پنجشنبه سی ام فروردین ماه

عظیمی: فدراسیون کشتی فکری به حال کمیته داوران بکند

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی باید به تمام جوانب کار اشراف داشته باشد و بداند در مسابقات مختلف باید کدامیک از داوران را برای قضاوت دعوت کند.

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی باید به تمام جوانب کار اشراف داشته باشد و بداند در مسابقات مختلف باید کدامیک از داوران را برای قضاوت دعوت کند.


رحیم عظیمی داور المپیکی اسبق کشتی طی گفت و گو با خبرگزاری البرز در رابطه با اعتراضات اخیر تیم های شرکت کننده طی مسابقات لیگ گفت: مسابقات لیگ حساسیت های خاص خودش را دارد چون تیم هایی که هزینه می کنند دوست ندارند کمترین اجحافی در حق آنان صورت گیرد. بخصوص در بحث داوری نباید کمترین اشتباهی انجام شود اگر اشتباه شد جنجال به همراه خواهد داشت.
وی افزود: هرکسی را نمی توان در راس کمیته داوران گذاشت مگر اینکه نسبت به تجربه و توانایی های او اطمینان داشته باشیم. زیرا دود اشتباهات داوری تنها به چشم ورزشکار یا تیم های شرکت کننده نمی رود بلکه فدراسیون نیز درگیر ماجرا می شود به همین دلیل باید فکری به حال این اوضاع کند.
دارنده سوت طلایی المپیک ادامه داد: رییس کمیته داوران باید پیش از برگزاری هر مسابقه اطلاع داشته باشد که سطح و تاثیرگذاری آن مسابقه چه میزان است بنابراین داوری که به درد آن مبارزه می خورد را به میدان بفرستد. زمانی سطح داوران کشتی ایران به اندازه ای بود که همزمان در چند تشک جهانی قضاوت می کردیم.‌ خود من طی رقابت های جهانی مکزیک که کشتی بین آلمان شرقی و رومانی برگزار می شد میلان ارسگان رییس فدراسیون جهانی را که با قاضی صحبت می کرد از کنار تشک دور کردم چون احساس کردم اقدام خلاف مقررات انجام داده است این امر نشان از اقتدار داوری ایران در آن زمان داشت اما متاسفانه الان داوران ما به زحمت جهت مسابقات جهانی فراخوانده می شوند!

عظیمی خاطرنشان کرد: الان عده ای از مربیان به اندازه داوران از چند و چون نمرات و امتیازات اطلاع دارند به همین دلیل بلافاصله اشتباهات داوران را متوجه می شوند. البته اغلب داوران ما از سطح آگاهی بالایی برخوردارند اما ممکن است نحوه انتخاب آنان برای یک مسابقه نادرست باشد که مسئول کمیته داوران باید این هنر را داشته باشد تا چیدمان درستی انجام دهد.
وی در پایان تاکید کرد: همین الان برخی از داوران بازنشسته ما کاملا به مقررات آشنایی دارند چه اشکالی دارد در مسابقاتی که رسمی نیست و جنبه بین المللی ندارد از آنها استفاده کنند قطعا مربیان و سرپرستان احترام و کسوت آنها را رعایت می کنند. در نهایت هم لازم است به این نکته اشاره کنم که مسئولیت کمیته داوران در عین سهولت کار چندان آسانی نیست بنا براین اولا فدراسیون باید توجه داشته باشد چه کسی را برای این مسئولیت انتخاب می کند در درجه دوم فرد منتخب باید ببیند توان اداره امور را دارد یا خیر؟


نویسنده: احمد دباغ