پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه...

فرهنگسازی درباره روز جهانی کوه

امروز روز جهانی کوهنوردی است برحسب تعلیقات انجام شده 37 درصد از سطح کره زمین را کوه ها پوشانده اند اما نقش و اهمیت کوه از نظر اقلیمی شاید از مابقی سطوح باقیمانده مهمتر باشد.

امروز روز جهانی کوهنوردی است برحسب تعلیقات انجام شده 37 درصد از سطح کره زمین را کوه ها پوشانده اند اما نقش و اهمیت کوه از نظر اقلیمی شاید از مابقی سطوح باقیمانده مهمتر باشد.


کوه سوای تاثیرات عمیقی که در آب و هوای هر منطقه دارد در ایجاد تنوع زیست محیطی در رویش گونه های مختلف گل و گیاهان نقشی بی مانند ایفا می کند. کوه در همه جای دنیا به ویژه در کشور ما مظهر استقامت، بردباری و مبارزه جویی بوده است و چه بسیار بزرگ مردانی که از دل کوه ها ساخته شده اند و توانمندی های خود را به خدمت مردم کشورشان در آورده اند متسفانه این فضای پر از اکسیژن و زیبایی چندی است که دستخوش تخریب و آلودگی های ناشی از بی مبالاتی بخشی از جامعه شده است که کوه و ابهت آن را در نیافته اند.
اخبار ناگواری که از آلودگی های دامنه های دماوند و سایر قله های رفیع به گوش می رسد حاکی از تهدیدهای شدید انسانی نسبت به این پدیده زیبای خدادای و طبیعی است بیاییم از امروز در جهت حفاظت از این میراث های ارزشمند فرهنگ سازی کنیم و بخشی از برنامه های صدا و سیما را به رفتار و مواجه اندیشمندانه با کوه اختصاص بدهیم.


نظم فراتر از قانون
امروز در خلال عکس ها و خبرهایی که به دست ما رسیده برخوردی که با تنی چند از بازیکنان تیم والیبال دانشجویان در کشور چین شده است جالب توجه می نماید در خلال این مسابقه بازیکنان یک تیم را به دلیل رنگ کردن موی سرشان بازنده و محروم کرده اند نمی خواهیم به این قضیه نگاه سیاسی داشته باشیم و آن را به محدود ساختن انسان ها ربط بدهیم که می توانند در سایه مسابقات ورزشی کنار هم قرار بگیرند و به وحدت برسند ولی انجایی که پای قانون و مقررات به میان می آید باید گفت؛ نظم فراتر از قانون است و چه خوب می شود که ما در گروه های اجتماعی و ورزشی خود همرنگ و همدل بودن را تشویق کنیم به دسته های ورزشی تیم های ایرانی نگاه کنید واقعا که گاهی چه شلم و شوربایی است!!


قتل جوان بی گناه زاهدانی
موضوع سوم درباره قتل یک جوان بی گناه والیبالیست اهل زاهدان است قیاسی جوان اما چوب فقر منطقه را خورده است آنهایی که به قصد ربودن موبایلش دشنه در قلبش فرو کرده اند شاید که بزهکار بوده باشند ولی جوانان از این سنین باید دنبال درس و مشق و ورزش باشند و چون در ورطه نداری دست و پا می زنند به هر راهی می روند تا شاید خلاص شوند اما راه رستگاری جوان ها کاستن درد بیکاری و ایجاد مشاغل در اقصی نقاط ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان است هر چه باشد همه مردم و فرزندان این آب و خاک هستند.
نویسنده: رضا اسماعیلی