پنجشنبه نهم فروردین ماه
علیرضا دبیر:

از لحاظ بدنی از روس ها عقب هستیم /پرسپولیس و استقلال هویت ورزش کشور 

رئیس فدراسیون کشتی گفت: اگر رقابت های لیگ را برگزار نمی کردیم، کشتی ما بسیار ضرر می کرد، چراکه سایر کشورها کار را شروع کردند و ما خیلی عقب می افتادیم.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: اگر رقابت های لیگ را برگزار نمی کردیم، کشتی ما بسیار ضرر می کرد، چراکه سایر کشورها کار را شروع کردند و ما خیلی عقب می افتادیم.


 علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در مورد برگزاری رقابت های لیگ گفت: ابتدا باید از تمامی کسانی که به ما در راه برگزاری لیگ کمک کردند از جمله شخص آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت و دکتر رئیسی معاون ایشان تشکر کنم. من در جلسات کارشناسی برای نوشتن پروتکل های بهداشتی شخصا حضور پیدا می کردم و تشکر می کنم که به ما اعتماد کردند و مجوز برگزاری این رقابت ها را دادند.


رئیس فدارسیون کشتی در مورد برگزاری رقابت های لیگ تصریح کرد: در دورهای رفت و برگشت لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی جام یادگار امام (ره) حدود 500 نفر مربی، کشتی گیر، داور و برگزار کننده حضور داشتند و این رقابت ها به میزبانی ورزشگاه دوازده هزار نفری و خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شد. البته خانه کشتی ابراهیم هادی قبل از بازسازی 60 تخت داشت که بعد از بازسازی  کامل به  100 تخت ارتقاء یافت و توانستیم تیم ها را برای برگزاری مسابقات اسکان دهیم.


وی ادامه داد: کاری که در لیگ انجام شد کار بزرگی بود، نزدیک ترین نفرات و دوستان به من تماس می گرفتند و می گفتند که برگزاری لیگ ریسک دارد و از آن صرف نظر کنید، اما باید بگویم که نمی توانستیم کشتی را تعطیل کنیم چرا که قطعا المپیک برگزار می شود. چراکه اگر قرار بر برگزاری آن نبود، جام جهانی کشتی نیز برگزار نمی شد و در آن جا دیدید که کشتی گیران روس، اوکراین و بلاروس و ... با آمادگی کامل آمده بودند و اگر ما رقابت های لیگ را برگزار نمی کردیم و کشتی گیران را به یک آمادگی نسبی نمی رساندیم قطعا ضرر می کردیم.


دبیر در مورد هدف اصلی فدراسیون از برگزاری لیگ گفت: ما سه هدف داشتیم، یکی اینکه کشتی به جریان بیافتد چراکه چند ماه دیگر المپیک توکیو را پیش رو داریم و باید نفرات ما به یک آمادگی نسبی می رسند دوم اینکه از لحاظ درآمدی کشتی گیران تأمین می شدند و سوم اینکه کشتی به خانه های مردم رفته و با علاقمندی نوجوانان آینده کشتی تأمین گردد.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد این سئوال که گفته اند کرونا از لیگ به تیم های ملی راه یافته اظهار داشت: چند نفر از کشتی گیران و مربیان ما خارج از لیگ کرونا گرفتند، اما برخی آن را به لیگ ارتباط می دادند. علیرضا نجاتی در انتخابی تیم ملی مشکوک بود ولی دو بار تستش منفی بود و بعد در اردو مشخص شد که کرونا دارد و همزمان ماساژور تیم هم از ایشان کرونا گرفت و بلافاصله مربیان تیم های ملی هم پشت سر هم به این ویروس مبتلا شدند.


دبیر در مورد اعزام کشتی گیران به جام جهانی انفرادی صربستان گفت: برای این مسابقات ابتدا 2 نفر انتخاب شدند اما بررسی کردیم واقعا حسن یزدانی اگر قرار باشد در رقابتی برود باید مسابقه ای برود که با حریف آمریکایی کشتی بگیرد و حداقل قبل از المپیک یکبار با او کشتی بگیرد تا در جریان نقاط ضعف و قوت حریف خود قرار گیرد. اعزام کامران قاسم پور نیز در 92 کیلوگرم هیچ آورده ای نداشت چراکه او کشتی گیر 86 کیلوگرم است. حالا حسن یزدانی قرار بود آن جا کشتی بگیرد و همه را ببرد که این کشتی ها را در لیگ گرفت.


