جمعه دهم فروردین ماه

تمرینات بازیکنان باشگاهی را از طریق Gps تجربه کنیم

توقف فعالیت های ورزشی در اقصی نقاط جهان معادلات را هم زده و نمی توان برای شروع مجدد رویدادهای ورزشی تاریخ مشخصی را تعیین کرد.

جدا از خسارت های جبران ناپذیر مالی و آثار روانی آن در جهان و تعویق نامحدود رشته های ورزشی ،باید به دغدغه مربیان و ورزشکاران هم اشاره داشت و..
به لحاظ علمی دور شدن ورزشکاران حرفه ای از تمرینات فشرده و روتین بر قابلیتهای انفرادی و گروهی آنها تاثیر منفی می گذارد.
بیماری کرونا و گسترش ویروس منحوس یک محدودیتی برای آحاد مردم جهان به بار آورده و بیش از همه ورزشکاران حرفه ای را تحت تاثیر قرار داده است.
شاید دو ماه پیش کسی تصور نمی کرد که ورزشکاران در اقصی نقاط از تمرینات روز مره منع شوند و درب تمام اماکن ورزشی بر روی ورزشکاران بسته شود،اما امروز باید به این سبک زندگی عادت کنیم.
کرونا اگر چه همه را محدود کرده،اما نمی توان دست روی دست گذاشت و به این سبک زندگی کم تحرک و ساکن در خانه عادت کرد.
فوتبالیست حرفه ای که هر روز دو نوبت (صبح و بعد از ظهر )و گاها سه نوبت تمرین فشرده در فضای باز و در زمین چمن داشته ،امروز در یک فضای محدود چگونه باید خود را با محیط سازگار کند.
متخصصان علوم بدنسازی می گویند:
کنار گذاشتن یکی دو روز تمرین منظم.اگر چه بافت های تخریب شده را مرمت و عضلات را قوی می کند ،امادر صورت تکرار این توقف ها،رفته رفته سازگاریهای جسمی ار بین می رود.
به عبارت صریح تر،هر هفته بی تمرینی هفت درصداز سازگاریهای هر ورزشکار را بین می برد.در چنین شرایطی باید پذیرفت که استقامت و انعطاف پذیری بسیار زودتر از حد تصور نسبت به قدرت و سرعت از دست می روند و…
با این‌مقدمه باید این سوال را مطرح کنیم ، برای فائق آمدن بر مشکل فعلی چه باید کرد؟
افراد عادی هر یک به فراخور زمان و محدوده ای که در محل سکونت خود دارند باید برنامه ای ورزشی هر چند کوتاه در روز داشته باشند.
اما سوال اینجا است که ورزشکاران حرفه ای برای حفظ آمادگی خود چه تدابیری داشته باشند و مربیان آنها چگونه بر عملکرد ورزشکاران خود نظارت کنند؟
گسترش فضای مجازی و استفاده مطلوب از اینترنت فرصت خوبی در اختیار مردم و مسئولان گذاشت.
نخست وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم وارد عمل شدند و به دلیل تعطیلات طولانی مدت مدارس و دانشگاهها به ارتباط مجازی با دانش آموزان و دانشجویان همت گماشتند.
در مرحله بعدی هم ادارات و سازمانها با دور کاری ،نیروهای خود را در خانه وادار به کار نمودند و..
در مقوله فوتبال و نظارت بیشتر مربیان بر اوضاع بازیکنانشان می توان از فضای مجازی استفاده بیشتری برد.
امروز مدیران و مربیان باشگاهی لیگ برتری از مسئولان تقاضا دارند برای شروع مسابقات ،الزاما به دو یا سه هفته فرصت نیاز دارند تا نفرات خود را به مرز آمادگی برسانند.
قطعا مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ این فرصت را به مربیان باشگاهی خواهند داد،اما سوال اینجا است که در برهه فعلی چه برنامه ای باید مدنظر باشد؟
استفاده از روش Gps و دادن یکسری تمرینات از طریق فضای مجازی در طول هفته روش نوینی است که تیمهای مطرح اروپایی اختیار کرده اند.
می توان این برنامه را در فرصتهای ۴۸ یا ۷۲ ساعته برای بازیکنان تشریح کرد و سپس با اخذ Gps و بررسی عملکرد هر یک از نفرات به اجرای برنامه ها نظارت کرد.