پنجشنبه سی ام فروردین ماه

حسین خانی: پس از المپیک واقعیت ها را به زبان می آورم

تمریناتم را در دانشگاه علم و صنعت انجام می دهم. حمید سیفی رئیس تربیت بدنی دانشگاه آزاد شرایط را برایم مهیا ساخت و در این روزهای کرونایی تشک کشتی، سالن وزنه و پیست دو و میدانی به صورت اختصاصی در اختیارم قرار داد تا به همراه آقای پلویی برنامه تمرینی را طراحی و بر اساس آن اجرا کنم.

مصطفی حسین خانی کشتی گیرملی پوش آزادکار کشورمان در گفت و گو با خبرگزاری البرز ورزشی ضمن بیان مطلب فوق گفت: تعویق المپیک کاملا به نفعمن بود؛ عمل پایم را انجام داده بودم و به خاطر اینکه از گردونه مسابقات به دور نباشم ریسک بزرگی را به جان خریده ام به طوری که همه دکترها می گفتند در هیچ مسابقه ای نمی توانی شرکت کنی. هیچکس حتی فدراسیون و کادرفنی فکرش را هم نمی کرد که من بعد از ۴ ماه و ۲۰ روز در میادین حاضر شوم و مسابقه بدهم. اما با تمام مشقت ها و رنج هایی که کشیدم پس از شش ماه مسابقات سنگین جام تختی که بسیاری از ملی پوشان در آن حضور داشتند را تجربه کردم و توانستم عنوان نخست را از آن خود کنم . فشار زیادی به پاهای خود آوردم که هرچه زودتر به مسابقات برسم و باتوجه به وقفه زمانی که در مسابقات المپیک افتاد، می توانم با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری تمرکزم را روی تمرینات بگذارم. هرچه بیشتر از زمان عمل بگذرد پاهایم سفت تر می شود و به آمادگی لازم می رسم. شرایطم نسبت به سالهای گذشته بهتر شده؛ ابتدا پای چپ و سپس پای راستم پاره شد و مجبور شدم آنها را عمل کنم.
وی در پاسخ به اینکه چرا شما نسبت به بسیاری از کشتی گیران دیگر بیشتر دچار ضرب خوردگی می شوید، اظهار داشت: ضرب خوردگی در کشتی را نمی توان پیش بینی کرد. تمرینات سنگین، مبارزات تن به تن، حریفان تمرینی، خوب گرم نکردن و… کشتی گیر را در معرض مصدومیت قرار می دهد. به طور مثال پای راست بنده در مسابقات لیگ پاره شد. به من اعلام کردند حریفم کشتی نمی گیرد اما به یکباره روی تشک حاضر شد و من هم با بدن سرد به روی تشک رفتم و دچار ضرب خوردگی شدم. کشتی گیرها اغلب در فشارها، فرود آمدن اشتباه، استارت بی هوا، کج گذاشتن پا و… آسیب می بینند. حسن یزدانی نیز از همان ابتدا پایش آسیب دیده بود. وی در مسابقات لیگ در تمرین با حاج آقا نیا کشتی گیر ۵۰ کیلو پایش پاره شد. چه کسی فکرش را می کرد یزدانی ۸۰ کیلویی در تمرین با یک سبک وزن مصدوم شود. علی کریمی هم همینطور، او نیز در مسابقات لیگ پایش پاره شد و از میادین دور ماند.
حسین خانی درباره انتقاد برخی از منتقدین نسبت خود که چرا در ثانیه های پایانی کشتی را وا می دهد و اینکه چرا نتوانسته به حق واقعی اش دست پیدا کند عنوان کرد: انتقاد سازنده را می پذیرم، اما برخی انتقادات نسب به من از روی بغض است. بعضی از جاهایی خط می گیرند و انتقاد می کنند. به شخصه همیشه تابع قوانین بودم و روی ساختار جلو رفتم و هدف گذاری کردم. در سال ۲۰۱۴ شش ماه رنک نخست جهانی را به خود اختصاص داده بودم. در مسابقات جام جهانی تمام حریفان را ۱۰ بر صفر شکست دادم. دو هفته مانده به مسابقات جهانی ۲۰۱۴ پای چپم پاره شد اما کادرفنی گفتند ما به تو نیاز مبرم داریم، شاهدعینی این قضایا حسن رحیمی هم اتاقی من بود که می دید حتی نمی توانستم از پله ها بالا بروم. مسابقات ۲۰۱۵ را به علت مصدومیت از دست دادم، ۲۰۱۶ مدال گرفتم و اما ۲۰۱۷ و در حالی که در جمع هشت نفر برتر بودم بر حسب اتفاق به نماینده ژاپن باختم. در بسیاری از مسابقات ثانیه های پایانی کشتی گیر پیروز را مشخص می کند، خود من نیز کشتی های زیادی را در ثانیه های پایانی پیروز شدم. در سال ۲۰۱۸ بازهم پای راستم پاره بود و با یک پا کشتی می گرفتم. همیشه از فیلتر انتخابی رد شده ام، در رده های سنی مختلف در مسابقات انتخابی شرکت کردم، همه را شکست دادم و به دوبنده تیم ملی رسیدم.
