جمعه دهم فروردین ماه

این پایان کار یک داور نیست

داور معروف والیبال روسیه آندره ژنوویچ Andrey Zenovich در تاریخ ۲۳  جولای ۱۹۶۲ در شهر روستو  Rostov- On - Don در  جنوب روسیه متولد شد.

داور معروف والیبال روسیه آندره ژنوویچ Andrey Zenovich در تاریخ ۲۳  جولای ۱۹۶۲ در شهر روستو  Rostov- On - Don در  جنوب روسیه متولد شد.

آندره ژنوویچ - در حال سخنرانی در سمینار ۲۰۱۸ کنفدراسیون اروپا او شامگاه روز شنبه ۲۶ دسامبر برابر با  ۶ دیماه ۱۳۹۹ در شهر سنت پترزبورگ آخرین سوت داوری خود را درمسابقه فینال  جام روسیه نواخت .این بازی برای کسب عنوان قهرمانی بین دو تیم دینامو مسکو و سنت پیرزبورگ برگزارشد.و با این قضاوت آندره به کار خویش درحرفه قضاوت داوری پایان داد.
وی ازسال ۱۹۸۸( ۱۳۶۷ هجری شمسی ) یعنی ۳۲ سال پیش مسابقات مختلف والیبال روسیه را قضاوت کرده است . بیست و پنج  سال قبل ، در سال ۱۹۹۵ ، او وارد جرگه داوران بین المللی شد .در سال ۲۰۰۰ داور فدراسیون بین المللی FIVB شد.در بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن در والیبال بانوان داور دوم بازی تیم های ژاپن و امریکا بود.
در تاریخ ۱۱ اوت ۲۰۱۲ در المپیک لندن وی مسابقه نهایی والیبال بانوان المپیک را که بین دو تیم برزیل و آمریکا انجام شد بعنوان داور اول قضاوت کرد.در این بازی تیم برزیل به قهرمانی و تیم آمریکا به مقام نایب قهرمانی رسیدند. درست  چهار سال بعد در ۲۱ اوت ۲۰۱۶ در المپیک ریو در کشور برزیل در نقش داور اول قضاوت بازی نهای بین دو تیم برزیل و ایتالیا را بر عهده داشت که بازهم تیم برزیل به مدال طلا و ایتالیا هم به مدال نقره رسیدند.
از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ نه بار در مسابقات قهرمانی اروپا قضاوت کرده است.از سال ۲۰۰۵ به بعدعضو کمیته داوری روسیه بوده وازسال ۲۰۱۰به بعد هم معاون فدراسیون(هیات) والیبال ناحیه Rostov شده است.و در حال حاضر یکی از اعضای کمیسیون دواری کنفدراسیون قاره اروپا است. این کمیسیون ۱۴ عضو دارد.
در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار در لیگ جهانی fivb قضاوت کردو به این کار در لیگ ملت های ادامه داد.لیگ ملت ها در سال ۲۰۱۸ پایه گذاری شد.
بازنشستگی وی از داوری به مفهوم پایان کار وی نیست. در نظر دارد در فاز بعدی از دانش و تجربیات خوددر امر آموزش نسل جوان داوران استفاده کند. البته فدراسیون والیبال روسیه و کنفدراسیون اروپا او را حمایت می کنند.
در ۶ اکتبر ۲۰۱۸ وی در یک سمینار داوری همکاری داشت. این دومین سمینار برای داوران با استعداد و جوان بین المللی بود که توسط کنفدراسیون والیبال  اروپا در هتل گراند دکو ده استه  Grand Hotel Duca d'Este در شهر تیوولی   Tivoli برگزار شد این شهر در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی رم قرار دارد. ۲۱ نفر داور جوان و با استعداددر این سمینار شرکت داشتند .آندره ژنوویچ داور روسی یکی از سخنرانان در این سمینار بود. برخی از مواردی که در این سمینار مورد بحث قرار گر فت عبارت بودند :
نقش داور اول در بازی
نگرش و رویکرد داوران به بازی 
مجموعه مهارت های ارتباطی مورد نیاز در زمان قضاوت در مسابقات بزرگ و رویدادهای مهم
استفاده و مدیریت سیستم  چالش و تاثیر آن بر داوری و هم چنین مراحلی که باید در هنگام آمادگی ذهنی دنبال کرد.

قرار بود آندره ژنوویچ در المپیک ۲۰۲۰ توکیو قضاوت کند. اما متاسفانه شیوع کووید ۱۹ باعث شد وی نتواند در این المپیک قضاوت کند.البته سن وی هم بالای ۵۵سال ( ۵۸ سال) این اجازه را بوی نمی دهد.
همکاران داور به وی لقب ٬٬ پاپا آندره ٬٬داده اند که این عنوان نشانگراین است که همه نسبت به او محبت و دوستی زیادی دارند.این بر اثر اخلاق خوش و نرمش در کار است.
بدینوسیله مراتب سپاس وقدردانی خود را به این داور که یکی از معروف ترین ومنصف ترین داوران والیبال است تقدیم می کنیم.
نویسنده:  رحیم رحیم زاده