پنجشنبه نهم فروردین ماه
یادگار ماندگار..

به انگیزه فرارسیدن روز جهانی کوهنوردی

لیلا اسفندیاری کوهنورد ایرانی روز ۳۱ تیر ۱۳۹۰ در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و طبق درخواست خودش، پیکر او در یخچال‌های هیمالیا ماندگار شد.

لیلا اسفندیاری کوهنورد ایرانی روز ۳۱ تیر ۱۳۹۰ در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و طبق درخواست خودش، پیکر او در یخچال‌های هیمالیا ماندگار شد.

لیلا اسفندیاری کجوری راد ۲۷ بهمن ۱۳۴۹ در یک خانواده مذهبی و مرفه در تهران متولد شد. علی‌رغم علاقه وی به تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق، به دلیل مخالفت پدرش در رشته آزمایشگاهی میکروبیولوژی مشغول به تحصیل شد.


اسفندیاری بعد از اتمام تحصیل تصمیم به استقلال و جدا شدن از خانواده گرفت و از طریق تدریس خصوصی و کار در کارخانه دستمال کاغذی و سپس کار در بیمارستان مخارج خود را تأمین می‌کرد.

وی کوهنوردی را از سال ۸۱–۱۳۸۰ به صورت تفریحی آغاز کرد و نخستین صعود او قله توچال بود. لیلا در سال ۱۳۸۱ به عضویت باشگاه اسکی و کوهنوردی دماوند درآمد. او با این گروه توانست بیشتر قله‌های ایران را صعود کند و اغلب غارهای ایران را بپیماید. اسفندیاری موفق شد ۲۲ مرتبه به قله دماوند صعود کند که این صعودها از ۳ مسیر مختلف انجام شده‌است. وی همچنین در سال ۱۳۸۶ با هم‌طنابی منیره رفیعی به عنوان نخستین صعود مستقل زنانه موفق به صعود دیواره علم‌کوه شد. سال ۱۳۸۱ لیلا اسفندیاری به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمایش کامل غار پراو، عمیق‌ترین غار ایران در استان کرمانشاه شد.


لیلا اسفندیاری در سال ۱۳۸۶ تصمیم می‌گیرد به غار ورونیا یا همان غار کروبرا، عمیق‌ترین غار دنیا در آبخازیا برود که پلیس روسیه به دلیل ایرانی بودن، اجازه ورود وی و همراهانش را به آبخازیا را نمی‌دهد. بعد از این ناکامی وی تصمیم به برنامه‌ریزی صعود به نانگاپاربات در هیمالیا واقع در پاکستان می‌گیرد.

اولین صعود وی به قلل بالای ۸۰۰۰ متر در سال ۱۳۸۷ و با صعود به قله نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر) صورت گرفت. وی در ابتدا تصمیم به صعود انفرادی داشت ولی در ادامه دوستانش به نام‌های کاظم فریدیان، سامان نعمتی، سهند عقدایی، احسان پرتوی‌نیا، حسین ابوالحسنی و محمد نوروزی به وی ملحق شدند. این صعود به دلیل فقدان مدارک لازم برای اثبات صعود قله اصلی نانگاپاربات از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران مورد قبول قرار نگرفت. در این صعود سامان نعمتی، به دلیل جدا شدن از گروه و پنهان شدن به قصد ادامه تلاش برای صعود به قله و زمین‌گیر شدن در طوفان جان خود را از دست داد.وی آرزو داشت در کوهستان یا در غار جان خود را از دست دهد و از این‌رو به هم تیمی‌اش، سامان نعمتی که در حین صعود به قله نانگاپاربات جان خود را از دست داده بود، غبطه می‌خورد.


اسفندیاری در سال ۱۳۸۹ تلاش برای ثبت رکوردی جدید، قصد صعود به قله کی ۲( در منطقهٔ قره‌قروم در رشته‌کوه‌های هیمالیا میان مرز کشورهای پاکستان و چین)، دشوارترین قله جهان را می‌گیرد که به دلیل شرایط نامساعد تا کمپ ۲ به ارتفاع ۷۵۶۵ متری قله کی ۲ صعود می‌کند و همه گروه مجبور به بازگشت می‌شوند. وجه مشخص صعودهای وی به هیمالیا، تأمین هزینه صعودها به صورت شخصی تا جایی که به گفته خود مجبور شده‌است خانه خود را بفروشد.او در طول دوران ورزشی‌اش ۲ بار مجبور به جراحی دیسک کمر خود شد ولی با کمک پزشک متخصص دوباره به کوهنوردی حرفه‌ای بازگشت. لیلا اسفندیاری مجرد بود.

