه و امکانات سفر به کوهستان را داشته باشید و مجهز و حتی امکانات کافی و اضافه نیز همراه داشته باشید که اگر مشکلات بویژه در فصل سرما پیش آمد بتوانید بدون مشکلات تعذیه و گرمایش در خطر نباشید. خیلی زیباست و کمک مواد غذایی کافی و حتی کمک های اولیه  و تجهیزاتی اضافه همراه داشته باشید که اگر افرادی در کوهستان به کمک نیاز پیدا کردن شما بتوانید او را کمک کنید.حتما سعی کنید در کوهپیمایی بویژه برف گیر تنها سفر نکنید حداقل 3 الی 4 نفر اکیپ و مجهز باشید.


نویسنده: روح اله گلستانی جم