پنجشنبه نهم فروردین ماه
گفت و گو با اکبر کارگرجم مدافع بزرگ فوتبال استقلال؛

از قهرمانی در جام ملتها تا زندگی در خانه استیجاری

از اکبر کارگر جم که سخن می گوییم نام اسطوره ها در ذهن ما رج و قطار می شود بازیکنانی که قهرمان ملتهای آسیا شده اند اسرائیل را در ورزشگاه امجدیه به زانو در آوردند و یک دوره پر افتخار را برای فوتبال ایران رقم زده اند.

از اکبر کارگر جم که سخن می گوییم نام استوره ها در ذهن ما رج و قطار می شود بازیکنانی که قهرمان ملتهای آسیا شده اند اسرائیل را در ورزشگاه امجدیه به زانو در آوردند و یک دوره پر افتخار را برای فوتبال ایران رقم زده اند.


کارگر جم فوتبال بدون حاشیه ای را سپری کرد اما اکنون جزو فراموش شدگان این دنیای بی رحم ورزش است. سال 52 مرد سال فوتبال ایران شد و آن شنل زیبا که توسط بیژن خان رفیعی زیب تن استوار او شد.
 اکبرکارگرجم متولد 1323 بچه ایرانشهر تهران و یک استقلالی چهار آتشه که همواره به این نام پایبند است وی به میهمانی دفتر خبرگزاری البرزورزشی آمده بود و این فرصتی شد تا از هر دری سخن بگوئیم.
ابتدا یادی از آن دوران طلایی و ندافعانی که اجازه عبور توپ را به هیچ آسیایی را نمی دادند می گفت: زنده یاد ابراهیم آشتیانی و عزت جهان ملکی چه مکمل های خوبی برای ما بودند جا گیری و کنترل توپ و دید این دو بازیکن مانند نداشت حیف که هر دو زود از دار دنیا رفتند در امجدیه با استقلال تیم هاپوئل رژیم صیهونیستی را شکست دادیم چه غوغایی شده بود. استقلال یک باشگاه بزرگ بود که مدیری علاقمند به نام تیمسار خسروانی آن را اداره می کرد و چه موقعیت عالی در تمام رشته ها داشت استقلال در واقع خود یک کشور بود اما زمانه فرق کرد آن دوران عشق و علاقه بود و الان پول حرف اول را می زند.


رفیق و رقیب بودیم
آن زمان وقتی که در تیم ملی کنار هم قرار می گرفتیم تاجی و پرسپولیسی نداشتیم همه با هم رفیق بودیم به خاطر تیم ملی و رفاقت و رقابت را کنار هم قرار می دادیم.
سال 1348 توسط خدا بیامرز توسط دانایی فرد به استقلال دعوت شدم ولی فوتبالم را مدیون رایکوف هستم این مربی یوگسلاو خودش را خدای فوتبال می دانست و انصافا هم این گونه بود ما هر چه آموختیم از رایکوف بود با مربیان خارجی دیگری هم مثل نتو، اوفارل ، اسکینر یا جچیچ کار کرده ایم. اوفارل مدیر خوبی بود و ما با مربیگری وی در المپیک مونیخ با تک گل مجید حلوایی برزیل را شکست دادیم اما باز هم می گویم رایکوف چیز دیگری بود.
فوتبال به عشق باشگاه
اکنون مستاجر هستم و هیچ درآمدی از بابت بازنشستگی ندارم آن زمان ما به فکر پول و درآمد نبودیم آخرین باری که از باشگاه پول گرفتم برای دو سال 30 هزار تومان بود خب باشگاه به هر برد هزار تومان و مساوی 500 تومان پاداش می داد زمان خیلی فرق کرده است نمی شود با هم مقایسه کرد درباره مدیریت کنونی باشگاه استقلال نظر خاصی ندارم من عضو کمیته پیشکسوتان استقلال هستم ولی معتقدم باید به یک مدیر یا مربی که در باشگاه های مثل پرسپولیس مسئولیت می گیرند باید یک الی سه سال زمان داده شود مگر نه با یک بازی الی دو بازی نتیجه را ارزیابی کردن کار درستی نیست.
نقش استقلال و پرسپولیس در تیم ملی
استقلال و پرسپولیس همیشه سکوی پرتاب بازیکنان به سوی تیم ملی بوده اند این دو باشگاه نیازمند بهترین مربیان خارجی هستند فرهاد مجیدی یا محمود فکری بازیکنان خوبی بوده اند و استقلالی هم هستند ولی مربیگری با بازیکنی تفاوت آشکاری دارد مربیگری باید در خون یک فرد باشد.
شخصیت و مدیریت یک مربی یا سرپرست باید آنقدر قوی باشد که بازیکن به آنها احترام بگذارد و به قول قدیمی ها از آنها حساب ببرد.
فوتبال ایران بچه های مستعدی دارد ما با همین بازیکنان جوانی که داریم می توانیم قهرمان آسیا شویم شکست از عراق یا بحرین جزو برنامه های غیرقابل پیش بینی بودن فوتبال است ولی اگر تیم ما خوب هدایت شود و به ویژه مدیریت و برنامه ریزی صحیح داشته باشد می توانیم ناکامی ها را جبران کرده حتی بر قله قهرمانی بیایستیم.
تیم رویایی فوتبال ایران
تیم رویایی من از فوتبال ادوار گذشته را این بازیکنان تشکیل می دهند
منصور رشیدی-ناصر حجازی-ابراهیم آشتیانی-عزت جانملکی-پرویز قلیچ خانی-کارو حق وردیان-علی جباری-غلامحسین مظلومی-رضا عادل خانی-علی پروین-حسن روشن و جواد قراب 
درباره نسل جوان و اینکه بخواهم آنها را با هم دوره های خود مقایسه کنم کار دشواری است به طور مثال قائدی بازیکنی جوان و آینده داری است اما در قالب تیم رویایی نمی گنجد.

نویسنده: ج-دوستدار