جمعه دهم فروردین ماه

گرامی پور: بازی در تیم ملی فوق العاده و رویایی بود

بازیکن تیم ملی بسکتبال مردان با صفحه رسمی اینستاگرام فیبا آسیا کاپ به گفت و گو نشست.

به گزارش خبرگزاری البرز ورزشی و به نقل از سایت فیبا، آرون گرامی پور تاکنون در جام حذفی آسیا برای ایران بازی نکرده است، اما این کار قطعاً در لیست کارهای او قرار دارد. این مرد بزرگ و آینده دار با اینستاگرام FIBAAsiaCup در مورد تجربه خود در جام جهانی​​، حضور در المپیک و بازی در کنار هم تیمی های افسانه صحبت کرد. در متن زیر بخشی از مصاحبه گرامی پور را می خوانید.

*الان دقیقا کجا هستید ؟
من در حال حاضر در خانه ام در [کالیفرنیا] با خانواده و بار رعایت فاصله اجتماعی حضور دارم. اینجا به حالت تعطیل درآمده ایم ، بنابراین فقط سعی می کنم نقش خود را انجام دهیم و در خانه بمانیم.

*خودت رو معرفی کن؟
من آرون گرامی پورهستم. تازه به تیم ملی پیوستم و اولین حضور خود را با تیم ملی در مسابقات جام جهانی بسکتبال FIBA ​​2019 داشتم. با گذشت همه گیری ویروس و با آغاز جام باشگاه های آسیا صحبت های بیشتری نیز درباره من خواهید شنید!

*در این مدت، آیا سرگرمی یا مهارت های خاص و جدیدی پیدا کرده اید؟

خوب ، من در باغ پشتی خانه ، یک حلقه گذاشته ام و روی پرتاب های با فاصله نزدیک کار می کنم. واقعاً نمی توانم کار خاصی آنجا انجام دهم چون زمینش سیمانی است اما روی دریبلینگ و کنترل توپ تمرکز کرده ام. این یکی از مواردی است که سعی کردم آن را بهبود بخشم و روی آن تمرکز کنم زیرا قبلاً برای کنترل توپ اعتماد به نفس نداشته ام. یک توپ گرد که باید روی آن تمرکز کنیم و من هم دارم همین کار را می کنم.

*آیا از فعالیت های دیگر مانند پخت و پز یا امثال آن هم کاری را انتخاب کرده اید؟

من هم مانند دیگران هر روز آشپزی می کنم! اما صادقانه بگویم ، چیز خاصی نمی پزم ، فقط لذت بردن از وقت با خانواده است. واقعیتی که در مورد عزیزان و خانواده وجود دارد این است که زمان زیادی برای آنها نمی گذاریم. این مدت که تعهدی برای رفتن به جایی نداریم و کاری انجام نمی دهیم ، هم می تواند یک مانع و هم یک نعمت باشد.

*صحبت از خانواده شد، مسیر شما برای بازی در تیم ملی ایران، نمی دانم بگوئیم درست است یا نه، اما این صحبت و سوال همه جا هست. خب، شما که در انگلیس متولد شده اید،.. درست است؟

بله.

*برای ما در مورد تربیت و بزرگ شدنتان و بازی در ایالات متحده بگویید.

همانطور که گفتید ، این مسیر طبیعی نیست ، اما همین به نوعی زیبایی آن است. این مسیری نیست که همه در راه رسیدن به تیم ملی آن را طی کرده باشند. این یک مسیر متفاوت است که برای من بی نظیر است. وقتی 16 ساله بودم در CEBA با آکادمی گران کاناریاس بازی کردم. از آنجا به مدت چهار سال در ستون هال بورس تحصیلی در ایالات متحده دریافت کردم. از آنجا به بعد بدیهی است که زندگی حرفه ای من در چهار قاره امتداد پیدا کرد. سپس من، مدیر برنامه هایم ، خانواده ام و فدراسیون ایران در تلاش بودیم مدارک لازم را ارائه کنیم تا بتوانم نماینده تیم ملی ایران باشم. همانطور که می دانید من بازیکن تیم ملی بریتانیا بودم، بنابراین وقتی که مدارک مربوط به ایرانی بودنم را آماده کردم،تصمیم گرفتم آن را از سر راهم بر دارم. از آن زمان به بعد دیگر یک جاده صاف بوده است و بازی های جام جهانی خودش نمایانگر همه چیز بوده است.

*اشاره کردید که با اسپانیا در جوانی بازی می کردید ، درست است؟ بنابراین بسیاری از فرهنگ های بسکتبال را در اسپانیا کنار گذاشتید که در ستون هال آمریکا بازی کنید. تنظیم انواع مختلف فرهنگ های بسکتبال در چنین سن جوانی، چقدر دشوار است؟

به نظرم تغییر از سبک بازی انگلیسی به اسپانیایی یک تغییر بزرگ بود. شانس بزرگی بود که در دوران کودکی بسیاری از اصول اساسی و پایه ای بسکتبال را متناسب با سطح اسپانیا تنظیم کنم. بعد از کسب این مهارت ها، توانایی های لازم در سبک های مختلف بسکتبال دنیا را یاد گرفته بودم و تجربه بازی در  کشورهای مختلفی را داشتم. به آمریکا رفتم، آن جا هم سطح دیگری داشت. آنها بیشتر روی سرعت، چابکی، قدرت، تسلط متمرکز هستند. بنابراین مجبور شدم آن را به بازی خود اضافه کنم. در حال حاضر ، من انواع بسکتبال را به دست آورده ام که از طریق بازی در کشورهای مختلف یاد گرفته ام. همه چیز برای من دائما در حال تغییر بود ، اما من همیشه توانسته ام این کار را انجام دهم. خوشبختانه.

