پنجشنبه نهم فروردین ماه
در نشست با رئیس فدراسیون کشتی مطرح شد؛

کشتی در دیار پهلوان فیله همدان

 از اشتباهات استراتژیک هیات در دوره جلال صابریون که باعث افت کشتی همدان شد. 

 از اشتباهات استراتژیک هیات در دوره جلال صابریون که باعث افت کشتی همدان شد. 


 رئیس محترم فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، شهر پهلوان فیله همدانی که نقل است اوگتای خان، پسر سوم تیمورخان آرزو داشت فقط یکبار او را در کشتی پهلوانی شکست دهد و پهلوان علی میرزا همدانی پهلوان پهلوانان ایران و نخستین کشتی‌گیر بین اللملی کشور خوش آمدید. 

 جناب دکتر دبیر عزیز! کشتی به عنوان ورزش اول همدان با حضور  در 3 دوره المپیک با 4 نماینده، کسب 2 مدال نقره از بزرگترین آوردگاه ورزش جهان و کسب چندین و چند مدال جهانی و آسیایی بخش عمده‌ای از افتخارات کشتی کشور و ورزش استان را به خود اختصاص داده است.
بی‌تردید دهه 80، دهه شکوفایی و درخشش کشتی همدان در عصر حاضر بود. در هر وزن حداقل دو کشتی‌گیر همتراز برای پوشیدن دو بنده تیم استان رقابت می‌کردند و محال بود در آن ایام در ترکیب تیم ملی حداقل 2 کشتی‌گیر از استان همدان حضور نداشته باشد. 
قدرت بی‌نظیر کشتی همدان در دهه 80 جدا از کشتی‌خیز بودن استان، محصول برنامه‌ریزی مناسب و استعدادیابی مربیان و هیئت در دهه 70 بود؛ چرا که رشته کشتی از جمله رشته‌هایی است که یک ورزشکار برای رسیدن به سطح قهرمانی و حرفه‌ای باید حداقل 10 سال تمرین و فعالیت مستمر داشته باشد.
اما یک اشتباه استراتژیک از سوی هیئت وقت کشتی استان در اواخر دهه 80 اتفاق افتاد که کشتی همدان را تا مرز نابودی کشاند، یعنی تمرکز بر لیگ کشتی و بدتر از آن  تیمداری هیئت در لیگ. کشتی استان  و مدیر وقت هیئت در باد پیروزیهای  نسل طلایی کشتی همدان در آن سال‌ها که بذرش در دهه 70 ریخته شده بود وقت و تمرکز خود را صرف تیمداری کردند و فراموش شد بذر نسل طلایی دهه 90 کشتی استان را در دهه 80 بپاشند تا در دهه 90 بیشه قهرمانان کشتی همدان خالی از شیران شود و کشتی همدان در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در خیمه سنگین حریفان گرفتار آید و بدهی‌های سنگینی نیز بر روی دوش هیئت بماند. 
از سوی دیگر دستمزد گزاف مربیان و کشتی‌گیران لیگ برتری همدان باعث دلسردی دیگر مربیان و کشتی‌گیران استان شده بود که با کمترین دستمزد و از روی عشق و علاقه به کشتی در این عرصه فعالیت می‌کردند.
بعد از هشت سال اشتباه استراتژیک در راس مدیریت هیئت کشتی استان، یک هیئت ورشکسته با کلی بدهی و بدون قهرمان بر روی دست دو رئیس بعدی هیئت یعنی آقایان مهندس رحیمی‌فر و دکتر یاری ماند و  این دو عزیز بخش عمده‌ای از درآمدزایی‌شان خرج آن بدهی‌های انباشته میشد و حداقل باید 10 سال تلاش مستمر می‌کردند تا قهرمانان شایسته‌ای چون گودرزی‌ها و جوکار ها تربیت می‌کردند. 
از این رو از جنابعالی تقاضا می‌کنیم در دوره ریاست خود تدابیری بیاندیشید که هیئت‌های استانی برای حضور در لیگ تحت فشار نباشند و حضور در لیگ‌های کشوری که به نوعی فعالیت در بخش ورزش حرفه‌ای نیز محسوب می‌شود برای هیئت‌ها امتیاز خاصی در ارزیابی سالانه هیئت‌ها در برنداشته باشد تا هیئتی مجبور نشود تحت هر شرایطی در لیگ حضور یابد؛ اتفاقی که به درستی رئیس فعلی هیئت استان دکتر یاری از آن پرهیز کرد و حضور به لیگ را منوط به داشتن اسپانسر کرد. 
نکته دوم آنکه چرخ اقتصاد همدان بر پایه کشاورزی و گردشگری می‌چرخد و استان و شهری صنعتی نیست و از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کارخانجات مهم برای ورود به عرصه اسپانسری در ورزش محروم است، از این‌رو از جنابعالی درخواست می‌کنیم بین کشتی استان همدان و سایر استان‌های صنعتی و غنی مانند تهران، البرز، اصفهان، خوزستان و مشهد تمایز قائل شوید و همدان را در کمک‌های مادی و معنوی ویژه‌تر ببینید. چنان که به عنوان مثال اگر تعداد تشک‌های کشتی شهرستان نهاوند یا ملایر را در تعداد قهرمانان مطرح و مدال‌اورشان تقسیم می‌کنیم می‌بینیم که اهدای یک تشک به کشتی این شهرستان‌ها مساویست با حداقل پرورش  3 قهرمان ملی درخور
و نکته آخر آنکه از جنابعالی انتظار داریم جایگاه مربیان سازنده را در فدراسیون تحت امر خود تعریف کنید و انتخاب مربیان تیم ملی را منوط به امتیازاتی چون پرورش شاگردان متعدد نمایید نه مانند دوره‌ای که فدراسیون هدایت فنی تیم‌های ملی را به نام‌اوران و مدال‌اوران می‌دادند که حتی یک کشتی‌گیر مقام‌آور تربیت نکرده بودند و جای مربیان سازنده در تیم‌های ملی خالی بود، این تصمیم درست می‌تواند الگویی برای هیئت‌های استانی شود تا مربیان سازنده، با انگیزه وارد کارزار استعدایابی و قهرمان سازی در استان‌ها و شهرستان‌ها شوند. 
امید مثلت جنابعالی، مدیرکل ورزش و جوانان استان دکتر سیفی از قهرمانان ارزنده، تحصیلکرده و اخلاق‌مدار کشور و، و دکتر یاری رئیس هیات کشتی استان به توفیق روزافزون کشتی همدان بی انجامد.
نویسنده: محمد حسامی-همدان