وی ادامه داد: با نظر کادر فنی قرار شد 2 نفر از نفرات جوان که شانس حضور در المپیک را دارند اعزام شوند که رحمان عموزاد و امیرمحمد یزدانی در اوزان 57 و 65 کیلوگرم انتخاب شدند، عموزاد در این مسابقات خیلی خوب کشتی گرفت. امیرمحمد یزدانی نیز تست اولش مثبت شد و بلافاصله با آزمایشگاه هماهنگ کردیم و تست دومش نیز مثبت بود. همانطور که می دانید این آزمایشگاه ها منتخب ایرلاین ها بوده و با آن ها در ارتباط هستند و اصلا نمی گذارند کسی که کرونا دارد سوار هواپیما شود.


رئیس فدارسیون کشتی در مورد مشکلات پیش آمده از طرف باشگاه استقلال در فینال رقابت های لیگ کشتی آزاد گفت: در مورد باشگاه استقلال ابتدا باید بگویم که از آقای مددی مدیرعامل تشکر می کنم، ایشان انسان اخلاق مداری است. ما در چندین مورد از باشگاه استقلال حمایت کردیم. سالن جهان بخت توفیق را که بازسازی کامل کرده ایم و مدرن است، برای انجام تمرینات در اختیار تیم استقلال گذاشتیم. در مسئله درگیری با باشگاه هیأت کشتی قائمشهر نیز محبت شد و کشتی گیران به استقلال داده شد و با هیأت کشتی مازندران نیز رایزنی و صحبت کردیم که رضایت نامه 2 نفر از کشتی گیرانشان را بدهند.


وی ادامه داد: اما کار بدی از سوی یکی دو نفر از مربیان باشگاه استقلال انجام شد که ما هم کشتی گیر و هم مربی را به کمیته انضباطی دعوت می کنیم. آقای نصیرزاده رئیس سازمان لیگ به من اطلاع داد که باشگاه استقلال گفته که 5 نفر از کشتی گیران ما کرونا دارند. باید بگویم در دو موضوع سرم کلاه نمی رود یکی بودجه است و یکی کشتی، ما  تیمی گذاشته بودیم که با آزمایشگاه صحبت می کردند و تمامی تست ها را مطابقت می دادند و حتی باید بگویم یکی از تیم ها نیز تست سازی کرده بود و راهش ندادیم و 12 ساعت نگه داشتیم تا مجددا تست بدهند.


دبیر گفت: جان مردم بسیار مهم است و نمی شود ریسک کرد و باشگاه استقلال گفته بود که طبق قانون باید مسابقه عقب بیافتد بلافاصله به آن ها گفتیم که تست 2 کشتی گیر و یک مربی شما مثبت است و 5 نفر نیستند در عوض آن ها خواستند یکی از دو نفر از کسانی که تستشان مثبت بود (کشتی گیر 97 کیلوگرم) با تست منفی وارد کنند که با آزمایشگاه صحبت کردیم  و متوجه شدیم که مربی تیم فشار آورده که تست منفی شود و من هم دستور دادم مراقب کشتی گیر باشید که در شرایط قرنطینه وزن کشی شود و کشتی گیر وقتی متوجه شد با هیاهو کردن فرار کرد، البته باید بگویم که ما متوجه شدیم که کدام مربی این کار را دنبال می کرده و حتما به کمیته انضباطی  فراخونده می شود.


رئیس فدارسیون کشتی گفت: این کاری که شد کار غیر شرعی بود و غیر قانونی چراکه جان آدم ها در میان است و ما به وزارت بهداشت تعهد دادیم و لطف خدا بود که این مسابقات به نحو احسن برگزار شد.


وی ادامه داد: مردم باید بدانند که چه اتفاقاتی افتاده است و اگر لازم باشد حتما در مراجع قضایی شکایت هم خواهیم کرد. نباید در کشتی که ادعای اخلاق و جوانمردی دارد این مسائل وجود داشته باشد. البته آقای یونس امامی در 74 کیلوگرم باید بیاید بگوید که چرا نیامده است، امیرمحمد یزدانی نیز که کرونا داشته و نتوانست حتی به رقابت های جهانی برود اما از طرفی از باشگاه دانشگاه آزاد بویژه دکتر طهرانچی رئیس آن و علیرضا رضایی مدیر تیم تشکر می کنم که در مورد رحمان عموزاد موافقت کردند چراکه شانس حضور در المپیک را دارد و دکتر طهرانچی نیز گفت که ما به لیگ آمده ایم که به کشتی کمک کنیم.