* به بازی در آمریکای جنوبی در آرژانتین اشاره کردید.

بله ، سن لورنزو تیم قبلی من در آرژانتین بود.

*بازی در آنجا چطور بود؟

سرگرم کننده بود! فقط یک فاصله کوتاه بود من در ژانویه قرارداد امضا کردم ، سپس چند بازی انجام دادم  و سپس همه گیری ویروس  شروع شد. سپس من به خانه برگشتم و فقط منتظر دستورالعمل های بیشتر هستم.

* شما گفتید در یک تورنمنت چهارجانبه بازی کردید، بعد در جام جهانی دست به توپ شدید، بازی در بالاترین تورنمنت جهان چه احساسی داشت؟

صادقانه بگویم فوق العاده بود. من قبلاً در جام جهانی بازی نکرده بودم. برخی بازیکنان قدیمی به شما از جام جهانی می گویند اما آنهااغراق می کنند. وقتی به جام جهانی رسیدم حقیقت را فهمیدم. بعد با تیم های بزرگی مثل پورتوریکو، تونس و اسپانیا روبرو شدیم‌. واقعا جالب بود.

* بازی در تیم ملی ایران برای اولین بار چه حسی داشت؟

همانطور که گفتم باورنکردنی بود. نمایندگی ایران و سرزمین پدری ام. من برای کسانی که در فدراسیون بسکتبال ایران برای حضورم در تیم ملی به من کمک کردند احترام قائلم.

*از بازیکنان قدیمی تیم ملی به ویژه حامد حدادی بگویید. بازی کنار حدادی چطور است و او چطور هم تیمی ای برای شماست؟

عالی! حامد انسان بزرگی است و دوست خوبی برای من محسوب می شود. تجربه جام جهانی ما را به هم نزدیکتر کرد‌ مانند دو برادر. نه فقط در زمان شوخی و خنده و مسافرت و تفریح، بلکه در زمین هم چیزهای زیادی از او آموختم. او استعداد فوق العاده ای دارد و به همه کمک می کند. اگر برای هر کاری نیاز به مشاوره دارید، همیشه آماده هست که به شما کمک کند. ما همیشه در تمرینات با هم صحبت می کردیم، چون همزمان بازی هم می کردیم. مثلا حامد  می گفت :«این بهترین راه برای نفوذ به دفاع است» یا «اگر آنها آن کار را کردند، شما هم این کار را انجام دهید.» من و حامد در تمرینات مقابل هم قرار می گرفت که فوق العاده جالب و سرگرم کننده بود. او یک ژنرال واقعی در داخل و خارج تیم است. من منتظر آسیا کاپ و همینطور رقابت های المپیک هستم.

* داستان جالب حامد یا هریک از بازیکنان دیگر تیم ملی در جام جهانی دارید ؟

* فقط سفرهایمان‌. با قطار، با هواپیما و اتوبوس و… . در حین سفر ما فقط تفریح می کردیم و البته اینکه چه چیزی از جان جهانی می خواهیم. همه اینها کنار بچه ها لذت بخش بود. این تنها چیزی است که می توانم در پاسخ بگویم.

*حالا صحبت درباره آینده تیم ملی ایران است. برخی بازیکنان مانند مایک رستم‌پور انگار استعدادهای متفاوتی هستند

همانطور که گفتم من نماینده کشور پدرم هستم. شما یکی از بازیکنان موج نو بسکتبال ایران را مثال زدید ما می دانیم نماینده یک کشوریم و باید کاری بکنیم. می دانیم که استانداردهای بسکتبال در ایران بالاست. بنابراین باید سطح بازی خود را حفظ کنیم و تمام تلاشمان را در این راه انجام می دهیم. سطح بسکتبال در ایران به حدی بوده که بارها قهرمان آسیا شده است. من از بازیکنانی که این افتخارات را کسب کرده اند تشکر می کنم و با این تیم می خواهیم افتخارات بسکتبال ایران را تداوم ببخشیم.

* شما با حامد هم پستی هستید و طبیعی است از او چیزهای زیادی بیاموزید اما درباره صمد. چطور از او چیز می آموزید در حالی که هم پستش نیستید؟

درست است که ما در یک پست بازی نمی کنیم ولی مشترکات زیادی با یکدیگر داریم. اغلب درباره جایی که می خواهیم در دیدارها قرار بگیریم با هم صحبت می کنیم. این بدیهی است که درباره موضوعات مختلف با هم صحبت کنیم و به این نتیجه برسیم که هردو در مرز آمادگی هستیم. ما هر دو در مناطقی بازی می کنیم که می توانیم گل بزنیم و موثر باشیم. ضمن اینکه صمد شخصیتی شبیه حامد دارد. او می داند ما در چه مرحله ای از بازیکنی هستیم و از تجربیات خود به ما می گوید‌. وجود صمد برای هر تیمی لازم است. وقتی در بازی های دشواری قرار می گیریم، صمد به بازی می آید و کارش را انجام می دهد عین حامد.

این مصاحبه در سایت فدراسیون بسکتبال درج شده است.