جمعه دهم فروردین ماه
پیام هواداران به بازیکنان پرسپولیس؛

با جام ‌آسیایی ویترین افتخارات خود را تکمیل کنید

نبرد نمایندگان فوتبال ایران و کره در مستطیل سبز ازجهات مختلف دیدنی خواهد بود،در این میان ویترین افتخارات پرسپولیس ،جام باشگاهها را کم دارد که این مهم با رشادت و جنگندگی بازیکنان ایران دست یافتنی است.

نبرد نمایندگان فوتبال ایران و کره در مستطیل سبز ازجهات مختلف دیدنی خواهد بود،در این میان ویترین افتخارات پرسپولیس ،جام باشگاهها را کم دارد که این مهم با رشادت و جنگندگی بازیکنان ایران دست یافتنی است.


روزها و دقایق زیادی تا شروع دیدار نهایی جام باشگاههای آسیا باقی نیست. این لحظات سرنوشت ساز را باید با بالا بردن انگیزه بازیکنان، تمرکز تیمی و انسجام گروهی سپری کرد. تمرینات دو روز گذشته در چند نوبت در صبح و بعد از ظهر برگزار شد تا بازیکنان با شرایط اقلیمی و آب و هوایی دوحه مانوس شوند.
مباحث مهم آنالیز و اتاق فکر فنی هم با حضور گل محمدی، باقری، مطهری و فنایی به جدیت‌پیگیری شد تا شناخت کلی از قابلیتهای فنی و تاکتیکی تیم اولسان در اختیار مربیان قرار گیرد.آنچه که در دیدار فینال از اولویت بیشتری قرار دارد،موضوع آرامش روحی و روانی و تمرکز تیمی است. در مرحله بعدی باید مقابله تاکتیکی و چینش درست نفرات را در مستطیل سبز به اجرا گذاشت.
این مهره چینی و جا به جایی درست  نفرات در صفحه شطرنج قطعا تیم‌اولسان‌هیوندای کره را به زحمت خواهد انداخت .درست کاری که تیم ویسل کوبه ژاپن انجام داد و بازی سازی حریف را مختل کرد.اگر چه پرسپولیس چهار بازیکن اثرگذار خود را در اختیار ندارد و حریف کره ای با تمام نفراتش در میدان ظاهر خواهد شد ،اما باید با دوندگی و شجاعت این کاستی راجبران کرد.
روش بازی اولسان‌۲-۴-۴ شناور است و در مقاطعی با سه مهاجم و یک هافبک کاذب  به دروازه حریفان یورش می برند.
قدرت انتقال این تیم بالا و تغییر حالت از فاز دفاع به حمله فوق العاده است.
این سرعت انتقال را باید تفکر تیمی و تدبیر لازم خنثی کرد.
پرس بازیکنان در زمین حریف،تسخیر فضا و تخریب بازی سازی نیاز اول  در مقابله تاکتیکی است.تاخیر در این شیوه را باید درست و بجا اجرا کرد، زیرا اولسان در ضد حملات تبحر دارد و با برتری عددی در تهاجم مهار نشدنی است.

آنها جدا از حضور جونیور نگرائوی ۲۳  ساله برزیلی و یانسن نروژی در خط حمله از عناصر کلیدی در خط میانی هم سود می برند.
به نظر می رسد نبرد اصلی  و ستیز تعیین کننده در این میدان به خط هافبک خلاصه می شود.آنجا که اولسان با بهره بردن از یون بیت گرام  و سئونگ کیم(بازیکن شماره ۷)  مرد طراح و بازی سازتیم و پدیده ای به نام وون دو جئو برنامه های تهاجمی خود را به حریفان‌ دیکته می کند.
باید این مرکز فرماندهی را از کار انداخت.
خوشبختانه نقطه برتری‌ و رجحان پرسپولیس بر رقبا هم به این مرکز خلاصه می شود.حضور نوراللهی،کامیابی نیا.سرلک نعمتی و بازیکن‌ قهاری به نام بشار رسن را باید مغتنم شمرد و با این‌عناصر شاخص ،ابتکار عمل را در میانه میدان‌بدست گرفت.
به عبارت صریح تر باید با تراکم‌نفرات در مبانه میدان‌ به مقابله با حریف رفت و اصل مهم پوشش و دو لایه کردن امور دفاعی را در اولویت قرار داد.
دو مدافع کناری (سعید آقایی و شیری )همواره باید از حمایت دو هافبک چپ و راست تیم بهره مند شوند. حسینی و کنعانی هم باید نزدیک به هم بازی کنند.
بردن‌بازی به وقت اضافه  و احتمالا ضیافت پنالتی ها هم باید مد نظر قرار داد‌و برای آن‌برنامه داشت.
استفاده از ضربات ایستگاهی و نفوذ در عمق دفاع حریف هم از نکات مهمی است  و برای زدن گل باید از این تاکتیک سود برد.
جدا از نکات فنی لازم است هواداران ، پیشکسوتان و رسانه ها تا لحظه آخر حامی و پشتیبان بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس باشند‌.این تیم نماینده ایران است و نباید نگاه رنگی به آن داشت.
امید که پس از سالها این قهرمانی بدست آید و ورزش ایران و رشته فوتبال از تبعات و پیامدهای بعدی آن بهره مند شود.این قهرمانی یقینا  موجبات نشاط و شادی مردم و هواداران‌ را به ارمغان خواهد آورد. در عرصه بین المللی هم این توفیق آثار مثبتی در پی دارد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.


نویسنده: احمد میرزاییان