پنجشنبه نهم فروردین ماه
جدال ببرها با شیرها ؛

با چه تاکتیکی باید به مصاف اولسان رفت؟

اولسان تیمی سرعتی  و منسجم و دارای ویژگیهای خاص در فاز حمله است.نقطه اتکا آنها در خط میانی است ،اما در امور دفاعی به ویژه در عمق معایبی دارند که باید از آن بهره برد.

اولسان تیمی سرعتی  و منسجم و دارای ویژگیهای خاص در فاز حمله است.نقطه اتکا آنها در خط میانی است ،اما در امور دفاعی به ویژه در عمق معایبی دارند که باید از آن بهره برد.


تیم اولسان هیوندای کره جنوبی را لقب ببرها داده اند. یوزهای ایرانی و شیر مردان کشورمان هم در تعصب ، غیرت و شجاعت بی بدیل هستند. جلوه ای از این هماوردی را در مرحله مقدماتی و شکست تیمهای پرقدرت منطقه غرب آسیا دیدیم.
این جنگندگی و رشادت را در فینال جام باشگاههای قاره کهن مشاهده خواهیم کرد. اصولا فوتبال ما به ویژه در سطوح ملی خاطرات خوبی در مصاف با کره ایها دارد.این بار هم در رده باشگاهی تقابل دو تیم از دو سبک فوتبال آسیا دیدنی خواهد بود. کره ایها ترس و واهمه عجیبی از فوتبال ما دارند و در دوحه هم این دغدغه را پنهان نمی کنند.
بازیکنان کره ،صراحتا از نبود شجاع خلیل زاده و آل کثیر اظهار خرسندی کرده و کیم دو هون مربی ۵۰ ساله اولسان  هم  قدرت تیم پرسپولیس و بازیهای فیزیکی و تکنیکی بازیکنان ایران را ستوده است. حضور به موقع کاروان ایران در دوحه و عبور از سد کرونا و تست ها و قرنطینه ابتدایی باعث آرامش مربیان و بازیکنان شد.
تمرینات دو روز روز گذشته با انگیزه  و شور ونشاط مضاعف بازیکنان پیگیری شد و مربیان با جدیت در صدد ارتقا توان فیزیکی و ایجاد هماهنگی بین نفرات بودند.یکی از مهمترین موضوعات در تقابل با فوتبال سرعتی کره ،اتخاذ تدابیر لازم و مقابله تاکتیکی است.اینکه با شناخت نقاط ضعف و قوت حریف، شیوه ای مناسب برگزینیم.همانطور که در مراحل ابتدایی مسابقات گفتیم تیم اولسان به جهات مختلف از شانسهای مسلم صعود از منطقه شرق و چه بسا مدعی اصلی قهرمانی در آسیا است.
اولسان از چند بازیکن شاخص و ملی پوش سود می برد. کیم تائه هوون ،وون دوچائه و جوهیون وو،سه بازیکن نام آشنا و ملی پوش اولسان هستند که در خط دفاع بازی می کنند.آنها برای رفع معایب تیمی در فاز دفاع جیسون داوید سون را ‌از استرالیا و دیو بولتویس  را از هلند به خدمت گرفته اند.
باید یادآور شد، نقطه برتری اولسان در فاز تهاجمی خلاصه می شود. جونیور نگرائو مهاجم‌برزیلی،‌مرد اول تیم حریف به شمار می آید.او در مرحله نیمه نهایی هر دو گل تیمش برابر بیجینگ گوان را به ثمر رساند.نگرائو در مصاف با مدافعان تیم ویسل کوبه کاملا مهار شده بود ،نگرائو یک لحظه از کمند مدافعان گریخت و در دقیقه ۱۱۸ با خطای دروازه بان ویسل کوبه سرنگون شدو با ضربه پنالتی او تیم اولسان به فینال رسید.
حریف یک مهاجم ‌زهردار نروژی به نام یانسن را هم در اختیار دارد.او عمدتا از اوایل وقت دوم به میدان می آید و ضریب تهاجمی اولسان را افزایش می دهد.یانسن هم در دیدار با ویسل کوبه از دقیقه ۵۵ به میدان آمد و گل تساوی تیمش را به ثمر رساند. 
