پنجشنبه نهم فروردین ماه

موسویان: کارمندان وزارت ورزش فدراسیون شطرنج را روی هوا نگه داشته اند

مربی ارشد فدراسیون بین المللی شطرنج گفت: هر چند زحماتی کشیده شده اما این روزها برخی از مسئولین، فدراسیون شطرنج را به حال خود رها کرده و سعی دارند بدون هیچ برنامه ریزی مشخصی  آنجا را هدایت کنند، آنها وقت کافی برای آمدن به فدراسیون را هم ندارند، بطوری که روزها باید با شماره ی فدراسیون تماس حاصل کنید تا شاید برخی مواقع پاسخگو باشند. این بلاتکلیفی به برخی از هیات های استانی مانند گیلان نیز تسری یافته است.

مربی ارشد فدراسیون بین المللی شطرنج گفت: هر چند زحماتی کشیده شده اما این روزها برخی از مسئولین، فدراسیون شطرنج را به حال خود رها کرده و سعی دارند بدون هیچ برنامه ریزی مشخصی  آنجا را هدایت کنند، آنها وقت کافی برای آمدن به فدراسیون را هم ندارند، بطوری که روزها باید با شماره ی فدراسیون تماس حاصل کنید تا شاید برخی مواقع پاسخگو باشند. این بلاتکلیفی به برخی از هیات های استانی مانند گیلان نیز تسری یافته است.


سید حامد موسویان، سرمربی‌سابق تیم های ملی بانوان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار البرزورزشی در خصوص اوضاع و احوال این روزهای شطرنج اظهار کرد: بعد از پایان حضور 4 ساله ریاست سابق در اسفند ماه، سرپرستی برای دوره 6 ماهه فدراسیون شطرنج انتخاب شد و  متاسفانه بعد از گذشت مدتها هنوز تغییرات اساسی در مدیریت فدراسیون شطرنج رخ نداده است و سرپرست فدراسیون هم به خاطر درگیریهای شغلی، وقت حضور وافی در فدراسیون را ندارند و جالب اینکه توسط ایشان برای تعدادی از  افراد مورد اعتمادشان هم حکم زده شده که برخی از آنها من جمله سرپرست دبیری فدراسیون کارمند وزارت ورزش هستند و شاهد بودم که حتی در فواصل طولانی به فدراسیون تشریف نیاورده اند. البته در حال حاضر قصد ندارم وارد بحث انتخاب عجیب و غریب اعضای مجمع شوم.
به کجا برم شکایت؟ به که گویم این حکایت؟
وی در مورد اینکه سرپرست و سرپرست دبیری چند شغله فدراسیون شطرنج، حقوق هم در این فدراسیون دریافت می کنند؛ افزود: این اشخاص باتوجه به اینکه زیر نظر وزارت ورزش به فدارسیون آمده اند، گویا حقوق شان را از همان مرجع دریافت می کنند.
این استاد بین المللی در مورد برگزاری لیگ های فدراسیون شطرنج تصریح کرد: با توجه به اینکه شطرنج ویژگی های منحصر به فردی دارد، متاسفانه با وجود اینکه در بسیاری از فدراسیون ها برنامه های مسابقات و لیگ اجرا شد ولی هنوز خبری از لیگ شطرنج نشده است. اگرچه این رشته برعکس دیگر ورزش ها احتیاج به تمرینات حضوری ندارد و کلاسهای آنلاین این روزها  در اقصی نقاط جهان رونق بسزایی گرفته است و افرادی که در مناطق محروم زندگی می کنند می توانند در این دوره ها شرکت کنند، ولی برخی کارمندان فدراسیون شطرنج همچنان درگیر تبلیغات آشکار و پنهان و برگزاری(!) انتخابات اند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته اخیرا در اقدامی‌مثبت، برنامه ای برای برگزاری مسابقات در فصل زمستان منتشر شده ، اما همچنان عزم راسخی برای برگزاری لیگ و انتشار آیین نامه ها مشاهده نشده است. لیگ محل ارتزاق بسیاری از ورزشکاران این رشته است و اکثر ورزشکاران خوب کشور برای گذران زندگی شان باید در لیگ ها حضور یابند.
داور  فدراسیون بین المللی شطرنج  در ادامه تاکید کرد: البته گفته شده بود که اگر شرایط مساعد باشد لیگ ها را برگزار می کنند ولی متاسفانه تا به حال فرصت های زیادی در این خصوص از دست رفته است و هنوز در ابتدای راه هستیم. 
موسویان در مورد اینکه چرا وضعیت فدراسیون شطرنج اینقدر نا متعارف پیش می رود بیان کرد: به خاطر خلاء قدرتی که وجود دارد و اینکه عملا تغییری در مدیریت فدراسیون اتفاق نیفتاده، اکثر تصمیمات هم به طور کارا گرفته نمی شود و این اتفاقات بیشتر به خاطر مقاصد انتخابی است زیرا حتی در بحث انتخاب اعضای تیم های ملی و  کادر فنی جهت دار تصمیم گیری شده و به نظر تا وقتی انتخابات برگزار نشود،شاهد مسائل اینچنینی هستیم. البته در این مورد چند روایت مطرح شده، یکی اینکه گفته میشود مسئولان وزارت ورزش روی یک فرد خاصی نظر داشته و چون دیدند که به نتیجه نرسیده اند انتخابات را معلق نگه داشته تا شانس خودشان را به نحوی دیگر امتحان کنند و دیگر اینکه وجود ویروس کرونا این مهم را به تعویق انداخته است، ولی اینکه تاریخ انتخابات 4 فدراسیون را اعلام می کنند اما برگزاری مجمع فدراسیون شطرنج در هاله ای از ابهام قرار دارد، ظن اول را تقویت می کند.
وی در ادامه ابراز کرد: اکنون یکسری مسابقات آزاد و بین المللی آنلاین برگزار می شود و بازیکنان کشورمان در برخی از این رقابتها به صورت بر خط حضور داشته اند و به خاطر مشکلات سفر در این روزها،اکثر شطرنج بازان ترجیح می دهند که در خانه بمانند و مسابقات و تمرینات را به صورت مجازی دنبال کنند. البته در ایران و به همت هیات مازندران در شهر فریدون کنار یک مسابقه رسمی و حضوری برگزار و استقبال قابل قبولی هم شده است.
موسویان در صحبت های پایانی ابراز امیدواری کردند که وزیر محترم ورزش و یا معاون محترم ایشان جناب علینژاد هر چه زودتر به ماجرا ورود کنند چرا که هرچه قدر جو پر آشوب انتخابات ادامه یابد، تخریب ها و آسیبهای سهمگین و شاید غیر قابل جبرانی بر وحدت خانواده ی شطرنج کشور، این ورزش ملی و باستانی، وارد می شود.

گفت و گو: الهه طائمه