شنبه یکم اردیبهشت ماه
ثانیه شماری برای حماسه سازی پسران ایرانی ؛

فینال رویایی با هدیه یلدایی!

علاقه مندان فوتبال خاطرات خوشی از آذرماه دارند ،ماهی رویایی  که پیروزی بر استرالیا با گل خداداد رقم خورد. حالا در واپسین روزهای پاییزی و شبهای یلدایی ،هواداران چشم انتظار هدیه  مجدد پسران ایرانی هستند تا بساط جشن و شادی برپاشود.

علاقه مندان فوتبال خاطرات خوشی از آذرماه دارند ،ماهی رویایی  که پیروزی بر استرالیا با گل خداداد رقم خورد. حالا در واپسین روزهای پاییزی و شبهای یلدایی ،هواداران چشم انتظار هدیه  مجدد پسران ایرانی هستند تا بساط جشن و شادی برپاشود.


ساعات و دقایق پایانی عصر پاییزی را می گذرانیم.همه چیز برای برگزاری فینال رویایی در ورزشگاه الجنوب شهر دوحه مهیا شده است.
امروز آخرین تمرین خود شناسی شاگردان یحیی گل محمدی پشت دربهای بسته انجام خواهد شد تا پازل کادر فنی برای انتخاب ۱۱ مرد شاخص سرخپوشان تکمیل شود.
میزبان برای  فراهم‌نمودن امکانات و ملزومات مورد نیاز دو تیم فینالیست تلاش وافری داشت و به جهت شیوع ویروس کرونا ،ملاحظات و مراقبت های جدی و بهداشتی را هم مدنظر قرار داد.
تنها نکته ای که مورد اعتراض مدیران پرسپولیس واقع شده و تا لحظه نگارش مطلب نتیجه نداده است ،ممنوعیت استفاده از زمین چمن محل برگزاری دیدار فینال برای  انجام تمرین نماینده ایران می باشد.
بر اساس دستورالعمل ها و پروتکل های اجرایی که از سوی فیفا صادر شده و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم ملزم به اجرای آن است ، در اختیار گذاشتن زمین مسابقه برای انجام یک جلسه تمرین   برای دو تیم‌فینالیست می باشد.
فدراسیون فوتبال قطر  به دلیل انجام فشرده مسابقات مراحل قبلی در منطقه شرق آسیا در صدد مرمت و احیا چمن ورزشگاه جنوب است و به همین جهت از انجام تمرین پرسپولیس خودداری کرده است.حال آنکه اولسان  چند مسابقه خود را در این زمین انجام داده و با شرایط زمین و ورزشگاه کاملا آشنایی دارد.
اخبار رسیده از اردوی پرسپولیس حاکی است ،بازیکنان با جدیت و تلاش مضاعفی تمرینات را پشت سر گذاشته و سر حال و قبراق آماده این‌پیکار سرنوشت ساز هستند.
کریم باقری از آنالیز کامل حریف در سه روز گذشته خبر داده است.  روزانه یک ساعت هم  جداگانه این آنالیز با حضور بازیکنان برگزار شده تا برداشت کاملی از تواناییهای طرف مقابل بدست آید.
در واقع پروسه  خود شناسی و حریف شناسی که در فوتبال حرفه ای  مهم و حیاتی تلقی می شود،نزد کادر فنی پرسپولیس بدرستی مورد توجه قرار گرفته است.
حالا پس از پشت سر گذاشتن تمرینات ابتدایی و مرور کارهای تاکتیکی در مستطیل سبز  و شناخت ظرفیتها و تواناییهای حریف  در اتاق آنالیز ،باید با تامل و همفکری به چینش نفرات همت گماشت.
این مهره چینی  و تقابل تاکتیکی از سوی یحیی گل محمدی در مراحل قبلی به بهترین شکل انجام شد و پرسپولیس را به فینال رساند.این پازل بایددر دیدار نهایی تکمیل و در مقابله با نماینده فوتبال کره جنوبی به ثمر بنشیند.
اگرچه تیم اولسان با تمام نفرات خود به میدان می آید و بازیکن محروم و مصدومی ندارد و پرسپولیس با  غیبت وحید امیری،احسان پهلوان و آل کثیر روبرو است،اما نیک می دانیم که دیدار فینال شرایط و حال و هوای متفاوتی دارد.
داشتن انگیزه و برتری روحی و روانی از نیازهای بدیهی در اینگونه رقابتها است.خوشبختانه پرسپولیسی ها به دلیل داشتن نفرات با تجربه و شاخص از جمله سید جلال حسینی،نوراللهی ،کامیابی نیا ،کنعانی زادگان و بشار رسن نسبت به حریف برتری نسبی دارند.
برخورداری از خط دفاع منسجم  و پایداری در فاز دفاعی که در مراحل قبلی در مسابقات غرب آسیا رویت شد از جمله شاخصه های مهم نماینده ایران است .
نماینده کره هم با حضور نگرائوی برزیلی ،یانسن نروژی و بیت گرام جوان و سرعتی در فاز حمله دارای برتری است.
این شاخص مهم تیم اولسان در دیدارهای قبلی به نمایش درآمد و خط حمله آتشینی را رقم زد.
بنابراین تقابل خط حمله اثرگذار اولسان با مردان دفاعی پرسپولیس از جهات مختلف مهم و تعیین کننده خواهد بود.
از طرفی نقطه اتکا پرسپولیس به‌حضور عناصر تکنیکی و توانمند در میانه میدان است.آنجا که نوراللهی ، کامیابی نیا و سرلک با اهرم دوندگی و سماجت ابتکار عمل را در مرکز فرماندهی بدست می گیرند و بشار رسن هم با بازی سازی و طراحی ،پایه گذار تهاجم تیم‌ما خواهد بود.
اگر شرایط مسابقه بر وفق مراد باشد و شانس با ما یاری کند،بدست آوردن جام پس از ۲۷ سال را می توان جشن گرفت و بسان حماسه ملبورن ،آذرماهی خوش یمن برای فوتبال ایران نوید داد.
فردا یک ملت ،پشتیبان و هوادار نماینده شایسته ایران و بازیکنان جنگنده و پرتلاش کشورمان خواهند بود و برای پیروزی تان لحظه شماری می کنند.
دعای یک ملت بدرقه راهتان و به دست گرفتن جام قهرمانی سزاوارتان باد.


نویسنده: احمد میرزاییان