لیلای ایرانی در هیمالیا دفن شد!
لیلا اسفندیاری که برای صعود به قله‌های گاشربروم ۱و۲ (در رشته‌کوه قراقروم هیمالیا) به این کوهستان رفته بود. در دومین تلاش خود، در ساعت ۱۴:۱۵ ظهر جمعه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۰ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱) موفق می‌شود قله گاشربروم ۲ را صعود کند اما در حین فرود دقایقی بعد در بازگشت تیمی (۶ مرد و لیلا) از قله به سمت کمپ ۳، در حدود ساعت ۱۴:۳۰ دو نیم بعد از ظهر به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط می‌کند، طول سقوط لیلا بیش از ۳۰۰ متر بود و در حدود ارتفاع ۷۶۵۰ متری در مکانی خارج از مسیر در میان صخره‌ها، بین دو شیب یخی متوقف می‌شود.


آرامگاه لیلا اسفندیاری
او به دوستان و بستگان خود به صورت زبانی می‌گفت اگر در کوه جان خود را از دست دادم همان‌جا بگذارید بمانم نمی‌خواهم دیگران به خاطر من جانشان را به خطر بیندازند، می‌خواهم بام جهان آرامگاه ابدی‌ام باشد. پیکر وی در همان روز در ارتفاع ۷۶۵۰ متری پیدا شد. تصویر جسد او را اولین بار خبرگزاری میزان منتشر کرد.


خانواده وی اعلام کردند:

«شنیدن گسترش مرزهای محدود توانایی، مقابله با محرومیت‌های قراردادی و اثبات شایستگی‌های زنان، آرمان‌هایی بودند که لیلا پرداختن به آنها را در کوهنوردی یافته بود، شنیدن خبر درگذشت لیلا بسیار تأسف‌بار بود و ما از این بابت متأثر هستیم و او تمامی فرصت‌ها و اندوختهٔ زندگی اش را صرف کوهنوردی کرد و سرانجام در جایی آرام گرفت که آرزویش را داشت. ما خانواده اسفندیاری با دلی آکنده از اندوه، به تصمیم لیلا در انتخابش احترام می‌گذاریم و بر اساس خواستهٔ خودش، پیکر پاکش را در همان نقط‌های که هست به کوه‌های بلند، پاک و پر برف گاشربروم می‌سپاریم. جایی که تا ابد چشم‌انداز زیبای کوهستان قراقروم را برای او به منظر خواهد داشت.
سخت زیست و زیبا رفت».

در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا تهران تندیسی به یاد وی ساخته شد.

صعودهای لیلا اسفندیاری
۱۳۸۱ پیمایش کامل غار پراو به عنوان اولین زن
۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ صعود ده‌ها مسیر بر دیواره‌های علم کوه، بیستون، لجور، یافته، اخلمد، صفه، زنوز، کلاهک ماکو و…
۱۳۸۵ صعود یخچال‌های سبلان و کسری
۱۳۸۶ صعود یخچال دره یخار دماوند به عنوان اولین و تنها زن ایرانی
اولین صعود دیواره علم کوه با منیره رفیعی نخستین صعود مستقل زنانه
۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ صعود زمستانه قله دماوند از مسیرهای مختلف
۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ پیمایش زمستانه خط‌الراس البرز
۱۳۸۶ سرپرستی نخستین گروه ایرانی و پیمایش کامل غار نمکدان، طولانی‌ترین غار نمکی جهان
۱۳۸۷ صعود به قلهٔ نانگاپاربات به ارتفاع ۸۱۲۶ متر و سرپرستی گروه
۱۳۸۸ پیمایش غارهای جیتا، سینک هول بلا و آلبرت در لبنان
۱۳۸۸ سرپرست برنامه اکتشاف غارهای میدان پرآو و اکتشاف غار میراث
۱۳۸۸ شرکت در برنامه بین‌المللی اکتشاف غارهای مگالایای هند به عنوان نماینده ایران
۱۳۸۹ شرکت در برنامه‌های اکتشافی غارهای انگرمینوسپیدان و غار جهان بین
۱۳۸۹ تلاش برای صعود قله کی ۲ دشوارترین کوه جهان و صعود به کمپ ۲ تا ارتفاع ۷۵۶۵ متری
۱۳۹۰ صعود به قله گاشربروم ۲ به ارتفاع ۸۰۳۵ متر و جان باختن در راه بازگشت از قله در اثر سقوط