پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه...

انگار که یک کوه سفر کرده از این دشت...

کوه و کوهپیمایی قانون، قاعده و روش خاص خودش را دارد و هر فردی از این پدیده طبیعی به قدر توانایی و طرز تفکرش استفاده می کند.

کوه و کوهپیمایی قانون، قاعده و روش خاص خودش را دارد و هر فردی از این پدیده طبیعی به قدر توانایی و طرز تفکرش استفاده می کند.


کوه محل آرامش و ارتقا شرایط روحی و جسمانی است و طول تاریخ مردان و زنان زیادی سوای استفاده از طبیعت مسحور کننده قلل مرتفع جان های زیادی را هم از دست داده اند حکایات مردان یخی که در بند برف و سرما جان باخته اند در حد تراژدی های غم انگیز در تاریخ ورزش کوهنوردی ثبت شده است و دیروز که جمعی از هموطنان عزیز ما در ارتفاعات اطراف تهران غافلگیر شده و جان شیرین از دست داده اند حکایات کهنه و درد آلود به مرز تکرار رسیده اند. انگار که یک  کوه سفر کرده از این دشت...
پیمایش مسیرهای مختلف کوهستانی نیازمند ابزار و تمهیدات فنی فراوان است توصیه های فراوانی هم در این زمینه شده است اینکه نباید بالای ارتفاعات 4000 متر رفت، اینکه مثلا هر چند متر پشت سر همنوردان را نگریست اما از همه مهمتر توجه داشتن به هشدارهای هواشناسی است و اگر این هشدارها و نشانه ها جدی گرفته نشود ورزش تفریحی یک جمع حتی اگر کوهنوردانی حرفه ای باشند به سوگواره تبدیل می شود شوخی نیست در یک روز 11 نفر از شهروندان ما زیر بهمن و توده های یخ و برف دفن شده اند و جان شیرین از دست داده اند آیا عواقب کوهنوردی در زمستان را به جامعه مرتبط با کوهنوردی آشنا نساخته بودیم؟ چه کسانی در این زمینه مسوول هستند؟


سرمازدگی خطراتی چون قطع شدن دست یا پا در اثر سرمازدگی و.. همه و همه نشان می دهد که کوهنوردان اگرچه عشق شیرین دارند اما بدون تیشه فرهاد نمی توانند نقش عشق بر کوه ها ترسیم کنند ما هم مثل همه هموطنانمان فقط می توانیم تسلیت بگوییم اما این راه چاره نیست همه دنیا نظیر چنین اتفاقاتی رخ می دهد همین چند وقت پیش بود که از جان باختن لیلا اسفندیاری همیالیا نورد سرشناس ایرانی در دامنه های تبت نوشته بودیم ولی اشکال بزرگ در عرصه های اجتماعی و از جمله ورزش کشور ما این است که علاج واقعه را قبل از وقوع نمی دانیم.


نویسنده: رضا اسماعیلی