گفتنی است اولسان از ۹ دیدار قبلی ۲۱ گل زده و ۶ گل دریافت کرده است. اینک در مباحث تاکتیکی، این موضوع مهم در اولویت قرار دارد که با چه شیوه  و ترکیبی باید با حریف مقابله کرد.شاید مهمترین اولویت تیم پرسپولیس بازی صبورانه و همراه با ایستادگی در فاز تدافعی و کاستن از سرعت تیم اولسان در وقت نخست است.
اصل پوشش وتسخیر فضا نیاز اول تیم‌ ما است.بنابر این لزوما باید جلال حسینی و کنعانی زادگان نزدیک به هم بازی کنند و دو هافبک مرکزی هم لایه های دفاعی هم پر کنند.در واقع با تجمع نفرات در عمق دفاع و دو لایه کردن آن باید تدابیر حریف را در فاز حمله خنثی کرد.
شاید استفاده همزمان از نوراللهی ،میلاد سرلک و کامیابی نیا در خط هافبک انتظاری  منطقی و عقلایی باشد،تا خط هافبک اولسان مهار و حریف در منگنه قرار گیرد. تیم ویسل کوبه با همین سبک و سیاق ،تاکتیک اولسان را خنثی کرد و اگر اشتباهات دفاع و گلر رخ نمی داد ،یقینا ویسل به فینال رسیده بود.
از جمله روش های موثر حریف سرعت انتقال توپ از حالت دفاع به حمله و نفوذ دائمی دو وینگر کناری است،لذا جا دارد هافبکهای پرسپولیس در برگشت به عقب و اتخاذ حالت تدافعی به سرعت عمل کنند.بازی تاخیری و کاستن از سرعت آنها هم باید در دستور کار قرار گیرد.
با این تفاسیر جا دارد نعمتی و بشار رسن و یا عالیشاه در همه حال کمک رسان شیری و سعید آقایی در کناره ها باشند و عملا پرسپولیس با سیستم ۱-۵-۴ سد راه تیم حریف شود. از دیگر نیازهایی که در دفاع احساس می شود ،گماردن سیامک نعمتی در پست دفاع راست به جای شیری است.نعمتی با سرعت خوب و حرکتهای مداوم ار این جناح می تواند پایه گذار حملات پرسپولیس باشد.
یقینا تک مهاجم ما عبدی خواهد بود.در فاز تهاجمی باید به ضربات‌ایستگاهی و شروع نخست اتکا کنیم.اولسان در این زمینه نواقصی دارد. گل ویسل کوبه هم از ضربه کرنر و شروع مجدد بدست آمد.بنابراین با تاکتیک ایستگاهی و اضافه شدن جلال حسینی و کنعانی زادگان و ضربات این دو  می توان به اولسان ضربه زد و به هدف رسید.البته آرمان رمضانی هم در صورت حضور در میدان می تواند با ضربات سر به مقصود برسد.در کنار این روش ها باید به شوتزنی توجه ویژه ای داشت ،زیرا سنگربان کره ای ضعف هایی عمده دارد و..
غیبت وحید امیری و پهلوان و محرومیت آل کثیر برای پرسپولیس قابل جبران نیست،اما اولسان بازیکن غایبی ندارد. تمرینات روزهای آینده و دریافت اطلاعات تازه از اردوی دو تیم، ترکیب آنها را مشخص تر خواهد کرد. ذغدغه اصلی کیم دو هون و یحیی گل محمدی در روزهای آینده گذر از تست های پزشکی و رهایی از ویروس کرونا است که این ایام ورزش و امور روزمره مردم از جمله ورزشکاران را تحت تاثیر قرار داده است و..
امیدواریم در سایه تلاش و جنگندگی بازیکنان پرسپولیس و هدایت اصولی کادر فنی بعد از ۲۷ سال جام قهرمانی را در دستان کاپیتان جلال حسینی ببینیم و شاهد جشن و شادی در میان مردم باشیم.


نویسنده: احمد میرزاییان