ملی پوش کشورمان افزود: معتقدم سال ۲۰۱۷ نباید در انتخابی شرکت می کردم. در ۲۰۱۶ سال بسیار پربار و خوبی را پشت سر گذاشتم؛ باوجود اینکه بسیاری از حریفان نامی من که از قهرمانان جهان و المپیک نیز به شمار می رفتند از وزن ۷۴ کیلو به ۷۰ کیلو تغییر وزن داده بودند، موفق شدم آنها را شکست دهم و خودم را به اثبات برسانم. بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۶، در جام جهانی کرمانشاه کشتی گرفتم، پس از آن نیز در مسابقات اسلامی، قهرمانان جهان و المپیک از جمله اختیار نوروزوف را از پیش رو برداشتم و قهرمان شدم. انتخابی تیم ملی ضربه مهلکی به من وارد آورد در حالی که با سایر حریفان ایرانی اختلاف چشمگیری داشتم. شما اگر بهترین برنامه های تمرینی و تغذیه مناسب را داشته باشید مگر چقدر می توانید بدنتان را در اوج نگه دارید؟ طی آن سال در مسابقات متعددی شرکت کرده بودم و به یکباره بدنم فروکش کرد. اتفاقات کشتی، شانس و تقدیر تاثیر گذار بودند اما قبول دارم که خودم هم کم کاری کردم. وقتی که می خواستم با جردن باروس کشتی بگیرم برای برد روی سکو رفتم و به مربی وقت (دودانگه) گفتم من تنها به برد فکر می کنم و او را شکست می دهم. خدا را شکر توانستم باخت ها و اتفاقات را از ذهنم پاک کنم؛ وقتی پایم را عمل کردم هیچکس فکر نمی کرد بتوانم بازگردم ولی در عرض ۴ ماه بازگشتم و ثابت کردم می توانم. اکنون نیز تابع کادر فنی و فدراسیون کشتی هستم.
کشتی گیر وزن ۷۴ کیلوی کشتی آزاد کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: یک سری اتفاقات هست که نمی خواهم آنها را بازگو کنم اما بعد از گرفتن مدال المپیک خیلی از واقعیت ها را به زبان خواهم آورد. امید نوروزی پستی را در اینستاگرامش منتشر کرده بود که همیشه در ذهن من می ماند، او گفته بود هر وقت خواستید فردی را در معرض قضاوت قرار دهید، اول کفش هایش را بپوشید ببینید می توانید دو قدم با آن راه بروید بعد قضاوت کنید! تاکنون مدال آوران و نامداران و قهرمانان زیادی را شکست داده ام و حق خودم می دانم که قهرمان المپیک بشوم و در وجودم شایستگی رسیدن به خوشرنگ ترین مدال المپیک را می بینیم . امیدوارم بتوانم زحمات چند ساله مربیانم را جبران کنم و زجرهایی را که طی این مدت کشیده ام به دست فراموشی بسپارم. از جوانانی که به این عرصه وارد می شوند می خواهم گول برخی از افراد را نخورند، چرا که یک اشتباه کوچک مسیر زندگیم عوض کرد و مرا در تنگنا قرار داد. نتایج به دست آمده مصطفی حسین خانی تا به حال می توانست بسیار بهتر از اینها رقم بخورد اما هرچه بود گذشت. خداراشکر توانستم خودم را حفظ کرده و در مسابقات جهانی، آسیایی برای مملکتم افتخارآفرینی کنم. سال ۲۰۱۰ در رده سنی جوانان بودم و سال ۲۰۱۱ ستاره مسابقات جام جهانی شدم، در آن دوران اینستاگرامی نبود که بازتاب فراوانی داشته باشد. علاقه زیادی داشتم تا به هدفی که در سرم بود هرچه زودتر دست پیدا کنم ولی در این مسیر خیلی ها به من ضربه زدند و باعث پسرفتم شدند.

گفت و گو از: احمد دباغ