رئیس فدراسیون در مورد مسائل دیدار فینال لیگ آزاد گفت: روز فینال متوجه شدیم که تیم استقلال آمده و اعلام می کند ما چند نفر از کشتی گیرانمان ضرب خورده هستند و این مسابقه را که این همه آدم برای برگزاری آن زحمت کشیده از جمله وزارت ورزش و وزارت بهداشت کار کرده اند به نحو کامل انجام نشود و بخواهند کار را نیمه تمام کنند. حتما بعنوان کسی که مسئول کشتی هستم این اجازه را به هیچ کس نخواهم داد. می دانستم که کشتی گیران استقلال ضرب خورده نیستند و اعلام کردیم که کشتی گیری و مربی که حاضر نشود 2 سال محروم می شود و تعارفی هم با کسی نداریم. و غلامرضا محمدی نیز گفت به اردوی تیم ملی دعوت نخواهند شد.


وی ادامه داد: با اینکه آقای مددی اعلام کرد که تمامی کشتی گیران باید حضور یابند اما مسئولین تیم و مربیان آن جواب تلفن آقای مددی را ندادند و من مجبور شدم خودم وارد شوم و گفتم که کشتی گیران نگران نباشند چراکه حتما پولشان را باشگاه استقلال خواهد داد.


دبیر اظهار داشت: استقلال و پرسپولیس باشگاه های بزرگ و هویت ورزش این مملکت هستند و نام بزرگی دارند اما بعضی اوقات تصمیم برخی آدم ها باعث می شود که نام این باشگاه ها خراب شود و من بعنوان مسئول فدراسیون حتما نمی گذارم اینچنین شود و از همه ی این ها بالاتر اینکه کشتی مملکت در آستانه المپیک احتیاج به آرامش دارد.


وی در مورد شرایط کشتی کشور گفت: ما در جام جهانی خیلی چیزها دستگیرمان شد چراکه روس ها برنامه داشتند و آماده بودند و برخی تیم های دیگر هم همینطور، کشتی گیران ما نیز خوب کار کردند، همانطور که آقای بنا هم اعلام کرد داوری ها مشکل داشت و یک نکته در مورد آقای بنا به شما بعنوان علیرضا دبیر کشتی گیر بگویم که ایشان در مربیگری تاریخ ایران جزء بی نظیرها هستند. در این 17 ماهی که از نزدیک با ایشان کار می کنم متوجه شدم در مسائل فنی اصلا حرف نادرست نمی زنند و باید اخطار در کشتی حسین نوری به حریف روس داده می شد. اما این مسابقات یک زنگ خطر بود که ما از روس ها از لحاظ بدنی عقب هستیم.


دبیر ادامه داد: همین لیگ که برخی از پیشکسوت ها که گفتند برگزار نشود به آمادگی کشتی گیران ما کمک کرد. برگزاری مسابقات جام جهانی نشان داد که هم گزینشی و هم المپیک برگزار می شود و ما اگر لیگ را راه نمی انداختیم خیلی عقب می افتادیم.


وی گفت: المپیک بدون روس، آمریکا و چین واقعا رنگ قشنگی ندارد و ما دوست داریم که همه ی حریفان باشند و اگر شرکت نکنند، به نفع ما خواهد شد اما مسابقه ای زیبا است که همه رقبا هم باشند.


رئیس فدراسیون کشتی در مورد بدهی های فدراسیون به اتحادیه جهانی کشتی گفت: حدود 258 هزار فرانک سوئیس از موقعی که فدراسیون را تحویل گرفتم به اتحادیه جهانی بدهکار بودیم که خوشبختانه این مبلغ با توجه به 100 هزار یورو که در چند روز گذشته به اتحادیه دادیم، به حدود 17 هزار و پانصد فرانک کاهش یافت. ضمن اینکه در این 17 ماه نیز هیچ بدهی جدیدی به اتحادیه جهانی کشتی پیدا نکردیم. و این مسئله حتما در اتحادیه جهانی و به تبع آن در المپیک اثرگذار است.


دبیر در پایان خاطرنشان کرد: روز یکشنبه هفته آینده افتتاحیه ساختمان جدید فدراسیون کشتی را داریم. حدود دو پنجم خانه کشتی شهید صدرزاده به ساختمان اداری فدراسیون اختصاص داده شده است که پیش از این اتاق های فدراسیون همان اتاق های اسکان کشتی گیران بود. فدراسیون کشتی باید در ساختمانی آبرومند باشد چراکه ما بعنوان یک  رشته مطرح در جهان مهمانان زیاد داخلی و خارجی داریم و باید آبروی ایران حفظ شود. البته در این مراسم از آقایان منصور برزگر ومحمد بنا بعنوان مربیان اثرگذار در تاریخ کشتی ایران نیز تجلیل خواهد شد.