پنجشنبه سی ام فروردین ماه
یادگار ماندگار...

روز غروب یک ستاره پر فروغ

دو سال پیش در چنین روزهایی،ستاره تیم ملی در جام جهانی آرژانتین دار فانی را وداع گفت.

دو سال پیش در چنین روزهایی،ستاره تیم ملی در جام جهانی آرژانتین دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه اطلع رسانی البرزورزشی، بیست و یکم آذر ماه 1397 در تقویم فوتبال ایران روز تلخی است.روزی که ایرج دانایی فرد زننده اولین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی درگذشت.او در مجموع ۱۷ بار برای تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت و ۳ گل به ثمر رساند.
فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هم پس از درگذشت دانایی فرد با انتشار توییتی در حساب رسمی خود از درگذشت او ابراز تاسف کرد.
بازیکن پرافتخار فوتبال ایران،نخستین گلزن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی (۱۹۷۸- آرژانتین و در مقابل اسکاتلند) و نخستین فوتبالیست ایرانی که به تیم منتخب فیفا دعوت شد.
حشمت مهاجرانی در سال 1355 او را به تیم ملی دعوت کرد و او نخستین بازی ملی خود را در چهارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ برابر عربستان انجام داد و ستاره بازی لقب گرفت. گل‌های بازی را هم غلامحسین مظلومی (۲ گل) و حسن روشن به ثمر رساندند.
او در هر دو بازی جام جهانی ۱۹۷۸در مقابل اسکاتلند و پرو ستاره جام جهانی بود. «آرچی گمیل» ستاره و کاپیتان تیم ملی اسکاتلند و مغز متفکر این تیم بود. همان که در بازی با هلند آن گل زیبا را به ثمر رساند و کمتر کسی تصور می‌کرد ایرج دانایی فرد از عهده مهار او برآید اما بعد از گل زیبای با پای چپ که از زاویه بسته به اسکاتلند زد و سایه‌ای که از آرچی درمیانه میدان ایجاد کرده بود، روزنامه‌ها تیتر زدند: آرچی در مهار ایرج، ناتوان بود.
بعد از درخشش فوق‌العاده در جام جهانی به همراه آندرانیک اسکندریان (دو بازیکن بزرگ آن زمان تاج و تیم ملی)، از سوی فیفا به تیم منتخب دنیا دعوت شد و در یک بازی نمادین با تیم ثروتمند و پرستاره آن زمان -کاسموس نیویورک -برای خداحافظی سلطان آن زمان فوتبال –پله- بازی کردند.



ایرج دانایی فرد در آخرین بازی (رده‌بندی) به عنوان کاپیتان، پیشاپیش بازیکنان وارد شد و این تنها کاپیتانی وی در آخرین بازی ملی او اتفاق افتاد. (ایران، بازی رده‌بندی را برد و سوم شد.
وی سرانجام 21 آذر 1397 در بیمارستانی در شیراز و در حالی که منتظر پیوند کبد بود، دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی باد.