پنجشنبه نهم فروردین ماه

تهران گم شده در مه و آلودگی

این روزها آلودگی هوای شهر از شاخص 157 هم گذشته است و این نشان دهنده هوای ناسالم برای افراد سالمند، کودکان و حتی ورزشکارانی است که مجبور به تمرینات سنگین در فضای تهران هستند.

این روزها آلودگی هوای شهر از شاخص 157 هم گذشته است و این نشان دهنده هوای ناسالم برای افراد سالمند، کودکان و حتی ورزشکارانی است که مجبور به تمرینات سنگین در فضای تهران هستند.

در این زمینه یکی از وسایلی که در شهرداری تهران برای استفاده شهروندان فراهم کرده دوچرخه هایی به نام بیدو است که در حمل و نقل های عمومی برای استفاده شهروندان به منظور راه اندازی حمل و نقل با دوچرخه برای ایجاد هوای تمیز در سطح شهر است که متاسفانه هنوز بستری را لازمه برای اجرای این پروژه فراهم نشده است. دوچرخه سواری جدا از تاثیرش بر آلودگی هوا صرفه جویی در مصرف بنزین و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری به حساب می آید.
در شهری زندگی می کنیم که ساعت های طولانی را باید در ترافیک به سر ببریم تا به منزل برسیم و به جای اینکه از زندگی مان بهترین استفاده را کنیم و در کنار خانواده باشیم ؛ از حال آنها و اتفاقاتی که برای آینده شان در نظر دارند باخبر شویم ت ناچاریم مدتها در ترافیک باشیم و هنگامی که منزل می رسیم ادامه روزمرگی هایمان را تکرار کنیم...
هر ساله روز 22 سپتامبر در تمام کشورهای دنیا به عنوان روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده است و شهروندان بسیاری از کشورها به صورت نمادین به جای استفاده از خودروی شخصی با دوچرخه و حتی پیاده به محل کارشان می روند که حتی یک روز برای پاکیزگی هوای شهرشان کوشا باشند در ایران نیز دوچرخه سواران برای مرسوم کردن این امر سه شنبه های بدون خودرو را نامگذاری کرده اند و با همراهی هیات استانهایشان سعی می کنند که در توسعه این امر کوشا باشند اما افسوس که در تهران این پدیده حتی برای شهروندان قابل اجرا نیست و با ماشین های سالم و ناسالم خود هر روز در هوای سرد تهران که وارونگی هوا را در پی دارد جولان می دهند.
  آلودگی هوا به عنوان یک معضل زیست محیطی همزمان با گسترش شهرها و افزایش تجمع های انسانی به وجود آمد که سابقه‌ای چندصد ساله دارد. این چالش تا پیش از سده ۱۸ و وقوع انقلاب صنعتی به دلیل آن که ورود پسماند فعالیت های بشری و از جمله آلاینده‌های هوا به طبیعت در سطح بود، طبیعت توان جبران و جذب آنها را داشت اما پس از آن زمان به تدریج این توانایی کاهش یافت. برخورداری از محیط زیست سالم و به طور خاص بهره مندی از هوای پاک، یکی از دغدغه های مهم امروز و آینده بشر است. برپایه آمارهای جهانی، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است. بر اساس همین آمارها، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالیانه ۳ میلیون تن در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست می‌دهند در ای بین نقش دوچرخه در کاهش آلودگی های زیست محیطی قطعی است و استفاده از دوچرخه به میزان قابل توجهی در تامین یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار در بخش حمل و نقل یعنی مسایل زیست محیطی تاثیر گذار است.

دوچرخه به دو طريق در افزایش كيفيت زندگي  تاثیر می گذارد: مستقيم، در صورتی که  راحتی و ايمنی آن تامين شده باشد و غير مستقيم ، از آنجائیکه جايگزين مود های دودزا به ویژه در در سفر های كوتاه می شود. با كاهش این آلودگي ها، سلامت عمومي جامعه  ارتقا پيدا مي كند آنچنانکه از ديدگاه جهانی نیز دوچرخه پايدارترين مود حمل و نقلی  به شمار می‌رود. شایان ذکر است طبق تحقیقات انجام شده هر 10000 دوچرخه به اندازه یک وسیله نقلیه شهری، آلودگی تولید نمی نماید.
در این هوای آلوده بهتر است که با کمی تعقل به فکر ورزشکارانی باشیم که ساعت های طولانی برای به اهتزاز درآوردن پرچم کشور باید ورزش هوازی داشته باشند و کودکانی که از پشت شیشه های دود گرفته چیزی جز مه کثیف را نمی نگرند نجات دهیم یا سالمندانی که برای تهیه مایحتاج زندگی شان مجبور هستند که منازل را ترک کنند.


نویسنده: الهه طائمه