پنجشنبه نهم فروردین ماه

نیکو خصال: انگلیس و کانادا ورزش را سیاسی نکنند

مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج به ریاست آرکادی دوورکوویچ در شرایطی به شکل آنلاین برگزار شد که موضوع هجمه علیه شطرنج ایران از جمله اتفاقات این مجمع بود.

مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج به ریاست آرکادی دوورکوویچ در شرایطی به شکل آنلاین برگزار شد که موضوع هجمه علیه شطرنج ایران از جمله اتفاقات این مجمع بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی؛ عملکرد فدراسیون جهانی در سال ۲۰۲۰ و سپس مسائل مالی، هزینه کرد و بودجه ۲۰۲۱ از دیگر موارد مطروحه در مجمع فیده بود که‌ در مورد آنها رای گیری شد. اما آنچه در این مجمع بیش از پیش به چشم می خورد، هجمه و جوسازی های فدراسیون انگلستان علیه ایران بود که فدراسیون کانادا هم با این جریان همسو شد. البته در نهایت، ریاست فدراسیون جهانی، ایران را مورد حمایت قرار داد. ضمن این که فدراسیون ‌های الجزایر، مصر، فرانسه، مالزی و چند کشور دیگر  موضوع محرومیت ایران را نادرست دانستند و درخواست کردند که این مساله از دستور جلسه خارج شود.
در همین راستا، فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون ایران به نمایندگی از جامعه بزرگ شطرنج، دفاعیه‌ای را تهیه و آن را به صورت آنلاین ارائه کرد. در دفاعیه نیکوخصال آمده که « ایران همیشه به جنبش و نهضت المپیک معتقد بوده و همه را به بازی جوانمردانه تشویق می‌کند. جای تعجب است که استاد بزرگ آقای نایجل شورت دوباره بعد از شش ماه موضوع تعلیق را مطرح کرد، مگر در این مدت چه اتفاق خاصی افتاده بود که او دوباره موضوع را بازگو می کند؟ حرف های وی باعث می‌شود تا ورزشکاران ایرانی نتوانند تمرکز داشته باشند. » سرپرست فدراسیون همچنین به فدراسیون های شطرنج انگلستان و کانادا پیشنهاد داد به جای دخالت در امور دیگر فدراسیون‌ ها، سعی کنند تا ورزش شطرنج را وارد کمیته ملی المپیک کشورشان کنند. همانطور که شطرنج ایران بخشی از بدنه کمیته ملی المپیک است. این موضوع سبب شد برخی افراد به اهدافشان دست پیدا نکنند. نیکوخصال همچنین به روسای فدراسیون های انگلستان و کانادا توصیه کرد که ورزش را به سیاست آلوده نکنند.  
در ادامه مجمع فیده، رئیس فدراسیون جهانی شطرنج نه برای ایران بلکه برای تمامی فدراسیون ‌های جهانی بیانیه‌ای را تنظیم کرد که از این پس هیچ بازیکن و یا داوری، مورد تحریم یا تعلیق قرار نگیرد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، آن فدراسیون جریمه خواهد شد. 
از جمله پیشنهادهای فدراسیون شطرنج ایران به اعضای مجمع فیده، میزبانی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون جهانی در تهران بعد از کرونا بود.
به این ترتیب مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج با دستاوردهای خوبی برای شطرنج کشورمان به پایان رسید و تیر بدخواهان و جوسازان علیه ورزش ایران به سنگ خورد.


نویسنده: مهدی جمشیدیان