پنجشنبه نهم فروردین ماه

سرمربیان و فدراسیون سرشاخ می شوند

بعد از تعویق افتادن مسابقات بازی های المپیک 2020 توکیو فدراسیون کشتی در اولین اقدام خود در سال جدید پرده از یک طرح جدید در بحث انتخابی های تیم های ملی برداشت که حواشی های زیادی را به دنبال داشته است.

البته نگارنده در نشست خبری علی رضا دبیر خواستار پاسخگویی ایشان در این مورد شد و متاسفانه پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردم. طبیعی بود که محدود کردن اختیارات سرمربیان به نوبه خود حواشی های زیادی را برای فدراسیون کشتی به دنبال خواهد داشت. استارت این حواشی از نشست مشترک غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با دبیر، سوریان . محسن کاوه بود که در پی آن واکنش تند محمدی و ترک جلسه مذکور به حالت اعتراض بود. با این اوصاف باید منتظر بمانیم تا واکنش محمد بنا را در خصوص این سیاست اتخاذ شده از سوی فدراسیون کشتی ببینیم.
طرح جدید انستیتو کشتی این است که نفرات اول مسابقات انتخابی باید صاحب دوبنده تیم ملی شوند که البته طرح این موضوع از سوی روسای هیات های استانی و کارشناسان صورت گرفت و معقولانه هم به نظر می رسد.
خیلی از اهالی کشتی معتقدند مسابقات انتخابی بهترین شیوه برای انتتخاب گزینه اعزامی به رویدادهای بین المللی می باشد و این موضوع می تواند ضمن فاصله گرفتن از تصمیم گیر های احساسی سرمربیان ، حس رقابت را در بین کشتی گیران بالا می برد.
گرچه سابقه نشان داده این موضوع دوام چندانی نداشته است اما اگر ساز و کار انتخابی های تیم ملی براساس یک قانون مدون باشد نه فقط سرمربیان تیم های ملی بلکه کشتی گیران نیز با این شیوه همواره در بالاترین سطح قرار می گیرند و احساس خطر می کنند. این قانون به نوبه خود خوب است اما پرسشی که مطرح می شود این است که اگر یک کشتی گیر در مسابقات انتخابی اول شد و به دنبال آن جهت محک خوردن در چند مسابقه بین المللی نتیجه نگرفت آن زمان چه باید کرد؟ آیا به صرف اینکه یک ورزشکار جوان و بی تجربه توانسته در روز انتخابی یک کشتی گیر باتجربه بالا را شکست دهد می تواند در میادین بزرگ دوبنده تیم ملی را بپوشد؟
این همان دلیلی است که غلامرضا محمدی و شاید هم محمد بنا ممکن است از این قانون بگیرند. ما در گذشته چنین شرایطی داشتیم و خود علی رضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون به خوبی یادش می آید که سرنوشت اصغر بذری نفر اول مسابقات انتخابی در سال 2004 به چه چیزی منجر شد و سرمربی وقت تیم ملی چه کسی را به مسابقات آتن اعزام کرد.
به هر حال نتیجه این پرسش و پاسخ ها می تواند سرنوشت کشتی کشورمان را در ادامه کار مشخص نماید.

نویسنده: احمد دباغ